• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service och kostnader

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Är ruskigt sugen på en JLC Master Compressor men blev avskräckt då jag läst att de kräver service vartannat år och att dessa servicar kostar uppåt 5000 SEK?!?
Frågor: Är det verkligen nödvändigt att serva så ofta? Gör ni det med era klockor? Jag har också hört folk säga: går klockan bra, så rör den inte!
Hur ska man tänka? Dessa servicekostnader är en riktig dealbreaker för mig i alla fall...
Notera att jag här främst tänker på relativt nya klockor (från 2000 och framåt, typ).
Tack på förhand!
// Knutte
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
@Echo Delta - ok, tack för info. Har du några tankar om hur ofta man då borde göra service på dem, och vad tror du om "if it ain't broken - don't fix it- teorin" jag nämnde?
 
@Echo Delta - ok, tack för info. Har du några tankar om hur ofta man då borde göra service på dem, och vad tror du om "if it ain't broken - don't fix it- teorin" jag nämnde?

Beror lite på. Skulle kolla den någon gång om året då låg amplitud är ett tecken på behov av service som kunden inte ser.
Gå till en AD en gång per år, få den uppmätt av någon kunnig. (Där de faktiskt har håll på störningsvinkeln/lift angle under uppmätning, då detta kan ge missvisande info om amplituden om den är fel.)
Har den god amplitud, är vattentät och går korrekt, kör på!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Beror lite på. Skulle kolla den någon gång om året då låg amplitud är ett tecken på behov av service som kunden inte ser.
Gå till en AD en gång per år, få den uppmätt av någon kunnig. (Där de faktiskt har håll på störningsvinkeln/lift angle under uppmätning, då detta kan ge missvisande info om amplituden om den är fel.)
Har den god amplitud, är vattentät och går korrekt, kör på!
Äntligen ett bra svar rörande service som faktiskt går att mäta resultatet mot! Tack för det!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror lite på. Skulle kolla den någon gång om året då låg amplitud är ett tecken på behov av service som kunden inte ser.
Gå till en AD en gång per år, få den uppmätt av någon kunnig. (Där de faktiskt har håll på störningsvinkeln/lift angle under uppmätning, då detta kan ge missvisande info om amplituden om den är fel.)
Har den god amplitud, är vattentät och går korrekt, kör på!
Frågan är ju dock vad man menar med servicebehov. En klocka kan väl ha OK amplitud och ändå vara i behov av service? Se på fulservade Rolex exempelvis som kan ha slitna bryggor och annat men ändå ha bra amplitud.
 
Frågan är ju dock vad man menar med servicebehov. En klocka kan väl ha OK amplitud och ändå vara i behov av service? Se på fulservade Rolex exempelvis som kan ha slitna bryggor och annat men ändå ha bra amplitud.

Nja, slitna bryggor per se är inte ett servicebehov för verkets prestation, om detta slitage är estetiskt alltså. Det är lagerstenarnas skick, oljan, hjulens tappar och smuts som påverkar som du vet!
Amplitud överlag är en god och generell indikator, men inte en exklusiv indikator där inget annat spelar roll!
 
Topp