• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Rolex Datejust Bergströms Malmö

Hej!

Jag var inne hos Bergströms UR i Malmö. Jag märkte att min datejust 1603 var lite seg i uppdraget och tänkte att det var oljan som började bli torr. Efter en dag ringde dem och sa just att oljan var lite torr. De sa att den gick med god amplitud men de sa att delarna började bli slitna osv. De ville inte fylla på oljan eller hur de nu ville justera mitt problem. Annars går den ju bra, fortar sig lite. De sade att den fulla servicen kostade 7500kr och de var antingen det och samtidigt byta ut krona, polering osv eller absolut ingenting. Är detta vanligt att de gör så här? Alltid lite känsligt när det kommer till tillit, med hela grejen att de är ett vinstdrivande bolag osv. Jag vet inte när klockan blev servad senast men den är genomgången av urmakare innan jag köpte den i våras och då gick den som den skulle.

Har någon liknande erfarenheter av Bergströms?
 
Vill man ha det billigare kan man vända sig till en skomakare som gör det för 200kr ;) Skämt åsido så låter det som en normal kostnad(?).
 
Vill man ha det billigare kan man vända sig till en skomakare som gör det för 200kr ;) Skämt åsido så låter det som en normal kostnad(?).
Nja, jag kör lädersula året om. Så känsla är dem inte, dainite endast på boots. Nej men priset för servicen ifrågasätter jag inte. Det är varför de inte bara kan åtgärda oljan till exempel. De sa ju att Rolex vill lämna ut garantier på klockor osv, och att en full service då är nödvändig. Men ser att många måste ha stampat in i samma problem som jag? Klockan fungerar ju, inget krångel. Bara uppdraget som blev lite segt för 2 dagar sen.
 
Det är väl som så att de stora firmorna inte vill göra småfix med klockorna. Du kan kanske hitta någon som gör en service för halva pengen. Annars får du leva med trögt uppdrag.
 
Säker på att de sa att du måste polera den? Låter mycket märkligt.

Gillar du klockan och har tänkt att behålla den så är den värd fullservice. Se det som ett spa för klockan :)
 
Din plånbok riskerar att bli tunnare om du bara oljar den och låter den gå i "några år till"... den höga amplituden säger ju inget om urverket behöver service. Lita på din klockmakare när han säger att han vill ge den en full service. Om du bara oljar den för fem hundra spänn (?) och du märker att den går halvtaskigt efter ett par veckor måste han gå igenom den igen osv.

Hade min krona betett sig så hade jag lämnat in den på en service och litat på att de gör vad de ska.
 
Hej!

Jag var inne hos Bergströms UR i Malmö. Jag märkte att min datejust 1603 var lite seg i uppdraget och tänkte att det var oljan som började bli torr. Efter en dag ringde dem och sa just att oljan var lite torr. De sa att den gick med god amplitud men de sa att delarna började bli slitna osv. De ville inte fylla på oljan eller hur de nu ville justera mitt problem. Annars går den ju bra, fortar sig lite. De sade att den fulla servicen kostade 7500kr och de var antingen det och samtidigt byta ut krona, polering osv eller absolut ingenting. Är detta vanligt att de gör så här? Alltid lite känsligt när det kommer till tillit, med hela grejen att de är ett vinstdrivande bolag osv. Jag vet inte när klockan blev servad senast men den är genomgången av urmakare innan jag köpte den i våras och då gick den som den skulle.

Har någon liknande erfarenheter av Bergströms?

Har du någon aning om när den servades senast? Om urmakarn säger att den behöver servas, något krånglar på klockan och det är okänt när den fick en service senast skulle jag nog lita på fackmannen.
 
Om den nyligen servats borde ju inte oljorna vara torra? Säker på att en riktig service utfördes förra året?

Säker på att de sa att du måste polera den? Låter mycket märkligt.

Jag servade nyligen min Rolex hos Krons och nån ung arbetare stod på sig att man måste polera fast jag sa att jag inte ville det, personen stod helt frågandes till varför jag inte ville polera, efter lite vänlig argumentation kom en mer senior person ut och sade att nej man behöver inte polera, men det kommer inte göra servicen billigare.
Det gäller att stå på sig om man möter fel person bakom disken.
 
Det är väl som så att de stora firmorna inte vill göra småfix med klockorna. Du kan kanske hitta någon som gör en service för halva pengen. Annars får du leva med trögt uppdrag.
Ja jag kan leva med det sålänge jag vet vad problemet är! De vägrar ju bara fylla på lite olja! Problemet är att jag bor i Malmö och utbudet på urmakare är inte jättestort! Har du några tips på vart man kan vända sig? För jag tvivlar starkt på att den behöver en full service just nu!
 
Säker på att de sa att du måste polera den? Låter mycket märkligt.

