• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service på en Seiko 3003 3863-7049?

mikklos

Basic
2-Faktor
Postade nyligen en tråd om en Seiko Quartz från -74 som jag rotade fram på vinden och som jag nu gladeligen varvar med mina andra klockor. Har dock märkt att den har en tendens att stanna till då och då vilket gör att jag över ett dygn kan ha en avvikelse på noll till 25 minuter. Har inte kunnat se något mönster för när det inträffar och så vitt jag kan se är det inga visare som hakar i varandra.

Återförsäljaren i kvarteret säger att de skickar den till Seiko i Norge för utvärdering. Ser helst att klockan ska lagas, inte att man bara byter urverk, vilket jag får för mig sker lite väl lättvindigt i olika branscher nu för tiden.

1. Är den officiella Seiko-verkstaden i så fall den bästa vägen att gå eller finns det alternativ?

2. Finns lite repor i glaset som jag skulle vilja fixa till. Är det någon som vet vad det är är typ av material på den här modellen?
IMG_0904.JPG

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    131.6 KB · Visningar: 15
Postade nyligen en tråd om en Seiko Quartz från -74 som jag rotade fram på vinden och som jag nu gladeligen varvar med mina andra klockor. Har dock märkt att den har en tendens att stanna till då och då vilket gör att jag över ett dygn kan ha en avvikelse på noll till 25 minuter. Har inte kunnat se något mönster för när det inträffar och så vitt jag kan se är det inga visare som hakar i varandra.

Återförsäljaren i kvarteret säger att de skickar den till Seiko i Norge för utvärdering. Ser helst att klockan ska lagas, inte att man bara byter urverk, vilket jag får för mig sker lite väl lättvindigt i olika branscher nu för tiden.

1. Är den officiella Seiko-verkstaden i så fall den bästa vägen att gå eller finns det alternativ?

2. Finns lite repor i glaset som jag skulle vilja fixa till. Är det någon som vet vad det är är typ av material på den här modellen?
IMG_0904.JPG
Hej igen!

När det gäller dessa gamla verk så har de troligen inget på lager sett till kompletta verk eller delar. Om den stannar till och från så kan det vara gamla oljor och då bör en vanlig service räcka, svårare är det om någon del gått sönder och måste bytas ut. Inget fel att gå genom Seikos verkstad men vet inte hur hjälpsamma de är, annars finns det kanske folk här på forumet som kan ställa upp.

Glaset verkar vara av variant akryl så då bör det gå att polera.

Lycka till! :)

IMG_0904.JPG

Min erfarenhet av serviceförfrågan på äldre kvartsare hos Seiko är att dom nekar p.g.a. att dom inte har reservdelar.
Vilket rimmar illa mot att dom gärna gör service på äldre mekaniska GS som dom inte heller har reservdelar till.
2 gånger har jag haft problem med kvalitén på arbetet hos GS service i Japan.
En mekanisk klocka jag jag ägt som tidigare ägare hade haft på service i Norge gick fantastiskt bra men drivfjäder gick sen av.
Antagligen inte bytt och inte konstigt eftersom i stort sett ingen kan få fram fjädrar till 615x.
Så man ska nog inte överskatta att skicka till tillverkaren.
Innan klockan skickas till Norge skulle jag först fråga dom om dom servar äldre kvartsare.
Något urverk till 70-talare har dom nog inte på hyllan så utbyte blir det nog inte tror jag.
Din klocka behöver förhoppningsvis bara ny olja, jag har servat kvartsare hos oberoende urmakare i Tokyo som gått lite skruttigt och trögt och det har blivit bra.
Dom här äldre kvartsarna är gjorda för att servas och vid tiden hade urmakarna servicehäften för dom.
Nuförtiden verkar många urmakare blivit rädda för dom.
Där jag servat har jag fått betala mer än för service på ett mekaniskt verk.
Det för att urmakarn kan serva mekaniska verk från Seiko, Rolex, ETA osv mer eller mindre när han sover ( där överdrev jag lite)
Men kvartsare gör han sällan och måste tänka till lite och kanske t.o.m. rota fram servicemanualen .
Jag skulle fråga en lokal oberoende urmakare om han vill göra det.
Eller så finns det kanske folk här på forumet som kan hjälpa.
Om delar behövs är det nog enklast att köpa en donatorklocka att slakta.

