• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiya, tull och moms?

J.R

Omega
Ska eventuellt beställa en sarb 035 från Seiya. Vad kan jag vänta mig för kostnader vad gäller tull och moms? Eller finns det kanske bättre alternativ än seiya?

Tackars...
 

LJS

Omega
Tar inte posten/dhl/eller vad det nu är ut en administrativ avgift också?
Köpte en Seiko från Japan och betalade ingen sådan avgift. Det verkar variera om du tar emot ett paket från företag eller privatperson då jag fick betala en avgift för ett ebaypaket från privatperson men inte på ett paket från Amazon.
 

snajgel

Panerai
Köpte en Seiko från Japan och betalade ingen sådan avgift. Det verkar variera om du tar emot ett paket från företag eller privatperson då jag fick betala en avgift för ett ebaypaket från privatperson men inte på ett paket från Amazon.
Fick du betala tull och moms? Har för mig att den administrativa avgiften kommer för det nämligen, men kan vara helt ute och cykla här... :)
 

LJS

Omega
Fick du betala tull och moms? Har för mig att den administrativa avgiften kommer för det nämligen, men kan vara helt ute och cykla här... :)
Mm precis när jag beställde från en privatperson via Ebay från USA betalade jag tull, moms och någon avgift från FedEx. DHL har jag läst debiterar ibland för denna typ av avgift men det verkar inte klart vilka omständigheterna ska vara för att man ska behöva betala den. Jag är inte heller påläst men går utifrån egna erfarenheter. Till trådskaparen skulle jag säga max 25% moms sedan en tullavgift som även det är en viss procentsats av värdet. Och sedan om man har otur denna avgift också då.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
När jag köpte suben från bobs watches i Usa så kollade jag med skatteverket innan. 25% moms och tullavgift på 7 eller 8 kr.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Är inte tullen 10% av klockans värde? Adminavgiften är typ 10 kr

Det stämmer att tullen beräknas som ett par procent av tullvärdet (klockans kostnad + eventuella fraktkostnader), men oftast finns det ett tak för tullavgifter. Så om du importerar 100 kinesklockor för 20 kr st betalar du 2 kr/klocka gånger 100 (= 200 kr). Men köper du EN klocka för totalt 2000 kr betalar du endast upp till ett maxbelopp, som bör ligga på typ en tia.

I övrigt när man importerar har man i princip tre olika kostnader: tull (som är försumbar om det är en klocka vi pratar om), moms på 25 % samt fraktbolagets avgifter för att de sköter tullärendet åt dig (jag har vanligtvis betalat någon hundralapp om jag inte minns fel).

Men sedan händer det som sagt att grejerna slinker förbi tullen obemärkt rätt ofta. Dock ska man inte räkna med detta.
 

JohnDoe

Rolex
Och så brukar väl momsen även beräknas på fraktkostnaden av någon outgrundlig anledning, dvs hela importvärdet av varupris, frakt och tull utgör momsunderlaget.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kapar tråden lite men vilken hemsida har Sieya? Den jag hittar påminner om passagen chat 1997 till utseendet,med andra ord väldigt rörigt.
 

ludde28

Omega
Moms (25%) o tull (3-6%) ska alltid tas med i beräkning vid köp utanför EU.
Administrationsavg. ligger på 125SEK som läggs på ovan.
Adminavg tas ut när speditören har tull o momsdeklarerat åt dig och avg. är den samma oavsett varans pris.
Mao avg. kan bli väldigt hög (procentuellt) om varans värde var bara nån hundralapp.
 
När jag beställde min klocka från ett japanskt företag via Ebay (inte Seiya) betalade jag 119kr i tull och moms, sen tog Postnord ut en avgift på 125kr. Totalt landade det på cirka 1800kr för klockan.
 

Hazmania

Omega
Kapar denna gamla tråden lite också. Varför skickar inte Seiya GS klockor till EU. Är det något krav från Seiko att inte konkurrera med ÅF här?
 
Topp