• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Semesterdagar värt i pengar...

mofo

Guld
2-Faktor
Hade lönesamtal och det resulterade i att jag fick löneökning + 5 dagars extra semester...

Så jag undrar hur jag översätter de 5 dagarna i pengar?
har googlat lite men fattar inte riktigt, finns det någon magisk formel jag inte hittat :bag:
Exempel mottages väldig gärna..
väl mött
/mofo

Värdet har du fått fram redan från tidigare kommentarer. Det kan vara svårt att få dem utbetalade i kontanter direkt, då man brukar få spara semesterdagar i 5 år innan de betalas ut. Oavsett så är det en skuld företaget har att betala till dig om du avslutar din anställning eller när dagarna inte får sparas längre. Sen ökar värdet på semesterdagarna och baseras på den lön du har vid uttaget av dagarna + semestertillägg (om du har bonus kan det även ge en ganska bra rörlig extra semesterlön).

Värdet är väl det som du tycker det är värt med 5 dagar extra ledighet mot tidigare.

Senast ändrad:
Det beror väl lite på hur man jobbar också, t.ex dag/natt/skift/ osv osv har jag för mig?
1 semesterdag har olika värden beroende på hur du jobbar.

Jag brukar aldrig ta ut några semesterdagar och får dom utbetalade i pengar istället, det brukar vara ca 5-6% av månadslönen per semesterdag.

Har kört så sen jag började 2008 och vi kan bara ackumulera typ 60 dagar semester så att det tog två år innan min arbetsgivare betalade ut pengarna.

Jag brukar aldrig ta ut några semesterdagar och får dom utbetalade i pengar istället, det brukar vara ca 5-6% av månadslönen per semesterdag.

Har kört så sen jag började 2008 och vi kan bara ackumulera typ 60 dagar semester så att det tog två år innan min arbetsgivare betalade ut pengarna.
Med risk för att gå off topic så måste väl arbetsgivaren enligt lag se till att du tar 20 dagar semester per semesterår?

I Unionens kollektivavtal ja...finns väl 299 till;)

lagen säger att semesterersättningen/semesterlönen är 12% på intjänat belopp, många avtal brukar ha 13%

Sen brukar ju den här typen av avtal hänga ihop med att man får oreglerad arbetstid. Det i sin tur innebär ofta att övertidsersättningen försvinner.
Lite beroende på vilken arbetssituation man har så kan en sån här överenskommelse i värsta fall bli en förlustaffär, både ekonomiskt och arbetsmiljömässigt.

Från länken. ;)

Värdet av 1 semesterdag i kollektivavtalen anges som 5,4 procent av den aktuella månadslönen

Nej nej och nej.
Min arbetsgivare är skyldig att erbjuda en semesterperiod, men jag behöver givetvis inte ta den om jag inte vill. Vad fan skulle det vara bra för? Att sänka produktiviteten i vårt land? Skulle iofs inte bli förvånad. :D :D :D

Nej nej och nej.
Min arbetsgivare är skyldig att erbjuda en semesterperiod, men jag behöver givetvis inte ta den om jag inte vill. Vad fan skulle det vara bra för? Att sänka produktiviteten i vårt land? Skulle iofs inte bli förvånad. :D :D :D
Många företag har så. Dvs du måste ta semester, du kan bara spara eller ta ut 5/dagar per år.
Antar det är en facklig grej.

Lagen är dispositiv och kan styras genom örerenskommelse mellan facket/arbetsgivare eller arbetstagare/arbetsgivare. Så vill man inte ha semester och att arbetsgivaren är OK med att man inte tar ut sin semester är det OK. Men båda parter måste vara OK med det.

Precis som någon skrev är den dispositiv men tror bara man kan göra förändringar i kollektivavtal, inte individuella. Krävs ju dock ett kollektivavtal i botten och annars gäller lagen. Rättigheterna är ju främst för att skydda att man får sin semester sammanhängande och under sommaren. Sen finns det ju annan lagstiftning för övertid och arbetstid som reglerar veckovila och maximalt övertidsuttag. Det är en sk skyddslagstiftning och också EU direktiv. Den är också i vissa delar dispositiv.

Nej nej och nej.
Som arbetstagare är du skyldig att acceptera den semester du blir erbjuden så länge den följer avtalet. Med andra ord kan arbetsgivaren lägga ut alla dina semesterdagar på ett år.

Tyvärr glömmer de flesta att även de har skyldigheter och inte bara rättigheter.

Som arbetstagare är du skyldig att acceptera den semester du blir erbjuden så länge den följer avtalet. Med andra ord kan arbetsgivaren lägga ut alla dina semesterdagar på ett år
Fast 4veckor av dem under juli-augusti om inte annat avtalas

Detta är ett minimalt problem i verkligheten lyckligtvis. En arbetsgivare som jävlas med sin personal blir inte långlivad och en arbetstagare som sätter sig på tvären brukar få finna sig på avbytarbänken rätt snabbt.

Jag tror @JaTack menar att arbetsgivaren har rätt att lägga ut semestern (utom de 5 dagar man har rätt att spara) Dvs man tror att man ska få ut sina semesterdagar i pengar nästa år men får istället den utlagd i dagar någonstans på året där det passar arbetsgivaren bättre.

Men helvetet,
Det funkar så att arbetsgivaren är skyldig att ge X antal semesterdagar. Om arbetstagaren vill ta ut dessa i form av pengar så finns det inget hinder för detta.

Semesterdagarna är utplockade, alla är nöjda frid och fröjd (förutom missunnsamma sossar såklart)

Inte heller någon ensidig rätt för arbetstagaren att göra så.

Om semester är himmel eller helvete är ju subjektivt. Att sossarna skulle vara ensamma om att vilja behålla reglerna kring semester var nytt för mig. Tror det skulle gynna dom i kommande val om det var så.

Många företag har så. Dvs du måste ta semester, du kan bara spara eller ta ut 5/dagar per år.
Antar det är en facklig grej.
Finns det många arbetsgivare som vill att man skall vara ledig?
Ingen hade varit gladare än min arbetsgivare om jag gett fan i att ta ut semester :D

Jag har 50dagar sparat.
Har aldrig tagit mer än 3v, resten bunkras upp till 50 och allt över 50 betalas ut i form av pengar.

Tillbaka
Topp