• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Patek Philippe Calatrava

DrKlocka

Guld
2-Faktor
@Hammars Jag tycker det är intressant att läsa kommentarerna. Dock pga resa har jag lite skärmtid och inte svarat förrän nu.

Jag köpte klockan medvetet att den kommer behöva en ordentlig service och jag har för avsikt att skicka in den till Patrik frammöver förutsatt att finns väldigt kostsamma defekter i urverket som eventuellt gör att det inte ens är ekonomiskt orimligt. Antagligen lämnar jag in den samtidigt som min Aquanaut då det snart är dags att serva den.

@DrKlocka du verkar kompetent och uppskattar dina inspel. @JoakimS har varit tydlig med sina kunskaper och jag vi hade en dialog innan jag skickade klockan. Han har inte på något sätt lovat att göra ett jobb motsvarande en service av Patek. Är väldigt nöjd än så länge med all dokumentation han gjort här i tråden.
Jag förstår läget, jag tror inte heller någon patek-service är utlovad ;-)

Däremot vill jag bidra med mitt perspektiv som urmakare. Tycker jag gjorde min poäng tidigare ang slitaget, på hobbynivå vet man sällan vad man letar efter, det blir mest en rengöring och ihopmontering och det är inte samma som som en fackmannamässig service.
Jag brukar normalt inte lägga mig i andras servicetrådar, men en Patek är byggd med fina toleranser, det är inte samma sak som att sleva ihop ett valfritt vintageverk av normal standard. Man brukar säga att en dålig urmakare är en klockas värsta fiende. Jag säger inte att så är fallet här, men klockor som är skruvade med många gångar tenderar att ha intressanta fel som sällan uppstår naturligt.
Kommer det in en service hos mig med olja i lagerstenarna vet jag att det kommer fler överraskningar ;-)
Jag köper aldrig ”hobbyservade” klockor, föredrar alltid en oservad, även om den är stendöd, brukar alltid vara enklare jobb när de ska servas. Skulle aldrig heller köpa en gråskruvad Rolex, Rolex urverk blir alltid sjukt slitna och tryggheten med AD service är att vid minsta slitage byts delen ut. Det brukar i regel bli en påse med delar som byts ut. Det blir ofta dyrt, men vem vill ha en Rolex som går som en Tissot ;-)

Man har ett stort ansvar när man tar emot ett ur för service. Kunder brukar sällan förstå varför så man får försöka förklara lite pedagogiskt. Får ju Rolexfrågor nästan hela tiden, men det är skönt att svara ärligt att säga att det bästa för klockan är att traska iväg med mössan i hand till AD. Det är sämst för klockan att göra ett halvdant jobb utan tillgång till delar. Finns ju Kinesdelar till Rolex numer också vilket är att se upp med.. tillräckligt många gråservicar så har man näst intill en superclone :)

Hur skadad är inte denna surmakare som hänger på klockforum trots att jag har semester och skruvar klockor på heltid resten av året.. :)
 

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Hur ser spelet ut för transmissionsdriven förresten?
Ser ut som den börjat käka utåt på verkbotten, men är svårt att avgöra utifrån bilder.

Centrumlagret behöver nog kollas mer, får inte vara något sidospel där. Synd att de inte satte i en lagersten där, då hade det aldrig blivit något problem. Snålt av Patek.
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Hur ser spelet ut för transmissionsdriven förresten?
Ser ut som den börjat käka utåt på verkbotten, men är svårt att avgöra utifrån bilder.

