• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Patek Philippe Calatrava

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Hej igen! Dags för ett nytt kapitel i min urmakarkarriär, jag har fått förtroendet att genomföra en service av en Patek Philippe. Klockan tillhör @Tomas Eriksson och jag tackar ödmjukast för möjligheten att få skruva i min första Patek. Det här blir kul, häng med!

Fick ett paket med läckert innehåll!
IMG_3445.jpeg
IMG_3446.jpeg

IMG_3447.jpeg


En riktigt fin Calatrava från 1972.
IMG_3449.jpeg
IMG_3450.jpeg
IMG_3455.jpeg


Man kan redan på utsidan ana att verket ska tas ut glassidan, då det finns en skåra för både baklock och glasring
IMG_3452.jpeg


Jag ser också att det finns en prick på tavlan kl 8 som vi får se om det går att göra något åt. Ser ut som en oljedroppe.
IMG_3451.jpeg

IMG_3454.jpeg


Jag öppnar baklocket med en välslipat knivblad. Boett i 18 karats guld.
IMG_3456.jpeg
IMG_3457.jpeg

IMG_3458.jpeg


Redan här kan man stanna upp och syns verket. Jag reflekterar över att det är relativt smutsigt. Nog inte servat på ett bra tag.
Men vilken finish! Patek visste vad dom gjorde redan på 70talet (innan jag ens var påtänkt).
Klockan tickar och går och möter den på timegraphern till att gå något fort med bra amplitud så inga större avvikelser innan service trots all smuts:
IMG_3460.jpeg
IMG_3462.jpeg
IMG_3463.jpeg


På bilden ovan syns också urverkets kaliber, 23-300 som är ett manuellt urverk med 18 juveler.

Jag släpper på spänningen i huvudfjädern och när balanshjulet stannat kan jag visa hur det ser ut också.
IMG_3464.jpeg

Som synes är det en free sprung balans (likt det bl.a rolex har på sina balanser). Det innebär att balanshjulet sitter fast i sin brygga direkt med hairspring utan någon kalibrering där i mellan. För att ställa in balansen och tidhållningen i klockan används vikter runt om på balanshjulet. Ni ser på bilden ovan 8st vikter som är c-formade. Det innebär att dom väger olika mycket beroende på hur dom roteras. Är öppningen riktad utåt från balansen ges en högre vikt inåt mitten och således blir rotationskraften större i balanshjulet och klockan går snabbare. Men gäller att man skruvar rätt och lika på båda sidorna annars förlorar man jämnvikten och det för att tidhållningen blir fel mellan olika lägen när klockan roteras. Patek kallar denna lösning för Gyromax.
Patek har t.o.m. lagt med en liten notis om detta på en av bryggorna: (F-fast, S-slow)
IMG_3465.jpeg


Syns också på balansen att den går torr utan olja vilket vi ska råda bot på.
IMG_3459.jpeg


Jag skruvar loss verkhållarskruvarna, ställer visarna på samma position med kronan, lossar kronan och tar ut den.
Visar sig att packningen är väldigt gammal och utsmetad:
IMG_3466.jpeg

Vi vänder nu på klockan. Nu tar jag av glasringen.
IMG_3469.jpeg


Lägger på en skyddsplast och tar av visarna. Också dessa troligen i 18k guld.
IMG_3470.jpeg


Jag kan nu försiktigt ta ut tavla och verk via glassidan och skruva loss tavlan.
IMG_3471.jpeg

IMG_3472.jpeg


Några saker slås man av när man ser tavelsidan av verket. 1. Packningen från kronan är överallt 🙈
IMG_3473.jpeg


2. Det är någon speciallösning för cap jewels på gånghjulet:
IMG_3485.jpeg


3. Det finns två setting lever springs? (Se bild ovan på tavelsidan).

4. Mer smuts här och var. Här är trummans hål i verkbotten:
IMG_3484.jpeg


Jag tar loss timhjul och minutrör genom att använda en Bergeon presto.

Nu vänder jag på verket, sätter det i en verkhållare:
IMG_3486.jpeg


Första jag vill göra är att lyfta av balansen. Men jag vill vara försiktig med skruvarna så jag inte lämnar märken. Mäter därför ut vilka mejslar jag behöver och vad för slipning som krävs. Tar sen fram slipstenarna och slipar fram nya fina snitt i mejslarna. Man vill inte slinta i en patek…
IMG_3487.jpeg


Sen tar jag av balansen och gånghakens brygga. Men jag imponeras över Pateks finish igen. Skruvarna är polerade undertill:
IMG_3488.jpeg
IMG_3489.jpeg

(Ser ni den cirkelformade borstningen på gånghakens brygga?… detaljer enbart en urmakare får ta del av).

Gånghaken i sig är ett mästerverk. Tänk att detta är 70 tal och gånghaken är extremt liten. Men ändå ska kanterna fasas och poleras.

Fortsättning följer direkt nedan(max30 bilder per inlägg..)
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Bilder på gånghaken:
IMG_3491.jpeg
IMG_3492.jpeg


Jag lossar sen skruvarna på alla bryggor och dokumenterar vart dom ska sitta. Tre olika storlekar. Självklart är alla polerade undertill för att se fina ut på tavelsidan när dom är monterade.
IMG_3493.jpeg


Tar av bryggan för gånghjulet och även gånghjulet är fin precision i alltså!
Kolla tändernas fasningar:
IMG_3497.jpeg


Samtliga bryggor är dessutom stämplade undertill med slutsiffrorna i serienumret 728:
IMG_3496.jpeg

Samt utsmyckade med perlage (på undersidan!)
IMG_3498.jpeg


Jag rengör juvelerna i bryggorna i takt med att jag tar av dom. Pegwood och rodico. Dom är spegelblanka innan dom ens åkt i urverkstvätten.
IMG_3499.jpeg



Så långt hann jag idag. Men som alltid..
Fortsättning följer!
 

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Hoppas du vet vad du ger dig in på när du tar emot en sån här klocka. Du måste veta vad du ska göra med t.ex. fjäderhus/lagerslitage, vad du kan lämna, låta vara och inte. Urverket kommer att ha slitage, sen är frågan om du ser det och kan göra något åt det. Finns ju en anledning till att de flesta urmakare inte tar emot den här typen av ur - man får ofta göra en kompromiss med resultatet om man inte kan beställa nya delar t.ex. Jag skulle inte ta emot den tillexempel, och det är ju inte på grund av svårigheten att skruva urverk...

Låter riktigt negativ nu, men här har du en urmakares perspektiv. Men önskar dig lycka till. Det kommer säkert gå bra!
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Hoppas du vet vad du ger dig in på när du tar emot en sån här klocka. Du måste veta vad du ska göra med t.ex. fjäderhus/lagerslitage, vad du kan lämna, låta vara och inte. Urverket kommer att ha slitage, sen är frågan om du ser det och kan göra något åt det. Finns ju en anledning till att de flesta urmakare inte tar emot den här typen av ur - man får ofta göra en kompromiss med resultatet om man inte kan beställa nya delar t.ex. Jag skulle inte ta emot den tillexempel, och det är ju inte på grund av svårigheten att skruva urverk...

Låter riktigt negativ nu, men här har du en urmakares perspektiv. Men önskar dig lycka till. Det kommer säkert gå bra!
Jag förstår hur du tänker och jag är delvis med dig. Jag har inga problem att tacka nej till klockor jag inte känner mig trygg och bekväm med att serva och där jag inte är säker på att jag kan göra ett bra jobb. Tackade nyligen nej till en mycket finare och modernare Patek.
Samt att jag alltid försöker ha en ärlig, transparent och tydlig dialog med ägaren innan vi drar igång.

I det här specifika fallet kände jag att urverket var tillräckligt ”basic” för att våga ta mig an det. Som du säger kan jag ju inte enkelt hitta reservdelar om något skulle vara helt galet i verket. Men skulle den situationen uppstå skulle jag varit pragmatisk också.

Att hitta slitage i urverk är ju något man utreder oavsett om det är en patek eller en seiko. Detta är ju en klocka som normalt sett inte bärs som en vardagsklocka och förhoppningsvis inte slitits lika mycket heller. Men jag inspekterar alla delar under mikroskop. Klart att slitage kan finnas som jag missar. Det får @Tomas Eriksson räkna med när han hör av sig till mig istället för att gå direkt till Patek med klockan. Jag kan bara göra mitt yttersta utifrån där jag är i min erfarenhet idag.
 

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Jag förstår hur du tänker och jag är delvis med dig. Jag har inga problem att tacka nej till klockor jag inte känner mig trygg och bekväm med att serva och där jag inte är säker på att jag kan göra ett bra jobb. Tackade nyligen nej till en mycket finare och modernare Patek.
Samt att jag alltid försöker ha en ärlig, transparent och tydlig dialog med ägaren innan vi drar igång.

