• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service/översyn Zenith XL tronic

Limpas

Silver
Har en Zenith XL tronic med stämgaffelverk som jag skulle vilja få ordning på för att kunna använda den.

Den verkar gå om man sätter i batteri men det vore nog bra med någon slags service/översyn samt glasbyte.

Var kan jag vända mig för detta? Farfars ville inte ta i den eftersom den har batteri.

Lite annan fråga: hur är det med batteritid på stämgaffelur? Känns som att det måste vara bra mycket kortare än Quartz?
23ADEE7C-F5DF-450C-A432-41BEFDA84243.jpeg

Med risk för att vara tjatig så är jag en stark förespråkare av Paul på Electric Watches.
Vet inte hur pass mycket back log han har just nu, men de gånger jag har nyttjat honom och han sagt att det var mycket och göra så har han ändå löst det rimligt snabbt.
Inbillar mig annars att någon av Stockholmsfixarna också kollar på stämgafflar, men kommer inte riktigt ihåg vem av dem.

Angående batteritiden så stämmer det säkert. På en modern quartz är det ju inte orimligt drifttid på flera år.

Med risk för att vara tjatig så är jag en stark förespråkare av Paul på Electric Watches.
Vet inte hur pass mycket back log han har just nu, men de gånger jag har nyttjat honom och han sagt att det var mycket och göra så har han ändå löst det rimligt snabbt.
Inbillar mig annars att någon av Stockholmsfixarna också kollar på stämgafflar, men kommer inte riktigt ihåg vem av dem.

Angående batteritiden så stämmer det säkert. På en modern quartz är det ju inte orimligt drifttid på flera år.
Farfars är den enda jag vet om och har nyttjat. Vilka mer ingår i ”stockholmsfixarna”? Så skulle jag kunna höra runt lite. Vore intressant att veta om man kan byta till ett quartzverk, men det kanske är omöjligt. Funderar nämligen på att ge bort den till någon som jag tror skulle uppskatta Quartz. Annars är det kanske bara glasbyte som behövs. Kan ju försöka kolla lite själv om verket verkar gå som det ska. Misstänker att stämgafflar är hyfsat underhållsfria, typ som quartz?

Jag har skickat en stämgaffelklocka till en kille i Tyskland för service, kan återkomma med utlåtande när jag fått tillbaka klockan. Hade också en del bry att hitta någon som kunde ta emot den, sällsynt med urmakare som tar sig an dem.

Jag har skickat en stämgaffelklocka till en kille i Tyskland för service, kan återkomma med utlåtande när jag fått tillbaka klockan. Hade också en del bry att hitta någon som kunde ta emot den, sällsynt med urmakare som tar sig an dem.
Som jag befarade. Tacksam för återkoppling om hur det gick! :)

Vi som servar dem är försiktiga att ta emot dem för delar är svåra att få tag i och så har vi problemet med 1.5v batterier som får en del urverk att gå för fort. Har själv två sådana klockor.

Tillbaka
Topp