• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service av Nivada Grenchen Depthmaster ”Pacman”

JoakimS

Silver
2-Faktor
Hej,

Fick förmånen och förtroendet av @Jesborn att ge lite kärlek till hans Nivada. En riktig läcker bit som det var hög tid att serva. Den gick väldigt svajigt.

IMG_3887.jpeg

Börjar med att skruva ut dom skruvade bandstiften. Både boett och bandstift ger lite panerai känsla 😄
IMG_3888.jpeg
IMG_3889.jpeg

Sen av med baklocket. Där under är det ingen tvekan om vilken kaliber som sitter i klockan. Någon har märkt in detta på magnetskölden. 😅
IMG_3891.jpeg
IMG_3890.jpeg
IMG_3892.jpeg
IMG_3895.jpeg

Som ni ser på bilden ovan är den ena verkhållaren lös i verket. Inte omöjligt att detta stoppat verket till och från.

Sen monterar jag av automatbryggan och tar ut verket ur boetten. Av med verkringen och tavla / visare.
IMG_3897.jpeg
IMG_3898.jpeg
IMG_3899.jpeg

Monterar sen ner hela verket som sagt är ett ETA 2472. Nytt verk för mig med lite nya detaljer vilket är roligt 😃 t.ex kalender hjulet och automatverket.
IMG_3901.jpeg

IMG_3909.jpeg
IMG_3911.jpeg
IMG_3920.jpeg

En annan ny upplevelse var när jag tog isär boetten. Glaset är skruvat på plats med en glasring från insidan av boetten. Använder samma maskin som för baklocket till denna ringen med. Sen plockar jag ut glaset innifrån boetten med. Och vilket glas sen! Rejält tjock, skön domeeffekt, riktigt läckert! 🤩
IMG_3939.jpeg
IMG_3940.jpeg
IMG_3942.jpeg

Jag monterade även av vridringen. Det var dags kan man säga, länge sen någon städade här 😂
IMG_3944.jpeg

Vridring och glas rengör jag för hand för att minimera risk för färgsläpp. Övriga boettdelar åker ner i ultraljudstvätten.
Verkdelar i urverkstvätten.
IMG_3961.jpeg
IMG_3962.jpeg
IMG_3963.jpeg
IMG_3981.png

Sen minskar jag hålen för fjäderhusbommen i verkplattan och fjäderhusbryggan. Dessa var lite slitna. Fram med nya stansettet.
IMG_3923.jpeg
IMG_3928.jpeg
IMG_3929.jpeg

Sen monteras fjädern in i trumman igen med fjädervinda
IMG_3982.jpeg

Går vidare och monterar ihop verket. Och efter detta går den igång mycket bättre än innan service.
IMG_3935.jpeg

Monterar verkring/tavla/visare och monterar in verket i boetten igen.
IMG_3965.jpeg
IMG_3964.jpeg
IMG_3966.jpeg

Kommer några avslutande bilder nedan med. Maxade ut 30/post här..

Monterar sen ihop automatverket, reversing wheels smörjs med lubeta v105, och sätter på det. Smörjer en ny packning och trycker i. På med magnetskölden och baklock. Sen skruvas tropic bandet på plats igen.
IMG_3969.jpeg

IMG_3971.jpeg
IMG_3972.jpeg
IMG_3973.jpeg
IMG_3974.jpeg
IMG_3978.jpeg
IMG_3979.jpeg
IMG_3976.jpeg
IMG_3975.jpeg

Riktigt cool klocka! Grattis @Jesborn !

Väldigt fint att den får precis den här typen av kärlek! Det här är en favorit i samlingen som nu kan få användas ordentligt igen.

Tillbaka
Topp