• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service 1603 från 1967 - Lumen "smular"

AndreasK

Basic
Hej,
Har lämnat in en Rolex 1603 från ca 1967-68 för kostnadsförslag på en service hos en välkänd serviceverkstad i Malmö. Kostnadsförslaget ser ut som följer:
"Komplett genomgång, packningar, polering, krona,hals,plexiglas, visare och trycktest. Kostnad för detta är 9360kr"
Självklart får man lita på dem att det är relevant förslag. Det enda som jag har svårt för är bytet av visarna då visarna och tavla har en underbar lumenmatchningen vilket inte är något som jag inte vill "förstöra".
Verkstaden hävdar att visarna måste bytas då "Lysmassan i visarna har börjat smula sig de behöver bytas."
Jag söker egentligen en second opinion gällande detta från er på forumet. Måste visarna bytas eller går de att rädda?

Bild på klockan i fråga:
1603-4011.jpg
Poleringen kommer jag även den att be dem att inte göra även om detta inte påverkar priset enligt verkstaden.

Sen även om priset för servicen verkar rimligt?

Om någon undrar över länken så kommer den att få åka en på en resa runt halva jorden till Michael Young för lite välförtjänt spabehandling. Återkommer självklart med före och efterbilder på detta.

Tack på förhand!

/Andreas

Senast ändrad:
Bumpar tråden för att se om det är någon som har några idéer.

Jag har för lite kunskap för att uttala mig om visarna på din klocka men jag hade samma funderingar för en knapp månad sen när jag skulle serva min klocka. De jag gick till först var AD för min klocka och sa att de enligt Rolex anvisningar var tvungna att byta visare för att serva klockan. Jag gick till en icke AD och det slutade fint utan visarbyte.

Jag vet inte om min tråd kan appliceras i ditt fall men det kanske finns lite relaterad läsning iaf:
https://klocksnack.se/threads/fråga-ang-service-visarbyte-annars-ingen-service.59992/

Leta reda på en urmakare som är villig att göra en service på dina villkor

det finns kompetenta urmakare som bara servar ditt urverk och byter packningar om du själv vill det

Tillbaka
Topp