• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko SKX007 vs. SKX013

Iom att SKX:erna är discontinued nu och att dom (speciellt 007:an) varit och är så poppis så kommer dom säkerligen stiga i värde. Speciellt NOS med allt.
Det kommer ju klart inte bli hysteriska Rolex-prisbilder, men kan du hålla den några år och behålla den NOS så kan du nog tjäna en slant. Det är bara min analys av klockmarknaden.

Iom att SKX:erna är discontinued nu och att dom (speciellt 007:an) varit och är så poppis så kommer dom säkerligen stiga i värde. Speciellt NOS med allt.
Det kommer ju klart inte bli hysteriska Rolex-prisbilder, men kan du hålla den några år och behålla den NOS så kan du nog tjäna en slant. Det är bara min analys av klockmarknaden.
Mycket intressant tanke :)

SKX013 är en 007 för damer
Jag måste ju svara här….
Förstår att det är lite skämtsamt.
Detta hände hos mig:

Köpte nyss en skx 013 efter massor av läsande samt guidning av en mycket klockintresserad polare. Han han en samling som bl.a. innehåller en skx 013 plus massa annat (rolex, breitling, citizen m.fl.).
Lånade 013 några dagar, gillade den och slog till på chrono24.
Nu sitter den på min frus arm. Hon ÄLSKADE den. Jag gillar den skarpt, föredrog den storleken framför boetter på 42 mm och större.
En faktor som som påverkar är att jag ser dåligt, 013 är tyvärr lite liten och plottrig pga min syn. Men propotioner och storlek kändes perfekt.
Men det hänger ju på personlig smak här plus storleken på underarmarna….
Mitt letande går nu vidare medan 013 sitter och förgyller min frus vardag och det är ju inte helt fel.

Jag måste ju svara här….
Detta hände hos mig:

Köpte nyss en skx 013 efter massor av läsande samt guidning av en mycket klockintresserad polare. Han han en samling som bl.a. innehåller en skx 013 plus massa annat (rolex, breitling, citizen m.fl.).
Nu sitter den på min frus arm. Hon ÄLSKADE den. Jag gillar den skarpt, föredrog den storleken framför boetter på 42 mm och större.
En faktor som som påverkar är att jag ser dåligt, 013 är tyvärr lite liten och plottrig pga min syn. Men propotioner och storlek kändes perfekt.
Mitt letande går nu vidare medan 013 sitter och förgyller min frus vardag och det är ju inte helt fel.
Det är något med SKX013, vet inte vad det är. Trots min Seiko entusiasm så tänkte jag inte på den så mycket, hade själv en SKX009. Men så såg jag den runt handleden på en kille och fick möjlighet att testa den. Blev förälskad direkt och fick känslan av ”måste ha en”. Efter ha åkt slalom förbi E-Bay och skrotsäljare med överdrivna priser lyckades jag hitta en återförsäljare i Asien som sålde NOS och beställde hem den direkt. Den kommer aldrig lämna samlingen…

Det är något med SKX013, vet inte vad det är. Trots min Seiko entusiasm så tänkte jag inte på den så mycket, hade själv en SKX009. Men så såg jag den runt handleden på en kille och fick möjlighet att testa den. Blev förälskad direkt och fick känslan av ”måste ha en”. Efter ha åkt slalom förbi E-Bay och skrotsäljare med överdrivna priser lyckades jag hitta en återförsäljare i Asien som sålde NOS och beställde hem den direkt. Den kommer aldrig lämna samlingen…
Den är helt enkelt elegant, mer diskret än sina större syskon.
Jag skall nu prova vidare men det blir svårt, vill hitta något som känns lika bra som jag ser lite bättre på. Just nu är det inte så mycket kosing i klockbudgeten men det kommer snart påfyllning.

Tycker 38mm är perfekt storlek på klocka, så synd att skx013 inte kunde vara tunnare än sina bröder… beror det enkom på att urverket är samma som i de andra tro?

Jag måste ju svara här….
Detta hände hos mig:

Precis samma har hänt mig. Min 013 sitter också på min sambo, hon tyckte den var för liten för mig och tyckte den passade bättre på henne.

Jag har båda, men ärligt talat är 007an kvar mest av nostalgiska skäl. Tycker proportionerna på 013 är trevliga. Charmigt med höjden i kontrast till storleken. Påminner om ett kameraobjektiv nästan. Skulle inte ha den som enda klocka, men kul att rotera in ibland.

EFFF21DD-4F71-4848-9F80-0DECB6ED10BD.jpeg

Hej! Är det någon som har koll på vilken av Seikos nya modeller som ligger närmst 007an i "känsla"?

Tack!

Så är det kanske? Jag har inte fått möjlighet att känna på dem tillsammans. Men var för sig är det något (svårdefinerat) som sport5orna en billigare känsla. Men kanske också inbillning.

Så är det kanske? Jag har inte fått möjlighet att känna på dem tillsammans. Men var för sig är det något (svårdefinerat) som sport5orna en billigare känsla. Men kanske också inbillning.
Jo, personligen gillar jag den klassiska SKX mer än 5orna, men folk verkar väldigt förtjusta i GMTn.

Jo, personligen gillar jag den klassiska SKX mer än 5orna, men folk verkar väldigt förtjusta i GMTn.

Samma här, men har haft GMT också och det är fasen nära alltså. Skulle gå på en sån om SKXen inte var ett alternativ.

Jaa dem är trevliga, men det är ju det där med den lille ”bubblan” vid datumet..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp