• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service Bergströms ur eller Rob Engstöm

Och så blev det Robban i Sthlm. En viss osäkerhet början från expediten när jag och min polare (båda 22) klev in. Efter lite klocksnack släppte osäkerheten och min SD är nu på en välbehövlig behandling. Fler som känt sig lite smått ovälklomna i början eller beror det bara på att inte alla fjun växt ut?

Jag har helskägg men får samma känsla oftast :D Bästa välkomnadet fick jag dock på Krons när jag var där i början på året. Kommer inte ihåg killens namn men fick verkligen klämma på mina största favoriter och han tog verkligen tid med alla frågor. Så fort dem märker att man har ett genuint och stort intresse samt kunskap så blir det bättre.

Senast ändrad:
Var inne hos Bergstöms och de kommer att skicka upp klockan till sin egna verkstad i Sthlm, detta gick jag inte med på. Det blir nog som så att själv skicka upp den till Rob E. Vad hade ni rekommenderat för postleverans?

Hej,
Klarade inte Bergströms urmakare av att serva en SD? Låter konstigt tycker jag men han/hon kanske inte har utbildning för just den modellen. Jag hade ändå lämnat in den hos dem då de ansvarar för frakten (så slipper du det).

Hej,
Klarade inte Bergströms urmakare av att serva en SD? Låter konstigt tycker jag men han/hon kanske inte har utbildning för just den modellen. Jag hade ändå lämnat in den hos dem då de ansvarar för frakten (så slipper du det).

Deras urmakare var på semester och hade därför skickat upp klockan till sin verkstad i Stockholm. Läste om en annan ks broder som fick sin nästintill sönderpolerad i den verkstaden..

Jag lämnade in min 30 år gamla 168000 hos Rob E lördagen före jul. Fick prisförslag på söndagen och klockan färdig att hämta på fredag förmiddag.

Det var första servicen sedan jag köpte den för fem år sedan så jag var lite nervös över skicket inuti men det var inget större att åtgärda. Kalaset slutade på drygt 7000kr med 500kr rabatt för att jag hoppade över polering.

Slutsats: Robban rekommenderas.

Deras urmakare var på semester och hade därför skickat upp klockan till sin verkstad i Stockholm. Läste om en annan ks broder som fick sin nästintill sönderpolerad i den verkstaden..

Jag har bara goda erfarenheter av Bergströms Ur, både i Göteborg och Malmö (jag har bara erfarenhet av dem i nutid). Min Daytona kom precis från Malmö och inga konstigheter alls. Det där med poleringen kanske var en gammal historia?
Lycka till iaf med vad du än väljer:)

Jag lämnade in min 30 år gamla 168000 hos Rob E lördagen före jul. Fick prisförslag på söndagen och klockan färdig att hämta på fredag förmiddag.

Det var första servicen sedan jag köpte den för fem år sedan så jag var lite nervös över skicket inuti men det var inget större att åtgärda. Kalaset slutade på drygt 7000kr med 500kr rabatt för att jag hoppade över polering.

Slutsats: Robban rekommenderas.

Har också hört så mycket gott om Robban, härlig upplevelser :)

Jag har bara goda erfarenheter av Bergströms Ur, både i Göteborg och Malmö (jag har bara erfarenhet av dem i nutid). Min Daytona kom precis från Malmö och inga konstigheter alls. Det där med poleringen kanske var en gammal historia?
Lycka till iaf med vad du än väljer:)

Då var deras urmakare säkert inne nu, historien som jag fick höra var säkerligen bara ett måndagsexemplar. Kul att det blev bra resultat :) Tackar, åkte upp till Stockholm i måndags så nu är den inne på behandling hos Robban

Jodå, visst gör jag det. Saknar dock fullständigt förståelsen för att inte vilja ha sin klocka (eller bil) så fin som möjligt. Men visst kan en del tycka det är lite ballt med ”battle scars” men varför bara på klockan:angel:. Vore ju samma grej att visa att ”bilen o jag har allt varit med om en del tillsammans”:)

Det är nog så enkelt som att förstörda klockor genom fulpolering är överrepresenterade på begagnatmarknaden. Det är enklare att lacka om en bil. Dessutom kan man göra om, om det inte blir bra. Har en klocka förstörts i formen så är den förstörd.
Hyfsat haltande jämförelse. Ett "battle scar" på en bil leder ganska lätt till en rostskada, som sedan sprider sig. Tveksamt om en repa på klockan gör detsamma.

