• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Semaster 300 NOS

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vem på KS var det som har en? Hittade inte tråden...

Jag har haft en hopplockad (original Omegadelar, tror att den var ihopssatt av watchco). Fin och trevlig på alla sätt, men inte vintage. Och därmed kändes den inte så kul. Men vill man ha en SM300 med vintagelook men med modernare egenskaper (läs; allt typ nytt) så kan den ju vara ett alternativ.
 

maxmol

Panerai
I min jakt på dessa så hittade jag somlo.com som kommer rekommenderade av Omega. Säljer SM300 med lådor, papper etc. med perfekt service historik och intyg från omega. Men de ligger mellan 6500 och 9200 pund. :wideyed:
 

DrDre

Patek
I min jakt på dessa så hittade jag somlo.com som kommer rekommenderade av Omega. Säljer SM300 med lådor, papper etc. med perfekt service historik och intyg från omega. Men de ligger mellan 6500 och 9200 pund. :wideyed:

Fast så dyra är de vanligtvis inte. Jag är absolut ingen expert men det såldes ju några vintage nyligen (en här och en på TTT) och de låg runt 16-17 tkr och om jag minns rätt så var de dessutom servade/renoverade.

En NNSWORM (New New Stock With Old Renovated Movement) kostar vad delarna kostar och ca 2 tkr ytterligare för att skaka fram ett ersättningsverk.
 

maxmol

Panerai
Nä det går ju för mycket mindre. Grejen verkar vara att Somlo vänder sig till de som har obegränsat med pengar och vill ha det närmaste man kan komma till den klocka som såldes i butik 1960. Jag vill ha en sån men har tyvärr rätt så begränsat med pengar. ;)

Får hålla ut till någon tröttnar på sin. De verkar ju dyka upp på forumet lite nu och då.
 

maxmol

Panerai
Har redan lekt med 20 tkr tanken. Dyker inget upp så går jag över till Tudor Pelagos. Lite liknande estetik (eller ja, en svart dykare i +40mm).
 

Gin

Breitling
Läser tråden med stort intresse. Har precis inhandlat alla delar till en SM300 date och ska överlämna dessa till betrodd urmakare för service och montering.

Jag älskar SM300 och har sökt länge efter ett bra exemplar. Priset på dessa har gått upp. De som är 100% äkta och bra skick brukar ligga närmare 25-30 tkr. Lägg då till att du sannolikt behöver serva direkt. Watchco tar ungefär lika mycket för sina ihopsatta byggen.

Samtliga servicedelar och ett kaliber 565 urverk samt service och montering landar på cirka hälften av detta.

Jag får alltså en i princip helt ny Omega för 14-15 tkr. Detta tycker jag är otroligt prisvärt när ny seamaster ligger på 44tkr.

Visst, om jag skickar till omega för analys så ser de att urverksnumret kommer från annan modell. Men jag får 100% äkta delar vilket gör att det i allt väsentligt är samma klocka.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Läser tråden med stort intresse. Har precis inhandlat alla delar till en SM300 date och ska överlämna dessa till betrodd urmakare för service och montering.

Jag älskar SM300 och har sökt länge efter ett bra exemplar. Priset på dessa har gått upp. De som är 100% äkta och bra skick brukar ligga närmare 25-30 tkr. Lägg då till att du sannolikt behöver serva direkt. Watchco tar ungefär lika mycket för sina ihopsatta byggen.

Samtliga servicedelar och ett kaliber 565 urverk samt service och montering landar på cirka hälften av detta.

Jag får alltså en i princip helt ny Omega för 14-15 tkr. Detta tycker jag är otroligt prisvärt när ny seamaster ligger på 44tkr.

Visst, om jag skickar till omega för analys så ser de att urverksnumret kommer från annan modell. Men jag får 100% äkta delar vilket gör att det i allt väsentligt är samma klocka.
Fotodokumentera gärna, och dela med dig av båda montering och resultat, så vi får lite mer till en fortsatt diskussion.

Ser med nyfikenhet fram mot något sådant!

mvh A
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
NOS, Watchco? Vad är det för trams, här är gammelfarfar som tonåring igen efter några nyintransplanterade organ;) Dessutom försedd med ett udda 1039 strypkoppel.
2013-07-24185331_zps9b9a1951.jpg
 

Gin

Breitling
Wayne: självklart kommer min aldrig bli i samma klass som din gammelfarfars. Två olika divisioner... Det ena är ett stycke historia, en familjeklenod. Min blir en snygg klocka helt enkelt. Har dock min farfars Omega från 1938 i samma liga.

Ska posta bilder och dela här när bygget kommer igång.
 

Gin

Breitling
Wayne: Läste om din post, och fattar att du inte menade bokstavligt om gammelfarfar :) hursomhelst en helt annan klocka.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Säger det igen. Jag fattar inte varför omega inte börjar tillverka dem igen! Alla klocknördar pratar om denna klocka, och nu är det ju "inne" hos tillverkare att göra heritage modeller så vad fan väntar de på?!
 

Gin

Breitling
Säger det igen. Jag fattar inte varför omega inte börjar tillverka dem igen! Alla klocknördar pratar om denna klocka, och nu är det ju "inne" hos tillverkare att göra heritage modeller så vad fan väntar de på?!
Håller med. Med några små moderniseringar skulle det bli en storsäljare.

Jag tror dock att det är extremt lönsamt att sälja servicedelar som de gör. Ingen marknadsföring, service, garanti, inga dyra provisioner till AD, ingen dyr QC process och inte ens behöver de skruva ihop klockan själva. Inget urverk! De säljer detta för tredubbla mot vad en ny komplett Certina kostar hos AD!

Måste vara en riktig guldgruva för Omega.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Säger det igen. Jag fattar inte varför omega inte börjar tillverka dem igen! Alla klocknördar pratar om denna klocka, och nu är det ju "inne" hos tillverkare att göra heritage modeller så vad fan väntar de på?!

Det gör de. Den kallas Planet Ocean. Att göra en JLC/Panerai/Tudor/Longines och släppa en karbonkopia skulle bara vara att pissa i byxorna...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det gör de. Den kallas Planet Ocean. Att göra en JLC/Panerai/Tudor/Longines och släppa en karbonkopia skulle bara vara att pissa i byxorna...
Jamen jag vet. Jag vet att PO tar sina design från sm300. Men jag vill att de går all in. Skippa all text på tavla, svärdvisare, skippa heliumventilen
 
Topp