• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisare lossnat

Bulg

Omega
2-Faktor
Hallå!
Fann precis att sekundvisaren på min Connie lossnat, vilket måste hänt alldeles nyss... Är detta ett enkel och billigt ingrepp för en urmakare? Tack på förhand.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Bör kosta 150-300:-.

Edit: Jag har i snitt betalat 200:- för samma operation. Men då aldrig Automater. Bättre att höra med urmakaren.
 
Senast ändrad:

Bulg

Omega
2-Faktor
Njaa..

Verket måste ut ur boetten, automatbryggan måste bort för att kunna ha ett mothåll för sekundaxeltappen. Därefter måste troligtvis visarputsen justeras då sannolikt friktionen för låg som gjorde att den lossnade.
Inga konstigheter, men lämna inte in till skomakaren.
Haha okej, får helt enkelt gå till urmakaren imorgon och se vad det kan gå på. Tack!
 

DrKlocka

Audemars
Haha okej, får helt enkelt gå till urmakaren imorgon och se vad det kan gå på. Tack!
Det borde inte bli för dyrt. Men den som tar lika betalt som ett mål på McDonalds brukar inte göra världens bästa jobb :)

Ganska vanligt att sekundvisaren lossnar på 56*-verken då det är lätt att slarva och inte använda ett bra mothåll vid montering. Då sitter den dåligt och man förstör friktionsfjädern vilket i sig ger en "ryckig" sekundvisare, istället för svepande.
 

Bulg

Omega
2-Faktor
Det borde inte bli för dyrt. Men den som tar lika betalt som ett mål på McDonalds brukar inte göra världens bästa jobb :)

Ganska vanligt att sekundvisaren lossnar på 56*-verken då det är lätt att slarva och inte använda ett bra mothåll vid montering. Då sitter den dåligt och man förstör friktionsfjädern vilket i sig ger en "ryckig" sekundvisare, istället för svepande.
Min urmakare säger sig vara duktig på vintage så jag hoppas på det. Tack för grym upplysning!:)
 
Topp