• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva Samurai och 6105'a?

matage

Omega
Jag har två Seikos (en stål-Samurai och en 6105-8100) som behöver lite omvårdnad och undrar om nån kan tipsa mig om vart jag ska vända mig.
Samurai'en tickar på fint men gångreserven börjar sacka. Köpte den för 7-8 år sen och har aldrig servat den.

6105'an lämnade jag in till ABC för några år sen men blev inte helt nöjd med resultatet.
Det pustades och frustades väldigt han fick se klockan och även om jag inte sett kondens innanför glaset sen den services så går den ojämnt med obefintlig gångreserv så nånting gick nog inte vägen.

Hit me - finns det några japanserviceentusiaster som gillar mögel?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockmaster globen säljer och servar väl seiko, borde iaf gå att serva samuraien där? Kanske @yonsson har något tips?
Samurai
Klockmaster servar givetvis, Samuraien har 7s26-urverk vilket är billigare att köpa löst (typ 400kr) och byta än att serva.

När det gäller din 6105 så är det inte direkt raketforskning men man måste orka leta delar om det behöver bytas kuggar och grejer. Klockmaster fixar även detta men du kan glömma att du kan få den tät med originalkronan, lev med att den förblir otät eller acceptera ersättningskronor frpn SEIKO med annat utseende.

Även @Minuteman är van att serva det urverket och har servat en 6105 åt mig med riktigt bra resultat, du kan ju fråga om han vill/har tid.

Personligen hade jag köpt ett nytt 7s26 och bett @Minuteman byta urverk (eller bytt själv) samt bett honom serva 6105.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är du inte nöjd med ABC-arbetet så ska du givetvis reklamera servicen och be att de åtgärdar eller reparerar klockan.
Edit: Skrev nu att du skrev "för några år sedan", lite sent påtänkt kanske. :)
 
Senast ändrad:

plattfot

Rolex
Det är tillgång på ev. delar som ställer till det - att som fristående urmakare tråla eBay efter 6105-delar blir snabbt en ekonomisk katastrof. Kan du bistå i letandet tror jag, utan att veta, att @McGyver, @tictac62 eller de andra skuvkunniga gärna hjälper dig (?).
 
Topp