Gillar du klockan och har tänkt att behålla den så är den värd fullservice. Se det som ett spa för klockan :)
Ja asså de sade i kostnadsförslaget att det inkluderade service, byte av krona (av någon anledning). Vi pratade vidare så jag frågade inte om man kunde avstå från polering. Då jag inte vill ha någon sådan.
 
Om den nyligen servats borde ju inte oljorna vara torra? Säker på att en riktig service utfördes förra året?



Jag servade nyligen min Rolex hos Krons och nån ung arbetare stod på sig att man måste polera fast jag sa att jag inte ville det, personen stod helt frågandes till varför jag inte ville polera, efter lite vänlig argumentation kom en mer senior person ut och sade att nej man behöver inte polera, men det kommer inte göra servicen billigare.
Det gäller att stå på sig om man möter fel person bakom disken.
Nej den
Om den nyligen servats borde ju inte oljorna vara torra? Säker på att en riktig service utfördes förra året?



Jag servade nyligen min Rolex hos Krons och nån ung arbetare stod på sig att man måste polera fast jag sa att jag inte ville det, personen stod helt frågandes till varför jag inte ville polera, efter lite vänlig argumentation kom en mer senior person ut och sade att nej man behöver inte polera, men det kommer inte göra servicen billigare.
Det gäller att stå på sig om man möter fel person bakom disken.
Nej den har inte servats förra året. Jag köpte den i våras av Zed här på forumet, där han berättade för mig att en urmakare hade gått igenom den och den gick som den ska. Och jag litar på hans ord.
 
Låt den vara om den går bra. Jag har haft nyservade rolexar som varit tunga att dra upp.
Eftersom de inte ville berätta anledning till varför den från ingenstans gick från helt len till lite trögare att dra upp vet jag inte vad anledningen är. Vet du vilka andra anledningar det kan bero på? Om det inte är oljan? För jag får ju ingen ny olja utan service :p
 
Ja jag kan leva med det sålänge jag vet vad problemet är! De vägrar ju bara fylla på lite olja! Problemet är att jag bor i Malmö och utbudet på urmakare är inte jättestort! Har du några tips på vart man kan vända sig? För jag tvivlar starkt på att den behöver en full service just nu!
Du har ju Antikurmakaren på Davidhallstorg i Malmö. Du kan ju kolla med honom.
 
Att en klocka håller tiden och har ok/bra amplitud säger nödvändigtvis inte något om servicebehov.

Att en handlare säger att klockan är genomgången betyder ofta inte heller någonting. Om handlaren som kollade klockan påstod att den var i prima skick så borde du lämna i den till dem så de går igenom klockan då du uppenbart har problem med uppdraget men framförallt då AD säger att den är i behov av service.

Att hälla på lite ny olja i ett urverk med torra oljor och avlagringar är sällan en god idé. Urverket behöver plockas isär och rengöras och därefter få lite ny olja.

Om du känner dig tveksam till den AD som tittat på klockan så lämna in den till en annan AD och be även dem bedöma skick och kostnad för service.

Tror att du kan lite på den AD du lämnat klockan till men som sagt är du tveksam be en till AD kolla klockan. Generellt måste det vara jävligt besvärligt att misstro alla företag som är vinstdrivande. Blir inte så många kvar att lita på...
 
Att en klocka håller tiden och har ok/bra amplitud säger nödvändigtvis inte något om servicebehov.

Att en handlare säger att klockan är genomgången betyder ofta inte heller någonting. Om handlaren som kollade klockan påstod att den var i prima skick så borde du lämna i den till dem så de går igenom klockan då du uppenbart har problem med uppdraget men framförallt då AD säger att den är i behov av service.

Att hälla på lite ny olja i ett urverk med torra oljor och avlagringar är sällan en god idé. Urverket behöver plockas isär och rengöras och därefter få lite ny olja.

Om du känner dig tveksam till den AD som tittat på klockan så lämna in den till en annan AD och be även dem bedöma skick och kostnad för service.

Tror att du kan lite på den AD du lämnat klockan till men som sagt är du tveksam be en till AD kolla klockan. Generellt måste det vara jävligt besvärligt att misstro alla företag som är vinstdrivande. Blir inte så många kvar att lita på...
Det ligger mycket sanning i det du säger. Det som stör mig bara är att klockan har gått så bra. Och dedär med uppdraget kom så plötsligt. Men jag håller med dig. Jag är intuitivt kritisk när det kommer till service av klockor. Har själv en släkting som har haft samma Omega seamaster deville från 57 som aldrig har servat den och den tickar på bra fortfarande! Medans andra berättar andra historier, som är mer passiva och följer tillverkarens rekommendationer till pricka!
 