Centrumlagret behöver nog kollas mer, får inte vara något sidospel där. Synd att de inte satte i en lagersten där, då hade det aldrig blivit något problem. Snålt av Patek.
Precis som du är på är avsaknaden av en lagersten i centrumlagret påtagligt och slitage finns. Spelet är för stort. Har studerat och bollat med mer erfarna urmakare om hur hålet bör minskas på bästa sätt. Det jag har mest vana vid är att minska hål med rundade stansar. Men i just detta fallet finns det fog för att använda konkava stansar. Då får vi en jämnt fördelad minskning av hålet och inte en ”timglasformad” minskning som rundade stansar ger. Det gör som jag förstår det att det inte slits lika fort framöver och kommer hålla formen bättre. Utmaningen är att hitta rätt storlekar på stansar. Något jag jobbar på att skaffa fram. Ambitionen är att ha stansar som är så nära samma diameter som fasningen för att göra minimala påverkningar på verkplattan. Det är va 1,4mm på tavelsidan och 1,1mm på verksidan.
Här är en skiss på hur det är tänkt. Samt bilder på båda sidor av centrumlagret. Min skiss är inte helt skalenlig 😅
IMG_3575.jpeg
IMG_3576.jpeg
c31572a6-24fd-4c29-9a78-a66ea7159f4b.jpeg
 

th0m

Basic
2-Faktor
Precis som du är på är avsaknaden av en lagersten i centrumlagret påtagligt och slitage finns. Spelet är för stort. Har studerat och bollat med mer erfarna urmakare om hur hålet bör minskas på bästa sätt. Det jag har mest vana vid är att minska hål med rundade stansar. Men i just detta fallet finns det fog för att använda konkava stansar. Då får vi en jämnt fördelad minskning av hålet och inte en ”timglasformad” minskning som rundade stansar ger. Det gör som jag förstår det att det inte slits lika fort framöver och kommer hålla formen bättre. Utmaningen är att hitta rätt storlekar på stansar. Något jag jobbar på att skaffa fram. Ambitionen är att ha stansar som är så nära samma diameter som fasningen för att göra minimala påverkningar på verkplattan. Det är va 1,4mm på tavelsidan och 1,1mm på verksidan.
Här är en skiss på hur det är tänkt. Samt bilder på båda sidor av centrumlagret. Min skiss är inte helt skalenlig 😅
IMG_3575.jpeg
IMG_3576.jpeg
c31572a6-24fd-4c29-9a78-a66ea7159f4b.jpeg
Jag hade aldrig gjort så på en Patek. Lösningen är att pressa i ett nytt mässings- eller bronslager (eller en sten om man hittar) eller bara låta det vara som det är tills det är dags för eventuell fabriksservice.
 

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Precis som du är på är avsaknaden av en lagersten i centrumlagret påtagligt och slitage finns. Spelet är för stort. Har studerat och bollat med mer erfarna urmakare om hur hålet bör minskas på bästa sätt. Det jag har mest vana vid är att minska hål med rundade stansar. Men i just detta fallet finns det fog för att använda konkava stansar. Då får vi en jämnt fördelad minskning av hålet och inte en ”timglasformad” minskning som rundade stansar ger. Det gör som jag förstår det att det inte slits lika fort framöver och kommer hålla formen bättre. Utmaningen är att hitta rätt storlekar på stansar. Något jag jobbar på att skaffa fram. Ambitionen är att ha stansar som är så nära samma diameter som fasningen för att göra minimala påverkningar på verkplattan. Det är va 1,4mm på tavelsidan och 1,1mm på verksidan.
Här är en skiss på hur det är tänkt. Samt bilder på båda sidor av centrumlagret. Min skiss är inte helt skalenlig 😅
IMG_3575.jpeg
IMG_3576.jpeg
c31572a6-24fd-4c29-9a78-a66ea7159f4b.jpeg
Det är svårt att få det där bra. Ett till problem är att det slits alltid ovalt och slår man igen det med en stans riskerar hjulet bli ocentrerat.
Kan inte ge bättre råd tyvärr.
 
Jag förstår inte så mycket (inget?) av det som händer med klockan men allt är otroligt intressant att följa.

Vad kan det kosta ungefär att fabriksserva en tio år gammal Patek Philippe Calatrava?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag förstår inte så mycket (inget?) av det som händer med klockan men allt är otroligt intressant att följa.

Vad kan det kosta ungefär att fabriksserva en tio år gammal Patek Philippe Calatrava?

Patek har följande prislista på sin hemsida:
Så 900 chf för en manuell Calatrava.

IMG_1880.png

IMG_1879.png

Dock är klockor äldre än 20 år att räkna som vintage och dessa är på ”request” och troligen betydligt dyrare.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Och det där är dessutom priser utan moms
Ja då borde de 900 CHF bli runt 14k SEK till konsument om inte ADn här i Sverige har massa övriga påslag. Tycker faktiskt priserna är ganska humana för vad det är för klockor som går under de olika kategorierna i prislistan. Att få en vanlig Nautilus servad för 1000 CHF plus moms är i mitt tycke till och med riktigt prisvärt. 😁
 

th0m

Basic
2-Faktor
Ja då borde de 900 CHF bli runt 14k SEK till konsument om inte ADn här i Sverige har massa övriga påslag. Tycker faktiskt priserna är ganska humana för vad det är för klockor som går under de olika kategorierna i prislistan. Att få en vanlig Nautilus servad för 1000 CHF plus moms är i mitt tycke till och med riktigt prisvärt. 😁
Jag servade nyligen min manuella Patek genom Bo Berggren och det var inga påslag. Landade som du säger på runt 14k.
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Då kör vi vidare. Efter en rad dialoger med olika urmakare och med ägaren, funderat mellan att specialtillverka stansar efter verkbotten, byta lager mm så kom vi fram till att lämna spelet i centrumhålet som det är. Vad jag än gör för korrigering finns det en risk att man vid senare service hos AD ser att en utomstående urmakare gjort påverkan på verkplattan och därför vill byta ut den. Då @Tomas Eriksson har för avsikt framöver låta genomföra en service hos Bo Berggren så valde vi att inte göra något åt det här och nu. Rätt eller fel, men en ny verkplatta är inte billig.

Jag gick därför vidare med att montera ihop verket. Inget speciellt i sig, men jag ville vara extra noggrann med denna klocka så valde att rengöra oljekopparna och fylla på med färska oljor och fetter. Härlig palett 🎨 😃
IMG_3554.jpeg
IMG_3555.jpeg


Jag börjar med att veva in huvudfjädern med Fjädervinda och monterar fjäderhusbom och lock till fjäderhuset.
IMG_3552.jpeg
IMG_3553.jpeg


Jag oljar sen cap jewels på balansens båda sidor och oljar sen även juvelerna för gånghjulet med automatisk oljegivare.
54F4D5DD-1A13-4F7E-9C75-12C81C0073D9.jpeg


Sen är verket som sådant ganska likt övriga manuella verk. Jag behandlar gånghjul och gånghake med epilame.
Monterar löpverk och dess bryggor. Kronhjul, click monteras under fjäderhusbryggan innan den sätts på plats, under den behöver även skruven för setting lever monteras.
Keyless works och övriga delar på tavelsidan monteras sen och efter det gånghake följd av balansen.
IMG_3725.jpeg
IMG_3724.jpeg

Efter det och att jag kollat av verket på timegrapher under en period. Så monteras tavla och visare.
IMG_3732.jpeg


Efter det lägger jag verket i boetten (som har rengjorts ordentligt innan). Och monterar på glasring och baklock.
IMG_3744.jpeg

Här nedan sida vid sida med mitt egna arvegods från min morfar. Så lika men ändå så långt ifrån varandra 😊
IMG_3746.jpeg


Klockan går också väldigt bra nu när jag övervakat den någon dag. Väldigt hög amplitud och håller ungefär samma rate som innan service. Kom överens med Tomas om att inte rucka den utan att det är ok om den inte går exakt, jag känner inte mig redo att rucka gyromax. Speciellt inte när den har så fin och jämn gång i alla lägen som det är.
IMG_3748.jpeg


Inom kort ska den få åka tillbaka till @Tomas Eriksson .

Hoppas ni uppskattade att få se lite detaljer ur ett spännande urverk man inte ser allt för ofta. Själv har jag lärt mig en hel del, vill också tacka för alla kommentarer. Det triggade mig att vilja göra mitt yttersta. Projektet har tagit ett bra antal timmar, men det var roligt, tack för förtroendet Tomas.
 
Topp