• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service-dags

Hej!
Som ny in i vintage-svängen så har jag en fråga till er mer erfarna.

När vet man att det är dags att serva en automatisk klocka?
Vet om de olika tidsintervallerna, men är mer intresserad av om det är automatuppdtagningen som krånglar eller om det är klockans "tidsuppfattning".

Hej!

Vet om de olika tidsintervallerna, men är mer intresserad av om det är automatuppdtagningen som krånglar eller om det är klockans "tidsuppfattning".

Tidhållning och gångreserv.

Amplitud och avvikelse? Gångreserv kan du ha ändå men klockan tappar framförallt tid. Många använder sina gamla klockor till dom stannar helt? Dom kan gå helt okej ända fram till dess? Men är kanske inte så nyttigt för verket och delarna därinne?
Svårt att säga nåt generellt om automatuppdragningen då verket är olika uppbyggda? Visa kan krångla mer än andra?

Amplitud och avvikelse? Gångreserv kan du ha ändå men klockan tappar framförallt tid. Många använder sina gamla klockor till dom stannar helt? Dom kan gå helt okej ända fram till dess? Men är kanske inte så nyttigt för verket och delarna därinne?
Svårt att säga nåt generellt om automatuppdragningen då verket är olika uppbyggda? Visa kan krångla mer än andra?

Ok, för det är så att jag har en klocka från 94, inte vintage, men jag tror att den kan vara i behov av service. Den känns väldigt beroende på den manuella uppvridningen snarare än den automatiska uppdragningen.

Jag vill gärna låta en urmakare ta en titt på uret men det finns ingen som vill ta i den eller hinner innan min returrätt utgått. Enligt återförsäljaren ska uret vara i bra skick och inte behöva service.

Ok, för det är så att jag har en klocka från 94, inte vintage, men jag tror att den kan vara i behov av service. Den känns väldigt beroende på den manuella uppvridningen snarare än den automatiska uppdragningen.

Jag vill gärna låta en urmakare ta en titt på uret men det finns ingen som vill ta i den eller hinner innan min returrätt utgått. Enligt återförsäljaren ska uret vara i bra skick och inte behöva service.
Ett annat klassiskt tecken på att en klocka behöver service är att rotorn följer med runt och snurrar när klockan dras upp manuellt.

Får man fråga vad det är för klocka? 94 är ju ändå 20 år gammal? Har den inte servats sen dess är det nog dags snart? 23 år snart?

Får man fråga vad det är för klocka? 94 är ju ändå 20 år gammal? Har den inte servats sen dess är det nog dags snart? 23 år snart?

Ja, det är en Blancpain Villeret Triple Date Moonphase. Tidsmässigt så ligger den väl någonstans i gränslandet mellan pre-owned och vintage. Problemet är att jag inte har servicehistoriken utan kan bara gå på återförsäljarens ord om skick.

Ja, det är en Blancpain Villeret Triple Date Moonphase. Tidsmässigt så ligger den väl någonstans i gränslandet mellan pre-owned och vintage. Problemet är att jag inte har servicehistoriken utan kan bara gå på återförsäljarens ord om skick.
Knepigt att hitta en urmakare som vill kolla på den misstänker jag? Blancpain är väl inte jättevanliga? Och kör sina egna verk? Lurigt? Är det hos Nymans Ur du köpt och dom säger att det är okej. Annars skulle jag nog kontakta dom och fråga vad du kan göra?
Uretvintage kanske?Köpt den där?

Knepigt att hitta en urmakare som vill kolla på den misstänker jag? Blancpain är väl inte jättevanliga? Och kör sina egna verk? Lurigt? Är det hos Nymans Ur du köpt och dom säger att det är okej. Annars skulle jag nog kontakta dom och fråga vad du kan göra?
Uretvintage kanske?Köpt den där?

Japp allt eget och det finns bara ett fåtal till salu i världen på Chrono24, vilket är stället jag köpt klockan genom. Jag ska ge uret några testdagar till innan jag bestämmer mig.
Företaget som sålt klockan ligger i Polen och är ADs för Blancpain.

Hej!

När blir det dags att serva en mekanisk manuell eller mekanisk automatisk klocka även med kvartsur/quatz som har mekaniska delar beroende på vad har klockas smörj och olja kvalitet och sista servicen genomgång. I gamla smörj och olja kvalitet klarade inom ca 2 år och efter den tiden smörj och olja tappades sina smörj-egenskaper och blev torkade sedan härdade som pasta. Nuvarande bästa kvalitet av smörj och oljad t.ex Synthetic från H. Moebius & Fils - Swiss made klarar upptill 10 år. Det finns andrar faktor som också påverkar klocksmörj/olja egenskaper såsom temperatur i kallt/varmt klimat där klockan användas o.s.v
Till sist bör en klocka som har ett mekaniskt manuellt eller mekaniskt automatiskt urverk går minst en gång per vecka för självsmörjan. Och om klockan ligger stilla länge, bildar balanstappar och kugghjulstappar plaque/plack på, då går klockan inte smidig och tappar tidsprecision, i västfall måste klockan servas och lagas i onödan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp