• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av en Rolex Submariner 1680 "Röd"

kalufsen

Panerai
Hej igen,
Tacksam för hjälpen jag fick. Tänkte lägga upp lite bättre bilder nu när jag fått tillbaka den från service. Jag är supernöjd!:):)
Tillverkad 1971, MK IV med serienummer 3,3mio

IMG_2209.JPG

IMG_2180.JPG

IMG_2193.JPG

IMG_2188.JPG

IMG_2186.JPG

IMG_2184.JPG

IMG_2183.JPG

IMG_2182.JPG

IMG_2181.JPG
Superfin :)
 

lumen

Breitling
Bumpar tråden. Har en 5513 som jag skulle vilja få servad. Hade man bott i 08-området hade Rob E varit givet, men dessvärre är jag i södra Sverige. Skicka klockan vill jag helst inte göra.

Finns det några fler än Bergströms i Malmö som kan göra en komplett service? Någon som har erfarenhet av Bergströms vad gäller service av gamla rollar? Vill för allt i världen inte att någon rör det yttre vid service.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden. Har en 5513 som jag skulle vilja få servad. Hade man bott i 08-området hade Rob E varit givet, men dessvärre är jag i södra Sverige. Skicka klockan vill jag helst inte göra.

Finns det några fler än Bergströms i Malmö som kan göra en komplett service? Någon som har erfarenhet av Bergströms vad gäller service av gamla rollar? Vill för allt i världen inte att någon rör det yttre vid service.

Jag har använt Bergströms i Malmö (via Bergströms i GBG) för service av en 16520 från -91, det får väl betraktas som en halvgammal Rolle iaf. Jag är mkt nöjd med resultatet, jag var tydlig med att de inte skulle polera eller byta krona eller pushers om de gamla höll tätt. Allt funkade kanon för mig och resultatet blev som sagt mkt bra.
 

lumen

Breitling
Hör med Klarlunds i cph, finns nog en hel del skrivet om dom på forumet om du söker. :)
Vill om möjligt hålla mig inom Sverige. Tack för tipset annars!
Jag har använt Bergströms i Malmö (via Bergströms i GBG) för service av en 16520 från -91, det får väl betraktas som en halvgammal Rolle iaf. Jag är mkt nöjd med resultatet, jag var tydlig med att de inte skulle polera eller byta krona eller pushers om de gamla höll tätt. Allt funkade kanon för mig och resultatet blev som sagt mkt bra.
Låter bra. Tack för referensen.

Några fler referenser för Bergströms Malmö?
 

CaptPete

Breitling
Det här verkar vara rolle-bumparnas favorit-tråd så jag tar den en bit till.
Jag har en Sub 16610 från 1990. Inte vintage än, men kommer att bli det i min ägo. Tokgillar den.
Har låda (heter det så), grönt skinnetui, värderingsintyg från Nymans Stockholm.
Nu var det länge sedan den fick service och jag lämnade in den till Nymans igen.
Från dem fick jag följande svar...
Felbeskrivning:
Urverket är i behov av service.
Kronan är sliten, måste bytas.
Glas är skadat, nytt glas måste monteras för att klara trycktest 30Atm.
Lysplupp i bezel missfärgad samt färgring är repad.
Lysmassa i visarna är sprucken, nya visare måste monteras.
Skruv har varit lös och gjort märken i rotor och automatbrygga.
Hake/liverrulle är slitna, måste bytas.
Låset är helt utslitet, måste bytas.
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service av urverk inkl. polering 6000kr
Krona 1800kr
Lås 5200kr
Visare 1000kr
Hake/liverrulle 600kr
Glas(nödv. vid 30Atm) 2400kr
=17000kr
Valfria åtgärder: (i samband med service)
Färgring 800kr
Rotor(estetiskt) 2500kr
Övre automatbrygga(estetiskt) 500kr

Ok. Omfattande arbete som ni ser. Behöver hålla i finanserna för närvarande och har därför i ett första steg bantat åtgärderna till...
Service av urverk inkl. polering 6000k
Krona 1800kr
Hake/liverrulle 600kr

