• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SKX007/009 som beater?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Behöver en fulbeater till grusgrävning, militärövningar, trädgårdsarbete mm. Är modellerna ovan att rekomendera för ändamålet? Är det dumt att inte gå på quartzverk (för att slippa dra upp och ställa tid alltså)?

Andra tips på fulbeaters för max 1500kr (begagnatpris alltså)?

Vad skulle man annars ha en SKX till än som beater? Dressklocka? :D
 

David

Bödeln
Fast det tar väl ungefär lika lång tid att ta upp klockan och skaka (våldsam terapi ;-) eller kanske anger-management) den någon minut, som att skruva ut kronan och dra upp den, och sen skruva in kronan.

Det tar ungefär lika lång tid att dammsuga vardagsrumsgolvet som det gör att dricka en öl och äta en skål blandnötter. Same-same?
 

Portofino

Panerai
Behöver en fulbeater till grusgrävning, militärövningar, trädgårdsarbete mm. Är modellerna ovan att rekomendera för ändamålet? Är det dumt att inte gå på quartzverk (för att slippa dra upp och ställa tid alltså)?

Andra tips på fulbeaters för max 1500kr (begagnatpris alltså)?

Jag hade tittat lite på Traser om jag var dig. De har en P6600 som är riktigt bra : http://www.urtid.com/klockor-fr-honom/traser-p-6600-type-6-mil-g

Har för övrigt en beg som du kan komma över för 1500:- ;)
 

fredtiger

Cartier
Rent praktisk så känns en quartzare mer lämplig, om du bara ska kunna slänga på den snabbt, då det väntas dirty-work. Undantaget är väl om du använder den typ varje dag eller har en winder att ha den på.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Jo, det är nog så. Känner att det är tillräckligt idag med en automat som jag värvar med en manuell. Vill ju undvika att automataren stannar. Med en fulbeater blir det ju användning någon gång i veckan (max) under sommaren och typ aldrig på vintern. Kanske får titta lite mer på quartz ändå...
 

meo_swe

Audemars
Har man inga vänner är den utmärkt sällskap också!

20130619_165753_zps387de3d0.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har haft min 007 på jobbet senaste två åren, jobbar inom förskolan så lite har den fått tåla, kalasklocka som är perfekt som beater. Lätt och smidig, bra lume och ganska fin.
 

Patrik J

Rolex
Har en skabbig 007:a som alltid sitter i windern. Stannar aldrig och håller tiden så pass bra att den sällan behöver ställas. Perfekt att bara plocka på sig när det ska grävas/målas/supas/skogsmullas/fiskas etc.
 

filthywatch

Cartier
Det blev en SKX till sist, dock ingen av de nämnda. Inledningsvis ingen riktigt bra känsla, men den växer. Fick på ett Nato idag och det gav en bättre beater-känsla (inget fel på länken dock), kanske att den får stanna ändå! Inget snack om att det är mycket klocka för en liten peng..

IJt5cqC.jpg


dvljOya.jpg

vad heter modellen å vad ligger den på i pris ?
 

fredtiger

Cartier
Tror den heter SKXA053 alias Seiko Bullet. yonsson har koll på om detta är rätt. Begagnat går de nog att hitta från 1000kr och uppåt. Svårt med pris då det är en utgången modell.
 
Topp