I det här specifika fallet kände jag att urverket var tillräckligt ”basic” för att våga ta mig an det. Som du säger kan jag ju inte enkelt hitta reservdelar om något skulle vara helt galet i verket. Men skulle den situationen uppstå skulle jag varit pragmatisk också.

Att hitta slitage i urverk är ju något man utreder oavsett om det är en patek eller en seiko. Detta är ju en klocka som normalt sett inte bärs som en vardagsklocka och förhoppningsvis inte slitits lika mycket heller. Men jag inspekterar alla delar under mikroskop. Klart att slitage kan finnas som jag missar. Det får @Tomas Eriksson räkna med när han hör av sig till mig istället för att gå direkt till Patek med klockan. Jag kan bara göra mitt yttersta utifrån där jag är i min erfarenhet idag.
Du får såklart göra som du vill, men hade jag varit du hade jag hållit mig till enklare ur. Själv blir jag väldigt obekväm med att du skruvar med det urverket. Du har väl inte gått utbildning heller?
Får ofta in klockor som fortfarande har smörjning men stannat långt i förtid. Det är inga problem med att få ett urverk gå bra direkt efter service, men missar man detaljer kommer det stanna efter några år. Det finns ju ingen mening med att göra en halvdan service på en Patek. Finns minsta axelslitage ska det blankpoleras alt bytas. Vid polering åker du på att byta rubinlager också. Urverket ska ju ha ett lågt delta också, så där gäller det att ha lite koll på spiralen och hur du justerar den för deltat.

Det är ofta så att det man inte ser, det vet man inte om. Det gäller att förstå sina egna gränser och ha respekt för klockorna.

Men önskar dig lycka till. Nog tror jag du får ihop klockan
 

ajfa

Silver
2-Faktor
Du får såklart göra som du vill, men hade jag varit du hade jag hållit mig till enklare ur. Själv blir jag väldigt obekväm med att du skruvar med det urverket. Du har väl inte gått utbildning heller?
Får ofta in klockor som fortfarande har smörjning men stannat långt i förtid. Det är inga problem med att få ett urverk gå bra direkt efter service, men missar man detaljer kommer det stanna efter några år. Det finns ju ingen mening med att göra en halvdan service på en Patek. Finns minsta axelslitage ska det blankpoleras alt bytas. Vid polering åker du på att byta rubinlager också. Urverket ska ju ha ett lågt delta också, så där gäller det att ha lite koll på spiralen och hur du justerar den för deltat.

Det är ofta så att det man inte ser, det vet man inte om. Det gäller att förstå sina egna gränser och ha respekt för klockorna.

Men önskar dig lycka till. Nog tror jag du får ihop klockan
Skönt att det inte är din Patek då! :)
 

Corgi

Guld
2-Faktor
Skönt att det inte är din Patek då! :)

Tycker det är ett viktigt perspektiv @DrKlocka bidrar med. För alla oss andra som inte är utbildade urmakare men som låter serva klockor för ganska mycket pengar regelbundet är det ovärderligt att få veta premisserna på förhand, så man har möjlighet ett fatta ett underbyggt beslut. Det finns flera meriterade urmakare som nekar ur just på grund av att det är svårt att lämna den funktionsgaranti som förväntas av många kunder (Werner är väl känd för att neka service även på billigare ur just pga det notoriskt svåra i att få dem att gå bra). Det hedrar dem, och framförallt att de upplyser om detta. Jag har ”ingen häst i racet” här men vi är på ett forum och man kan väl försöka se på det någorlunda objektivt och som ett lärande.
 

