• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service på en Rolex Oyster Perpetual Date 1962 ref 1500

JohnDaniels

Breitling
Hej hej!

Köpte en vintage rolex, en oyster perpetual date från 1962 ref 1500, för 3 år sedan.

Nu har jag råkat spräcka glaset och fått nytt service förslag från Bergströms. Dom föreslår att jag byter glaset och genomgår en komplett service. Inklusive byta bakboett då det fått sig en liten smäll på något sätt..

Jag tänkte genomgå servicen och byta bakboett, då jag ändå får behålla original bakboett också så jag ändå har kvar det. Tänkte eventuellt sälja den efteråt. Skulle ni rekommendera att jag skippar att bya bakboett eller "tjänar" jag på att byta det?

Tack på förhand!

Mvh,
Inget proffs på klockor direkt.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej hej!

Köpte en vintage rolex, en oyster perpetual date från 1962 ref 1500, för 3 år sedan.

Nu har jag råkat spräcka glaset och fått nytt service förslag från Bergströms. Dom föreslår att jag byter glaset och genomgår en komplett service. Inklusive byta bakboett då det fått sig en liten smäll på något sätt..

Jag tänkte genomgå servicen och byta bakboett, då jag ändå får behålla original bakboett också så jag ändå har kvar det. Tänkte eventuellt sälja den efteråt. Skulle ni rekommendera att jag skippar att bya bakboett eller "tjänar" jag på att byta det?

Tack på förhand!

Mvh,
Inget proffs på klockor direkt.
Jag gissar att den möjligtvis inte är tät om den inte byts.

Så fördelen är en tät klocka. Nackdelen är att det kostar pengar.
Värt det? Ja, förmodligen.
 

JohnDaniels

Breitling
Jag gissar att den möjligtvis inte är tät om den inte byts.

Så fördelen är en tät klocka. Nackdelen är att det kostar pengar.
Värt det? Ja, förmodligen.
Tack för svar @zippan! :)

Vad anser ni om polering? Det står i servicen. Jag hört innan att man ska undvika det då man inte vill "slipa" ner klocka. Dom kanske endast menar polering på insidan/verket dock..
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svar @zippan! :)

Vad anser ni om polering? Det står i servicen. Jag hört innan att man ska undvika det då man inte vill "slipa" ner klocka. Dom kanske endast menar polering på insidan/verket dock..
Jag är av av uppfattningen att polering alltid skall undvikas om möjligt. Men där finns det massor av olika uppfattningar och du kommer få höra båda lägers åsikter.

Med polering vid service menar man utsidan. Boett och länk.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag skulle fråga om bakboetten behöver bytas för att klockan ska bli tätt eller om det bara är av kosmetiska skäl.
vad gäller polering, beror ju dels hur den ser ut nu och vilket utseende du gillar mest, men jag polerar inte bruksklockor.
 
Topp