Alltså. Låset byter jag senare, glaset behåller jag, men är lite bekymrad över visarna. Ni som kan det här är ju tydliga med att visare och tavla ska lämnas orörda. Nymans säger att de måste bytas för att massan är sprucken och riskerar att falla ner i urverket = ny service. Eller spelar det ingen roll med nya visare på en sub som inte är vintage på riktigt?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om det är värt besväret eller inte vete f-n men om tavlan har börjat åldras så kan nya visare se lite off ut. Det går att limma visarna på baksidan för att binda gammal lös lysmassa men inget jag tror Nymans kommer att göra. Jag vet inte heller om Nymans har/kan/får/vill montera "gamla visare" eller om de måste sätta dit superluminovavisare. Ett alternativ är väl annars att du letar rätt på ett par begagnade visare från samma period och be Nymans byta till dessa vid service.

Sen har jag för mig att du kan spara lite om du struntar i polering.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det här verkar vara rolle-bumparnas favorit-tråd så jag tar den en bit till.
Jag har en Sub 16610 från 1990. Inte vintage än, men kommer att bli det i min ägo. Tokgillar den.
Har låda (heter det så), grönt skinnetui, värderingsintyg från Nymans Stockholm.
Nu var det länge sedan den fick service och jag lämnade in den till Nymans igen.
Från dem fick jag följande svar...
Felbeskrivning:
Urverket är i behov av service.
Kronan är sliten, måste bytas.
Glas är skadat, nytt glas måste monteras för att klara trycktest 30Atm.
Lysplupp i bezel missfärgad samt färgring är repad.
Lysmassa i visarna är sprucken, nya visare måste monteras.
Skruv har varit lös och gjort märken i rotor och automatbrygga.
Hake/liverrulle är slitna, måste bytas.
Låset är helt utslitet, måste bytas.
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service av urverk inkl. polering 6000kr
Krona 1800kr
Lås 5200kr
Visare 1000kr
Hake/liverrulle 600kr
Glas(nödv. vid 30Atm) 2400kr
=17000kr
Valfria åtgärder: (i samband med service)
Färgring 800kr
Rotor(estetiskt) 2500kr
Övre automatbrygga(estetiskt) 500kr

Ok. Omfattande arbete som ni ser. Behöver hålla i finanserna för närvarande och har därför i ett första steg bantat åtgärderna till...
Service av urverk inkl. polering 6000k
Krona 1800kr
Hake/liverrulle 600kr

Alltså. Låset byter jag senare, glaset behåller jag, men är lite bekymrad över visarna. Ni som kan det här är ju tydliga med att visare och tavla ska lämnas orörda. Nymans säger att de måste bytas för att massan är sprucken och riskerar att falla ner i urverket = ny service. Eller spelar det ingen roll med nya visare på en sub som inte är vintage på riktigt?
Bild på klockan?

Känns som att det OFTA landar på över 15k numera hos AD. En förklaring till det är såklart dumsnålhet hos klocknördar, men å andra sidan så känns det som att varenda 40 år gammal klocka jag servade för 4-5 år sen landade på max 6k totalt.
 

CaptPete

Breitling
Sorry om jag kapade tråden, den hade vilat sedan mars. Jag undrar alltså fortfarande apropos samma debatt om den röda suben om det är värt att envisas med att behålla originalvisare på en 16610 från 1990? Tyvärr har jag inga bilder på uret men skicket får nog sägas vara normalt bruksskick. Bör jag låta ngon annan än Nymans göra jobbet för att få en flecibel och prisvärd lösning? Vad säger sakkunskapen?
 

POO

Panerai
Bild på klockan?

Känns som att det OFTA landar på över 15k numera hos AD. En förklaring till det är såklart dumsnålhet hos klocknördar, men å andra sidan så känns det som att varenda 40 år gammal klocka jag servade för 4-5 år sen landade på max 6k totalt.
Vad hade man undvikit här om man servat oftare? Rotor och automatbrygga på sin höjd? Service, glas och krona och man är över 10k.
 
Topp