ajfa

Silver
2-Faktor
Tycker det är ett viktigt perspektiv @DrKlocka bidrar med. För alla oss andra som inte är utbildade urmakare men som låter serva klockor för ganska mycket pengar regelbundet är det ovärderligt att få veta premisserna på förhand, så man har möjlighet ett fatta ett underbyggt beslut. Det finns flera meriterade urmakare som nekar ur just på grund av att det är svårt att lämna den funktionsgaranti som förväntas av många kunder (Werner är väl känd för att neka service även på billigare ur just pga det notoriskt svåra i att få dem att gå bra). Det hedrar dem, och framförallt att de upplyser om detta. Jag har ”ingen häst i racet” här men vi är på ett forum och man kan väl försöka se på det någorlunda objektivt och som ett lärande.
Absolut, sen kan man ju lägga fram det på olika sätt.
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Jag har under dagen fortsatt nermonteringen av urverket. Låter det ta tid, är noggrann och försiktig så inget ska repas eller skadas. Men allt kommer isär på ett bra sätt.
Där vi slutade var att vi tagit av alla bryggor utom bryggan för fjäderhuset. Under den döljer sig lite intressanta saker. Click och click fjäder t.ex. en fjäder som inte pingar iväg. Återkommer i keyless works också. Inga böjda trådfjädrar här inte. Clicken är likt gånghaken fasade kanter på och polerad samt borstad. Detta syns alltså enbart när bryggan monteras bort av urmakare 😄. Tänk vad man ansträngt sig för min skull 🥰.
IMG_3500.jpeg
IMG_3501.jpeg

IMG_3503.jpeg


Monterar sen av löpverket och spärrhjulet. Dit packningen från kronan lyckats sprida sig via kronhjulet som också finns på undersidan av bryggan ovan.
IMG_3504.jpeg


Sen vänder jag på klockan och monterar ner keylessworks.
IMG_3505.jpeg
IMG_3506.jpeg


Återkommer igen gör kombinationen av borstade ytor med polerade fasade kanter på yoke, bryggor/fjädrar…
IMG_3507.jpeg


Jag tar ut cap jewel och rengör med pegwood. Här är innan rengöring, finns lite oljerester i mitten.
IMG_3509.jpeg


Öppnar trumman och tar ut fjäderhusbom och fjäder.
Sen rengör jag dessa med rodico, Peg Wood och polerar försiktigt fjöderhusbomen med läderfil tills det är spegelblanka ytor.
IMG_3510.jpeg

IMG_3514.jpeg
IMG_3516.jpeg


Jag går sen vidare och rengör löven på alla kugghjul manuellt med pegwood. Före efter bild på gånghjulet först. Sen exempel på färdiga hjul. Dom blir spegelblanka och är i väldigt bra skick. Inte svårt att få dom rena och fina.
IMG_3517.jpeg
IMG_3519.jpeg
IMG_3522.jpeg
IMG_3523.jpeg


Kvar nu är att sätta tillbaka balansen på verkplattan, ta ut cap jewel ur balansen och sen lägga allt i tvätt korgar.
Fortsättning följer!
IMG_3512.jpeg
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Om du vill ha konstruktiv kritik - fjäderhuskärnan har ganska stora spår under fyrkanten för spärrhjulet. Antingen polerar man bort det eller lämnar medvetet, men slitaget finns där.
Gånghjulet ser ut att ha ett stort slitage på den övre tappen, så pass att den ändrat form. Den typen av tapp som ligger mot en motsten är svår att polera.
Centrumhjulet ser ut att ha mindre spår, viktigt att kontrollera spel, både axiellt och radiellt i lagret i verkbotten. Där får den inte ha mer än minimalt spel. Väljer man att polera axeln måste man göra något åt lagret.

Det hade varit intressant att se balanstapparnas skick.
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Om du vill ha konstruktiv kritik - fjäderhuskärnan har ganska stora spår under fyrkanten för spärrhjulet. Antingen polerar man bort det eller lämnar medvetet, men slitaget finns där.
Gånghjulet ser ut att ha ett stort slitage på den övre tappen, så pass att den ändrat form. Den typen av tapp som ligger mot en motsten är svår att polera.
Centrumhjulet ser ut att ha mindre spår, viktigt att kontrollera spel, både axiellt och radiellt i lagret i verkbotten. Där får den inte ha mer än minimalt spel. Väljer man att polera axeln måste man göra något åt lagret.

Det hade varit intressant att se balanstapparnas skick.
Konstruktiv kritik tas tacksamt emot! Det är ju så man växer och blir bättre. Jag ska ta en extra titt på fjäderhusbomen under fyrkanten. Det är här du menar? Ytan spärrhjulet ligger mot?
IMG_3515.jpeg


Ska ta en extra titt på gånghjulet samt balanstapparna med.
 

mega

Guld
Den där packningen alltså :)
Har för mig att äldre packningar av gummi löser upp sig och blir oljiga, som den på bilderna. Medans moderna packningar är gjorda i silikonliknande material som inte alls åldras på samma sätt.
 

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Konstruktiv kritik tas tacksamt emot! Det är ju så man växer och blir bättre. Jag ska ta en extra titt på fjäderhusbomen under fyrkanten. Det är här du menar? Ytan spärrhjulet ligger mot?
IMG_3515.jpeg


Ska ta en extra titt på gånghjulet samt balanstapparna med.
Nej ytan nedanför som sitter mot locket.
Det mest akuta slitaget är nog gånghjulets tapp. Bäst hade nog varit att byta hjulet tyvärr.
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Nej ytan nedanför som sitter mot locket.
Det mest akuta slitaget är nog gånghjulets tapp. Bäst hade nog varit att byta hjulet tyvärr.
Kan det ha varit en synvilla på tidigare bild? För mitt lite otränade öga hittar inte vad du menar riktigt.
IMG_3539.jpeg
IMG_3533.jpeg
IMG_3535.jpeg

Lite svårt att fota bättre än så här. Kör bara mobilen mot mikroskopet. I mikroskopet ser det bättre ut än på bilderna och jag har en ljusare/klarare vy. Kanske kan jag montera av Barlow lensen så får jag nog dubbelt så mycket förstoring att tillgå.
 
Senast ändrad:

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Måste kännas roligt att höra för @Tomas Eriksson.....:rolleyes:
Varför skulle han ta illa upp av att jag inte ville serva någon annans klocka? Jag tackade även nej nyligen att serva en AP Royal Oak Offshore, som kanske är värd 5-10 gånger så mycket med ett många gånger mer komplicerare verk att serva.

Det är ju precis som @DrKlocka säger här ovanför man får känna sina egna begränsningar och ha respekt för klockorna. Jag hoppas det framgår, och faktiskt är hela anledningen till den när tråden, att jag verkligen uppskattar den här klockan och alla detaljer som lagts tid på att tillverka för 50år sedan och vill dela med mig av det. Men klockan är ju samtidigt vad den är.
 

Hammars

Basic
Varför skulle han ta illa upp av att jag inte ville serva någon annans klocka? Jag tackade även nej nyligen att serva en AP Royal Oak Offshore, som kanske är värd 5-10 gånger så mycket med ett många gånger mer komplicerare verk att serva.

Det är ju precis som @DrKlocka säger här ovanför man får känna sina egna begränsningar och ha respekt för klockorna. Jag hoppas det framgår, och faktiskt är hela anledningen till den när tråden, att jag verkligen uppskattar den här klockan och alla detaljer som lagts tid på att tillverka för 50år sedan och vill dela med mig av det. Men klockan är ju samtidigt vad den är.
Jag försökte vara rolig men ser nu i texten det framgick dåligt. Det jag syftade på var att du ansåg andra patek vara mycket finare än just denna.
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Kul läsning @JoakimS! Nyfiken på om du får bort oljefläcken :angel:
Tack! Jag har hört mig för med dom som är mycket mer erfarna än mig och rekommenderades lämna denna om den inte sitter lös och försvinner med en lätt touch av rodico. Att börja pilla på denna tavlan med en bomullspinne/mikrofiberpinne eller liknande riskerar skada lacken och sen har man satt en boll i rullning som är svår att stoppa. Så i samråd med ägaren lämnar vi troligen tavlan som den är.
 

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Kan det ha varit en synvilla på tidigare bild? För mitt lite otränade öga hittar inte vad du menar riktigt.
IMG_3539.jpeg
IMG_3533.jpeg
IMG_3535.jpeg

Lite svårt att fota bättre än så här. Kör bara mobilen mot mikroskopet. I mikroskopet ser det bättre ut än på bilderna och jag har en ljusare/klarare vy. Kanske kan jag montera av Barlow lensen så får jag nog dubbelt så mycket förstoring att tillgå.
Det ser bättre ut där, är det ens samma hjul?

På den första bilden ser den ut att ha ett stort slitage. Vanligt på den sortens tapp som ligger emot en motsten. Men ser du att den inte är där så är den inte, det är bättre att bedöma i verkligheten.

IMG_1262.png
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Det ser bättre ut där, är det ens samma hjul?

På den första bilden ser den ut att ha ett stort slitage. Vanligt på den sortens tapp som ligger emot en motsten. Men ser du att den inte är där så är den inte, det är bättre att bedöma i verkligheten.

