• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Semesterdagar värt i pengar...

Men helvetet,
Det funkar så att arbetsgivaren är skyldig att ge X antal semesterdagar. Om arbetstagaren vill ta ut dessa i form av pengar så finns det inget hinder för detta.

Semesterdagarna är utplockade, alla är nöjda frid och fröjd (förutom missunnsamma sossar såklart)
Man har som arbetstagare ingen rätt att ta ut sin semester i pengar utan om så ska ske måste båda arbetsgivaren och arbetstagaren var överens om detta (som sagts tidigare i tråden)

Finns det många arbetsgivare som vill att man skall vara ledig?
Ingen hade varit gladare än min arbetsgivare om jag gett fan i att ta ut semester :D

Jag har 50dagar sparat.
Har aldrig tagit mer än 3v, resten bunkras upp till 50 och allt över 50 betalas ut i form av pengar.

Grundtanken med semester är väl att man ska få en chans att ladda batterierna och komma tillbaka med ny energi till jobbet. Min arbetsgivare trycker på hårt att man ska ta minst 20 dagars ledighet. Hade en medarbetare som inte hade tagit 20 dagar ett år och jag var tvungen att skriva en redogörelse till min chef, hr samt ledningen om varför det inträffat och vad jag skulle ta för åtgärder för att det inte skulle hända igen.. Företag med 800 anställda.

Finns det många arbetsgivare som vill att man skall vara ledig?
Ingen hade varit gladare än min arbetsgivare om jag gett fan i att ta ut semester :D

Jag har 50dagar sparat.
Har aldrig tagit mer än 3v, resten bunkras upp till 50 och allt över 50 betalas ut i form av pengar.

Ja, till exempel i konsultbranschen. När kunder stänger ner för sommaren och du inte kan fakturera dem så ser företagen gärna att du är ledig.

Grundtanken med semester är väl att man ska få en chans att ladda batterierna och komma tillbaka med ny energi till jobbet. Min arbetsgivare trycker på hårt att man ska ta minst 20 dagars ledighet. Hade en medarbetare som inte hade tagit 20 dagar ett år och jag var tvungen att skriva en redogörelse till min chef, hr samt ledningen om varför det inträffat och vad jag skulle ta för åtgärder för att det inte skulle hända igen.. Företag med 800 anställda.
Vi är ju alla olika.
Jag blir rastlös av att gå hemma, så tror jag hade klättrat på väggarna och mått sämre av att ta ut mer..

Vi är ju alla olika.
Jag blir rastlös av att gå hemma, så tror jag hade klättrat på väggarna och mått sämre av att ta ut mer..
Absolut har egentligen aldrig känt ett behov av mer än 20 dagar innan jag fick barn. Och att ha semester med barn är ju inte alltid semester, men med förskola stängd typ 4 veckor, höstlov, sportlov och jullov så brukar det inte vara några problem längre att komma upp typ 25 dagar.

Finns väl en hel del forskning på ämnet och jag tror det är vedertaget att vi generellt mår bra av längre sammanhängande perioder av vila för att må bra och prestera.
Finns ganska många exempel på människor som är utbrända pga att de arbetat för mycket/ länge utan att var lediga.
Jag kan ju personligen tycka det är bättre att arbetsgivarna tar sitt ansvar för att inte göra sina anställda sjuka än att jag ska betala sjuklön när de blir utbrända med mina skattepengar.

Tillbaka
Topp