• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiya, tull och moms?

baen

Omega
Igår kunde jag plötsligt hitta min försändelse på postnord.se/moms och göra inbetalning. 103kr blev summan på ett paket värde ca 1600kr. Låter lite... men vi får se. Nu hoppas jag bara att dom skickar iväg paketet från tullen.
 

differo

Cartier
Jag har lite udda situation med postnord där jag fick felaktig strömadapter till en grej jag köpt från hong kong och nu har de skickat en ny som skall fungera. Jag har redan betalt moms och tull på den ursprungliga produkten där adaptern ingår (som en bråkdel av kostnaden). Borde man betala moms för denna adapter? Det handlar såklart inte om beloppet. Får man en trasig produkt och företaget ersätter den med en ny, känns moms som dubbelbeskattning i någon mening.
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har lite udda situation med postnord där jag fick felaktig strömadapter till en grej jag köpt från hong kong och nu har de skickat en ny som skall fungera. Jag har redan betalt moms och tull på den ursprungliga produkten där adaptern ingår (som en bråkdel av kostnaden). Borde man betala moms för denna adapter? Det handlar såklart inte om beloppet. Får man en trasig produkt och företaget ersätter den med en ny, känns moms som dubbelbeskattning i någon mening.
Hmm, om den deklareras som "gift" borde du inte behöva betala?
 

differo

Cartier
Problemet är väl att postnord kan omöjligen veta att detta är en ersättningsprodukt och inte ett nytt köp. Kostnaden berättigar att jag tar upp det ens med dem.
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Problemet är väl att postnord kan omöjligen veta att detta är en ersättningsprodukt och inte ett nytt köp. Kostnaden berättigar att jag tar upp det ens med dem.
Det stämmer bra att postnord inte kan veta om det är en ersättningsprodukt. Men om företaget skrivit att det är en gåva borde du inte behöva betala något enligt vad jag kan googla mig till. Följande är taget från ehandel.se:

"Oärliga handlare, som exempelvis anger att paketet är en gåva, kommer alltså inte att fångas upp i den nya spärren. Om avsändaren anger ett värde på till exempel en dollar, kommer däremot mottagaren att få betala 75 kronor plus moms på en dollar, även om värdet på varan kanske i verkligheten är högre."
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Så om ersättningsprodukten inte skickats än kan du ju fråga om företaget kan deklarera det som en gåva. Att betala 75 kronor extra är ju trist, speciellt när det funkar såpass dåligt nu i början.
 

differo

Cartier
Den har redan kommit, jag tänkte först vad är detta, jag har inte köpt något? Sen kom jag på att den adaptern skulle skickas... Trist, kommer betala såklart men med liiiiite bitter eftersmak :)
 

Rulle

Audemars
Även
Det stämmer bra att postnord inte kan veta om det är en ersättningsprodukt. Men om företaget skrivit att det är en gåva borde du inte behöva betala något enligt vad jag kan googla mig till. Följande är taget från ehandel.se:

"Oärliga handlare, som exempelvis anger att paketet är en gåva, kommer alltså inte att fångas upp i den nya spärren. Om avsändaren anger ett värde på till exempel en dollar, kommer däremot mottagaren att få betala 75 kronor plus moms på en dollar, även om värdet på varan kanske i verkligheten är högre."
Gåvor tar dom också moms på ..
Det har dom gjort rätt länge!
Postnord tar ju moms på allt från första kronan nuförtiden



Pssst @differo gtg i malmö snart..kommer du? ☺
 
Topp