Det ligger mycket sanning i det du säger. Det som stör mig bara är att klockan har gått så bra. Och dedär med uppdraget kom så plötsligt. Men jag håller med dig. Jag är intuitivt kritisk när det kommer till service av klockor. Har själv en släkting som har haft samma Omega seamaster deville från 57 som aldrig har servat den och den tickar på bra fortfarande! Medans andra berättar andra historier, som är mer passiva och följer tillverkarens rekommendationer till pricka!

Det är väl nästan värre. Att kronan var len och fin igår men trög idag.
 
Ja jag kan leva med det sålänge jag vet vad problemet är! De vägrar ju bara fylla på lite olja! Problemet är att jag bor i Malmö och utbudet på urmakare är inte jättestort! Har du några tips på vart man kan vända sig? För jag tvivlar starkt på att den behöver en full service just nu!
Ta tåget över till Köpenhamn, där har du Klarlund :)
Be dom kika på den, får du samma dom där är det nog bara till att satsa på en service!
 
Hej! Var tvungen att läsa ditt första inlägg igen men förstår jag inte problematiken som annat än att du anser servicen vara för dyr (samt att du inte önskar polering vilket jag förstår). Men de har öppnat klockan, konstaterat slitna delar inkl. kronan. I det läget erbjuder självklart inte en AD en ”raggar rep.”:rolleyes:. När den lämnar dem kommer det att heta att den är ”servad av Bergströms” vilket borgar för en viss kvalitet, då vill inte en ev. ny ägare hitta slitna delar. Självklart är det bra med en ”second opinion” men jag gissar att det hamnar i samma nivå. Alternativt en märkeslös urmakare som ”går igenom” den igen men tror inte det skulle kännas riktigt 100 för dig, och definitivt 0 värde för en eventuellt senare ägare. Naturligtvis surt när du inte haft den så länge, men okänd service är oftast = service behövs. Lycka till!:)
 
Är det inte konstigt att de tar betalt för en tjänst som man inte vill ha och som inte utförs? (polering)
Utan att vara säker så är nog extra arbetet för en polering i samband med service ganska lite när klockan väl är demonterad. Enbart en polering kostar 2200 (Nymans prislista) och då måste klockan demonteras, (rengöras?), poleras, rengöras, monteras & Trycktestas. Hos dem skall en service kosta 5600 inkl. polering av en DJ.
 
Hej! Var tvungen att läsa ditt första inlägg igen men förstår jag inte problematiken som annat än att du anser servicen vara för dyr (samt att du inte önskar polering vilket jag förstår). Men de har öppnat klockan, konstaterat slitna delar inkl. kronan. I det läget erbjuder självklart inte en AD en ”raggar rep.”:rolleyes:. När den lämnar dem kommer det att heta att den är ”servad av Bergströms” vilket borgar för en viss kvalitet, då vill inte en ev. ny ägare hitta slitna delar. Självklart är det bra med en ”second opinion” men jag gissar att det hamnar i samma nivå. Alternativt en märkeslös urmakare som ”går igenom” den igen men tror inte det skulle kännas riktigt 100 för dig, och definitivt 0 värde för en eventuellt senare ägare. Naturligtvis surt när du inte haft den så länge, men okänd service är oftast = service behövs. Lycka till!:)

Jo men du har säkert helt rätt! Jag ska ju serva den förr eller senare såklart. Men ja har skickat ett kostnadsförslag till nymans och ska göra det till klarlund också så får jag lite jämförelser. Tack för hälpen:D
 
Hej! Var tvungen att läsa ditt första inlägg igen men förstår jag inte problematiken som annat än att du anser servicen vara för dyr (samt att du inte önskar polering vilket jag förstår). Men de har öppnat klockan, konstaterat slitna delar inkl. kronan. I det läget erbjuder självklart inte en AD en ”raggar rep.”:rolleyes:. När den lämnar dem kommer det att heta att den är ”servad av Bergströms” vilket borgar för en viss kvalitet, då vill inte en ev. ny ägare hitta slitna delar. Självklart är det bra med en ”second opinion” men jag gissar att det hamnar i samma nivå. Alternativt en märkeslös urmakare som ”går igenom” den igen men tror inte det skulle kännas riktigt 100 för dig, och definitivt 0 värde för en eventuellt senare ägare. Naturligtvis surt när du inte haft den så länge, men okänd service är oftast = service behövs. Lycka till!:)
Håller med i allt du säger. OM en AD skulle ta in den och "bara fylla på olja" så att den blir len i uppdraget så botar de ju inte sjukdomen, de tar bara bort symptomen. Som kund skulle jag inte bli ett dugg nöjd om det senare visade sig att en AD gjort en snabblösning som kunnat innebära att klockan skadas än mer.
 
Tillbaka
Topp