• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service hos Smycka?

Lindrothh

Cartier
Hej allihopa!
Har en äldre trippelkalendar med månfas som skulle behöva en enklare service och eventuellt ett glasbyte. I min hemstad har vi inte mer än ett smycka samt en affär med inriktning på smycken, några klockor, egen verkstad och gravyr.

Nu vidare till ämnet, hörde av mig till smycka med bild och info om klockan och frågade om de har en urmakare kompetent nog att fixa det, med all respekt, så har de inte direkt några superavancerat automatiska klockor då. Får som svar, via Facebook (Bor en bit ifrån), att det är inga problem alls.

Frågan blir således, hade ni litat på smycka och dess urmakare för denna service eller ska jag vända mig till någon ur-affär i annan stad? Eventuellt om en gammal och rutinerad gubbe på den andra affären är ett alternativ? Tror verket är ett ETA2892.
 

Lindrothh

Cartier
Tillägg, kortat länkar och bytt något band hos både den ena och den andre men vågar man fortfarande lita på att de har kunskapen för en sådan service?
 
Hej,
Bättre om du skriver märke och eventuell övrig info om klockan + gärna en bild.
Enklare att då komma med en rekommendation om vad du bör göra, klockor går ju alltid att skicka till lämplig urmakare osv :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kommunicera lite med urmakaren och ta reda på dennes kunskap. Jag jobbade tidigare i Sollentuna där det fanns en Smycka med urmakare. Denne var klart kompetent och hade lång erfarenhet, så henne tog jag hjälp av vid flera tillfällen med mindre fix så fina klockor som vintage Audemars Piguet mf.
Så det beror helt på urmakarens erfarenhet och skicklighet skulle jag säga.
 

Lindrothh

Cartier
Kommunicera lite med urmakaren och ta reda på dennes kunskap. Jag jobbade tidigare i Sollentuna där det fanns en Smycka med urmakare. Denne var klart kompetent och hade lång erfarenhet, så henne tog jag hjälp av vid flera tillfällen med mindre fix så fina klockor som vintage Audemars Piguet mf.
Så det beror helt på urmakarens erfarenhet och skicklighet skulle jag säga.
Var inne idag och bytte band, utländsk kille med något begränsad svenska men han verkade väldigt entusiastisk att någon äntligen kom med lite fina äldre klockor och hävdade att det inte var några problem för honom att fixa en lättare service. Men man vet ju aldrig, får la utvärdera och prata lite till med honom kanske!
 
Topp