• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva SKX007

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag äger en äldre, lagom patinerad Skx007J som ligger mig varmt om hjärtat och har varit i min ägo i många år. Men senaste året har den börjat tappa tiden rejält, så en service behövs.

Jag har fått pris på mellan 2 och 3000 hos min lokala urmakare, är det ett vettigt pris?
En ny skx007 är ju inte speciellt dyr, det är ju dock så att min har ett sentimentalt värde.

Hur skulle ni gjort?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag äger en äldre, lagom patinerad Skx007J som ligger mig varmt om hjärtat och har varit i min ägo i många år. Men senaste året har den börjat tappa tiden rejält, så en service behövs.

Jag har fått pris på mellan 2 och 3000 hos min lokala urmakare, är det ett vettigt pris?
En ny skx007 är ju inte speciellt dyr, det är ju dock så att min har ett sentimentalt värde.

Hur skulle ni gjort?

2-3000 kr är hutlöst dyrt. Bättre att köpa ett nytt urverk till den. Finns t ex hos chronograph.com
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är tiden att serva som kostar. Jag jade köpt ett löst urverk eller billigast möjliga klocka med 7s26 i sig och bytt urverk.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Okej, nu är jag långt ifrån någon urmakare men ser mig själv som ganska händig. Hur svårt är det att byta verk på en skx?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Det är svårare än man tror, plocka av baklocket är lätt, plocka ut krona med hals är lätt plocka av visarna är lätt.

Men sen blir de svårare, slinter du med visarna och sabbar tavlan är det kört (det sentimentala) har provat några gånger och även om jag lyckas med visarna så ska man få i kronhalsen rätt med.

Hade jag vatt dig kör på urmakarn i detta läge.

Cheers!
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Ja det känns som att köpa ett verk och be urmakare stoppa i det, kanske är det vettiga.

Men hur vet jag att det verket jag köper håller tiden även om det är nytt?
 

Buffi

Panerai
Få i kronhalsen borde väl inte kunna vara något problem? Det brukar ju bara vara att köra in den medans man skruvar lite försiktigt, så länge man ser till att "låset" till kronan är öppet.

Visarna däremot kan vara lite pilligt.
 

Buffi

Panerai
Ja det känns som att köpa ett verk och be urmakare stoppa i det, kanske är det vettiga.

Men hur vet jag att det verket jag köper håller tiden även om det är nytt?
Om du ber en urmakare göra det så be honom köra verket i en timegrapher också bara i iaf några positioner. Tar några minuter och ger dig tidhållningen.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Tack för tipset, att byta verk verkar ju inte allt för svårt, kanske visarna som kan ställs till det...
 

Rolfen

Rolex
Som alla säger är det klart smartas att byta verk.
Visarna är pilliga men inte omöjliga se bara till att använda en bit papper eller plast som skydd för tavlan för att undvika repor. Se till att få ett nytt verk som har samma kronplacering som den gamla annars åker du på att flytta över datumhjulet vilket även det är pilligt.
 
Senast ändrad:
Topp