Förresten, dom där glasen vad dom nu kan heta har jag aldrig lyckats polera bra.
För hårda och vassa kanter.
Dom sitter oftast limmade på en metallring och ibland kan man inte få tag på dom.
Då har jag köpt en generisk av rätt diameter och tjocklek och limmat dit på gamla ringen.
Bäst på tidiga 70-talare är självklart facetterade och då behöver man inga otäcka droger för att känna sig förvirrad, det räcker ned att titta på klockan.

Tack Ormet och kuma-kun för svar! Precis vad jag var ute efter. Tror jag skippar turen till Norge och tar en sväng förbi ABC på Hornsgatan vid tillfälle. Det namnet har dykt upp förr i diskussioner om service på äldre quartz-ur. Annars får jag väl höra mig för om någon här kan hjälpa mig!
Hoppas det inte är en för dum fråga, men kan det vara dåligt för urverket att vara igång om det är uttorkat? Bör jag ta ur batteriet? Den har legat oanvänd (utan batteri) i minst 30 år.

Blev nobben på ABC. Mannen jag talade med på telefon var nära att nysa när jag nämnde att det var en Seiko. I stället hänvisade han mig vidare till Klockmaster vid Globen.

Haha, har varit med om det här hos mig med den lokala urmakaren. Han har dock respekt för dåtidens quartz då han varje gång jag är förbi (nästan som ett mantra) upprepar "de är gjorda för att servas".

Men annars kanske någon på forumet har möjlighet, släng ut en förfrågan i denna tråd kanske: https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/

Min erfarenhet av serviceförfrågan på äldre kvartsare hos Seiko är att dom nekar p.g.a. att dom inte har reservdelar.
Vilket rimmar illa mot att dom gärna gör service på äldre mekaniska GS som dom inte heller har reservdelar till.
2 gånger har jag haft problem med kvalitén på arbetet hos GS service i Japan.
En mekanisk klocka jag jag ägt som tidigare ägare hade haft på service i Norge gick fantastiskt bra men drivfjäder gick sen av.
Antagligen inte bytt och inte konstigt eftersom i stort sett ingen kan få fram fjädrar till 615x.
Så man ska nog inte överskatta att skicka till tillverkaren.
Innan klockan skickas till Norge skulle jag först fråga dom om dom servar äldre kvartsare.
Något urverk till 70-talare har dom nog inte på hyllan så utbyte blir det nog inte tror jag.
Din klocka behöver förhoppningsvis bara ny olja, jag har servat kvartsare hos oberoende urmakare i Tokyo som gått lite skruttigt och trögt och det har blivit bra.
Dom här äldre kvartsarna är gjorda för att servas och vid tiden hade urmakarna servicehäften för dom.
Nuförtiden verkar många urmakare blivit rädda för dom.
Där jag servat har jag fått betala mer än för service på ett mekaniskt verk.
Det för att urmakarn kan serva mekaniska verk från Seiko, Rolex, ETA osv mer eller mindre när han sover ( där överdrev jag lite)
Men kvartsare gör han sällan och måste tänka till lite och kanske t.o.m. rota fram servicemanualen .
Jag skulle fråga en lokal oberoende urmakare om han vill göra det.
Eller så finns det kanske folk här på forumet som kan hjälpa.
Om delar behövs är det nog enklast att köpa en donatorklocka att slakta.
SEIKO är lite märkliga när det gäller reservdelar, egentligen borde de ju köpa upp de delar som ligger ute till försäljning som NOS. Jag har exempelvis en NOS drivfjäder liggande till just 6159.

Liten uppföljning i dokumentationssyfte: Kom äntligen iväg till Klockmaster i Globen och de konstaterade att ett urladdat batteri troligen var orsaken till att klockan stannade ibland. Jag blev oerhört förvånad eftersom jag märkte av de här stoppen de första dygnen efter att jag köpt batteriet, men enligt personalen på Klockmaster har de ofta sett problem med batterier från Kjell & Co.
Nu sitter det ett Seiko-batteri i klockan och den håller tiden fint.

Liten uppföljning i dokumentationssyfte: Kom äntligen iväg till Klockmaster i Globen och de konstaterade att ett urladdat batteri troligen var orsaken till att klockan stannade ibland. Jag blev oerhört förvånad eftersom jag märkte av de här stoppen de första dygnen efter att jag köpt batteriet, men enligt personalen på Klockmaster har de ofta sett problem med batterier från Kjell & Co.
Det lönar sig att köpa märkesbatterier!

Vad kul, dom I Globen är bra.
Efter ha sett vad läckande Renata kan göra med urverk använder jag bara japanska batterier.

Tillbaka
Topp