IMG_1262.png
Tog av Barlow lensen. Kommer inte närmare än så här. Men ser ingenting. Det enda jag skulle kunna tänka mig är om den blivit något ”platt” allra längst ut. Svårt för mig att bedöma. Men ser inga torkade oljeprickar på motstenarna så tror det inte slitits.
IMG_3543.jpeg


Förstår vad du reagerade på. Det är samma hjul, nog en reflektion/synvilla bara.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Input från en annan urmakare här.
Är som sagt väldigt viktigt att ha god kommunikation med kund innan arbete påbörjas för att gå igenom potentiella risker.

Att ta isär och noggrant kontrollera skicket utgör ingen större fara då man kan montera ihop den i samma skick igen om det visar sig att flertalet ”svåra” delar behöver bytas. Då får klockan åka till AD verkstad istället.

Har man säkrat att det handlar om rengöring och enklare justeringar, ytpolering på tappar är det inga större konstigheter att åtgärda med långvarigt gott resultat.

Sen kan man tacka nej av andra anledningar med om det är en klocka som kräver speciella boettverktyg man inte har eller att man helt enkelt inte är sugen eller tycker det är värt besväret. Ska man va helt ärlig så tror jag oftare det är lusten än att kunskap/kompetens som saknas.

Sedan i de här specifika fallet tror jag inte det är några konstigheter alls, har sett vad @JoakimS går för. 😉

Endast ruckning som kräver lite extra kunskap, vilket kanske inte ens är nödvändigt då exentervikterna på balansen borde vara korrekt justerade och gå bra om spiralen är plan och centrerad. I övrigt ett mycket enkelt verk.

Litet tillägg: Ju högre kvalité på verket desto mer lättjobbat, har skruvat mycket Lange och de är lättjobbade och man behöver inte vicka bryggor på plats och svära över dålig passform.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Diamant
Pledge Member
2-Faktor
Du får såklart göra som du vill, men hade jag varit du hade jag hållit mig till enklare ur. Själv blir jag väldigt obekväm med att du skruvar med det urverket. Du har väl inte gått utbildning heller?
Får ofta in klockor som fortfarande har smörjning men stannat långt i förtid. Det är inga problem med att få ett urverk gå bra direkt efter service, men missar man detaljer kommer det stanna efter några år. Det finns ju ingen mening med att göra en halvdan service på en Patek. Finns minsta axelslitage ska det blankpoleras alt bytas. Vid polering åker du på att byta rubinlager också. Urverket ska ju ha ett lågt delta också, så där gäller det att ha lite koll på spiralen och hur du justerar den för deltat.

Det är ofta så att det man inte ser, det vet man inte om. Det gäller att förstå sina egna gränser och ha respekt för klockorna.

Men önskar dig lycka till. Nog tror jag du får ihop klockan

Måste kännas roligt att höra för @Tomas Eriksson.....:rolleyes:
@Hammars Jag tycker det är intressant att läsa kommentarerna. Dock pga resa har jag lite skärmtid och inte svarat förrän nu.

Jag köpte klockan medvetet att den kommer behöva en ordentlig service och jag har för avsikt att skicka in den till Patrik frammöver förutsatt att finns väldigt kostsamma defekter i urverket som eventuellt gör att det inte ens är ekonomiskt orimligt. Antagligen lämnar jag in den samtidigt som min Aquanaut då det snart är dags att serva den.

@DrKlocka du verkar kompetent och uppskattar dina inspel. @JoakimS har varit tydlig med sina kunskaper och jag vi hade en dialog innan jag skickade klockan. Han har inte på något sätt lovat att göra ett jobb motsvarande en service av Patek. Är väldigt nöjd än så länge med all dokumentation han gjort här i tråden.
 

Hammars

Basic
Varför skulle han ta illa upp av att jag inte ville serva någon annans klocka? Jag tackade även nej nyligen att serva en AP Royal Oak Offshore, som kanske är värd 5-10 gånger så mycket med ett många gånger mer komplicerare verk att serva.

Det är ju precis som @DrKlocka säger här ovanför man får känna sina egna begränsningar och ha respekt för klockorna. Jag hoppas det framgår, och faktiskt är hela anledningen till den när tråden, att jag verkligen uppskattar den här klockan och alla detaljer som lagts tid på att tillverka för 50år sedan och vill dela med mig av det. Men klockan är ju samtidigt vad den är.

Tycker du verkar jätteduktig och noggrann @JoakimS . Hör gärna av dig om du vill serva en äldre Rolex Submariner framöver med.
Tack
Hammars
 
Topp