• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Omega 2500c - prisuppgift

JPT

Breitling
Hej! Jag lämnade in min Omega Aqua Terra 2500c co-axial för kostnadsförslag på service hos Magnussons ur i Göteborg. Blev uppringd efter en vecka och fick ett kostnadsförslag på 7500:- för full service, eller 9200:- (!!) med byte av lås, där en skruv rostat lite. Enligt uppgift var det inget särskilt allvarligt utan en full service med byte av slitna delar, packningar osv. Det höga priset förklarades med att priset på reservdelar stigit. Låter inte detta lite väl dyrt? Någon som har erfarenheter av andra urmakare i Göteborg gällande Omega och som kan ge någon rekommendation? Har naturligtvis sökt omkring lite på forumet, men hittar inget som riktigt stämmer in på min situation.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Fråga vad det kostar att enbart köra service utan att byta ut lås. Reservdelar brukar ju kosta en hel del.

Edit : Ser att de tar 7500 kr för enbart service utan att byta ut låset. Låter dyrt det är nog vad det i runda slängar kostar att serva en klocka idag, 6-7000 kr?
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JPT

Buffi

Panerai
Jag servade en Omega med en variant av 2500c urverket, fast med GMT module (2628b) via Rob i September 2017.
Visarset, fjäderhus och automathjul behövde bytas, och allt gick på 7500kr. Klockan skickades till Schweiz.

Eftersom jag har urverksvarianten med GMT modul kostar det kanske nån slant extra, men ligger nog däromkring ändå om det är en del delar som ska bytas.

Sa dom vilka delar som behövde bytas (förutom låset)?

edit: Jag lät dom även polera, ska väl tilläggas.
 
  • Like
Reactions: JPT

Schill

Cartier
Hej! Jag lämnade in min Omega Aqua Terra 2500c co-axial för kostnadsförslag hos Magnussons ur i Göteborg. Blev uppringd efter en vecka och fick ett kostnadsförslag på 7500:-, eller 9500:- (!!) med byte av lås, där en skruv rostat lite. Enligt uppgift var det inget särskilt allvarligt utan mer en full service med byte av slitna delar och packningar osv. Det höga priset förklarades med att priset på reservdelar stigit. Låter inte detta lite väl dyrt? Någon som har erfarenheter av andra urmakara i Göteborg gällande Omega och som kan ge någon rekommendation? Har naturligtvis sökt omkring lite på forumet, men hittar inget som riktigt stämmer in på min situation.

Tack på förhand!
kolla istället hellre med Jarl Sandin
 
  • Like
Reactions: JPT

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Skrev du verkligen rätt?
Magnussons har inte Omega.

Edit: fel av mig. Deras verkstad är omega-certifierade
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JPT

JPT

Breitling
Wow, tack så mycket alla ni som svarat! Priset var med polering, men inget avdrag görs om man väljer bort det. Jag har ringt igen och fått kostnadsförslaget skickat till mig, och det enda som stod ut som utöver det normala var byte av krona samt byte av verkhållarskruvar. Ringde Jarl Sandin och fick prisuppgift på 4300 som grundpris för full service. Känns spontant mer lovande, de tog inget betalt för att utfärda kostnadsförslag heller.
 

JPT

Breitling
Eller kan det kosta 3k för dessa delar tro? Alltså krona och verkhållarskruvar, plus byte av samtliga packningar
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Skrev du verkligen rätt?
Magnussons har inte Omega.

Edit: fel av mig. Deras verkstad är omega-certifierade
Enda servicecentret i Göteborgstrakten enl Omegas hemsida är Jarl Sandin. Urmakeriet i Lerum säger också att dom är certifierade av Omega, jag tror inte riktigt på det men annars är det inget fel på dom. Nåväl, efter garantitiden kan man ju ge det till vem man vill. Skuva i äldre verk finns det ju många som kan, få tag i delar kan ju ev vara det knepiga. Hade kollat med Gastons också, nu verkstad i Partille. Åtar sig han det så kan det nog bli det billigaste alternativet.
 
  • Like
Reactions: JPT

JPT

Breitling
Det är billigare utan polering. Jag servade min Planet Ocean 2500c för 3800kr 2017-11-10 utan polering hos Nymans.

Verkar som att olika handlare gör olika - Magnussons var inte villiga att dra av på priset om jag avstod polering. Deras verkstad är enligt dem själva certifierad, men vad det betyder vet jag inte. Känns hursomhelst bättre att lämna till en AD med detta i ryggen, även om det skulle landa på samma peng faktiskt. Fick en ungefärlig prisuppgift när jag lämnade in klockan på ”mellan 3-5k” vilket jag iofs tyckte lät väl billigt, men ändå snopet när de ringde och istället uppgav 9700:- (med låset, skrev fel ovan). Ser de 350:- som Magnussons tog för kostnadsförslag som en läxa att alltid kolla här först ;)
 
Senast ändrad:

JPT

Breitling
Enda servicecentret i Göteborgstrakten enl Omegas hemsida är Jarl Sandin. Urmakeriet i Lerum säger också att dom är certifierade av Omega, jag tror inte riktigt på det men annars är det inget fel på dom. Nåväl, efter garantitiden kan man ju ge det till vem man vill. Skuva i äldre verk finns det ju många som kan, få tag i delar kan ju ev vara det knepiga. Hade kollat med Gastons också, nu verkstad i Partille. Åtar sig han det så kan det nog bli det billigaste alternativet.

Hade mer än gärna gått till Gaston, men orkar inte skicka eller pallra mig till kranskommun. Surt att servicebehovet inte uppdagades tidigare, bor en minut från hans gamla tillhåll :bag:
 

JPT

Breitling
Hemsidan lämnar väl mer att önska, även enkelheten att hitta dit. Tror dom främst är en verkstad åt alla butiker som inte har egna urmakare. Marknadsför sig som ett Omega Certified Service Center.

Hehe, nä precis. Gör ett försök på Jarl Sandin först då de utfärdar kostnadsförslag utan avgift och ligger på vägen till mitt jobb, så får vi se sen. Tack för tips!
 

d96angl

Cartier
Ser ej att Magnussons Ur är certifierade för Omega.
http://www.magnussonsur.com/
Var hittar ni den infon.
Personligen hade jag gått till Jarl Sandin, Bergströms (Skickar iväg klockan) eller Gastons.
Gastons servade min pappas gamla seamaster för 2650kr. I Halmstad hade han fått prisuppgift på 6500kr.
 
  • Like
Reactions: JPT

JPT

Breitling
Ser ej att Magnussons Ur är certifierade för Omega.
http://www.magnussonsur.com/
Var hittar ni den infon.
Personligen hade jag gått till Jarl Sandin, Bergströms (Skickar iväg klockan) eller Gastons.
Gastons servade min pappas gamla seamaster för 2650kr. I Halmstad hade han fått prisuppgift på 6500kr.

Jisses! :nailbiting: Är väldigt glad över att jag inte gick på impulsen att "äh det blir nog samma hos nån annan" för att slippa mer väntetid..

Infon om att Magnussons skulle vara certifierade kommer från dem själva, enligt utsago i butik. Konstigt att det inte står på hemsidan. Är det märkligt att försöka få tillbaka kostnaden de tog för kostnadsförslaget?
 

d96angl

Cartier
Jisses! :nailbiting: Är väldigt glad över att jag inte gick på impulsen att "äh det blir nog samma hos nån annan" för att slippa mer väntetid..

Infon om att Magnussons skulle vara certifierade kommer från dem själva, enligt utsago i butik. Konstigt att det inte står på hemsidan. Är det märkligt att försöka få tillbaka kostnaden de tog för kostnadsförslaget?
Att begära tillbaka kostnaden för kostnadsförslaget är jag inte rätt man att svara på.
Tycker över lag att det är märkligt att ta 350 kr för att ge ett kostnadsförslag.
Vi pratar ju om en fungerande klocka som ska in på service.
Kan förstå om klockan ej fungerar att man behöver öppna och göra en bedömning. Tycker det är dumsnålt av Magnussons att ta ut den avgiften.
Och som någon nämnt ovan, Magnussons saluför ej Omega.
Innebär ju inte att man ej skulle kunna vara en certifierad verkstad. Men det skulle jag i alla fall skylta med om jag var.

Gjorde ju även service på min Sjöö Sandström samt lagerbyte på den plus genomgång av en egen vintage Omega Seamaster med byte av krona (Satt en icke original krona på den).
Min egna Seamaster smörjde han bara upp och bytte packningar samt krona då den enligt Gaston hade bra gång.
Sjöö Sandströmen var det lagerbyte samt full service.
Pappas Seamaster var full service inklusive glasbyte.
Total kostnad 6700 kr.
 
  • Like
Reactions: JPT

JPT

Breitling
Nu har jag fått tillbaka avgiften för kostnadsförslaget av Magnussons. Det såg ut som följer:


"Klockan går inte som den ska och är i behov av service.

I klockan sitter fel verkhållarskruv (ej original (ser egentillverkad ut)) samt att det har vi något tillfälle varit en skruv lös i verket som har repat bryggor och skadat verket.

Låset har också en felaktig skruv som har rostat fast.

Klockan är i behov av följande:
  • Komplett service av urverk
  • Byte av krona
  • Byte av samtliga packningar
  • Trycktest
  • Byte av verkhållarskruvar.
Totalt kostar reparationen 7.500:-

Nytt lås (som tillval) kostar 1.700:-"


Har lämnat in klockan hos Jarl Sandin. De har uppgett ett grundpris för full service på 4600 så det återstår väl att se vad det landar på i slutändan, då verket ju som synes ovan kanske är i behov av lite ytterligare service utöver standardförfarande. Nämner också att jag skrivit fel ovan, det totala kostnadsförslaget var på 9200:- och inte 9500:-, det är korrigerat nu.

Edit: fick kostnadsförslag utfärdat på 24h av JS. 6400 totalt, inklusive byte av lås samt renovering av hela länken. Känner mig nöjd.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nu har jag fått tillbaka avgiften för kostnadsförslaget av Magnussons. Det såg ut som följer:


"Klockan går inte som den ska och är i behov av service.

I klockan sitter fel verkhållarskruv (ej original (ser egentillverkad ut)) samt att det har vi något tillfälle varit en skruv lös i verket som har repat bryggor och skadat verket.

[...]

Du har köpt den begagnad eller? Tycker du ska prata med säljaren först.
 
Topp