Då jag själv går i servicetankar (detta fall en tudor) spinner jag vidare på denna tråd :)

Undrar om Bergströms har certifierad rolex och tudor urmakare i Malmö eller om de skickar iväg dessa klockor?

om man nu går till en AD, kan service utförandet och resultat verkligen skilja mellan AD och AD? Tex Nymans, Rob och Bergströms? Samtliga får väl ändå kategoriseras som de mest seriösa i sverige?

Några men rent av dåliga erfarenheter hos bergströms?

allt gott och trevlig klock-helg!

Då jag själv går i servicetankar (detta fall en tudor) spinner jag vidare på denna tråd :)

Undrar om Bergströms har certifierad rolex och tudor urmakare i Malmö eller om de skickar iväg dessa klockor?

om man nu går till en AD, kan service utförandet och resultat verkligen skilja mellan AD och AD? Tex Nymans, Rob och Bergströms? Samtliga får väl ändå kategoriseras som de mest seriösa i sverige?

Kanske lite sent svar men jag lämnade in min 116710LN till Bergströms för någon vecka sedan och de har egen urmakare och är ju enligt Rolex ett certifierat servicecenter så det ska inte vara några som helst konstigheter.

Finns in-house, men ofta skickas klockorna iväg, speciellt dykarur. Var noga med att specificera vad du vill ha/göra.

Edit: Såg att inlägget var gammalt.

Jag har varit kund hos Rob Engström sedan 2009 och alltid fått väldigt proffsig service och polering har alltid varit top-notch! Handlar även klockor av dem och de är fantastisk trevliga!

Finns in-house, men ofta skickas klockorna iväg, speciellt dykarur. Var noga med att specificera vad du vill ha/göra.

Edit: Såg att inlägget var gammalt.
Jag har nu på ganska kort tid haft tre ärenden som Bergströms i Gbg tagit hand om på ett alldeles utmärkt sätt.
1. Service av ställmekanism på en SeaDweller 116600. Denna skickades till Stockholm, det löste de alltså inte i lokalerna i Gbg.
2. Garantiservice på frugans Datejust 31mm. De kallade det för "automatservice" och detta löste de i egna lokaler i Gbg.
3. Byte av tavla samt allmän kontroll av verket på min Daydate 18239. Detta löste de i egna lokaler i Gbg.

Kanske har det gått bra eftersom jag varit väldigt tydligt med vad som skulle göras och vad som inte skulle göras? Oavsett så har jag inget att klaga på.

Jag har nu på ganska kort tid haft tre ärenden som Bergströms i Gbg tagit hand om på ett alldeles utmärkt sätt.
1. Service av ställmekanism på en SeaDweller 116600. Denna skickades till Stockholm, det löste de alltså inte i lokalerna i Gbg.
2. Garantiservice på frugans Datejust 31mm. De kallade det för "automatservice" och detta löste de i egna lokaler i Gbg.
3. Byte av tavla samt allmän kontroll av verket på min Daydate 18239. Detta löste de i egna lokaler i Gbg.

Kanske har det gått bra eftersom jag varit väldigt tydligt med vad som skulle göras och vad som inte skulle göras? Oavsett så har jag inget att klaga på.

Mitt inlägg gällde specifikt Bergströms i Malmö :)

Precis, dykar-ur verkar generellt skickas iväg.

Tillbaka
Topp