• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service rostig Corum Temps

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Uppvridning Automatisk
Kaliber/Urverk ETA 2824-2
Gångreserv 40 h
Antal stenar 25
Fjädring 28800 A/h
Boettmaterial Stål
Diameter 36 mm
Höjd 10 mm
Vattentät 3 ATM
Glas Safirglas
Urtavla Silver
Siffror urtavla Romerska

Rostig urtavla och korrosion på bla svänghjulet.

IMG_4219.jpg
IMG_4220.jpg

IMG_4221.jpg

IMG_4222.jpg
 
Senast ändrad:

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Bra jobbat! Hur rengör du delarna? Vilken tvättvätska osv.
Tack, jag köpte en ultraljudstvätt med värme 160W på Kjell.com http://www.kjell.com/se/sortiment/h...ring/ultraljudstvatt-med-varmare-160-w-p40499 och deras rengöringsmedel som jag späder lite med Yes. Det ser bra ut men vissa delar körde jag 3X30 minuter. Jag började med bottenplattan med fjädern monterad på plattan. Sedan körde jag resterande bryggor för att avslutas med hjulen och skruvarna i sista batchen.
Urtavlan använde jag "pegwood" med yes och kraftigt utspätt rengöringsmedel, jag är rädd att siffrorna tar stryk annars. Hoppas det var svar på din fråga. Trevlig kväll
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Urtavlan är inte helt lätt att få rostfri.
image.jpeg

Men låter den ligga och dra lite så kanske det sista släpper också. Hur gör ni med rost?
Frågan är om detta skulle funka? Har detta till bilen och det äter ju inte bort lacken:)
Du kan ju annars ringa Anders på nedan bolag, han brukar ha många kloka råd.

http://www.bollnasbilvard.se/1274-k...e-1l-11263.html?search_query=rost&results=118

eller denna

http://www.pingens.se/p/rostlosare/acid-clean-gel-1l.html
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle vara intressant att göra en jämförelse mellan Kjells rengöringsmedel och ett annat vattenbaserat medel uttalat ämnat för urverk. Prisskillnaden är påtaglig.
Vore intressant att se hur korrosionsbeständigt verket är efter tvätt i det där rengöringsmedlet och hur oljor reagerar med små rester av rengöringsmedlet/den tvättade ytan, även på sikt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Intressant, nej jag har sköljt detaljer i vatten bara och låtit dom torka på papper, men det står i ETAs service manual att dom ska behandlas med IPA innan montering. Tror du det kommer att bli korrosion isf är det bara att beställa IPA.
Tack för era visa ord
Ja jag tror det finns en påtaglig risk, jag skulle absolut kört en sköljning i ipa också. Ipa finns på kjell o co för 100:-/litern.

Jag sköljer först delarna i destilerat vatten efter tvätt och sedan en sköljning i ipa som suger upp eventuella vattenrester. Sedan centrifugtork med värme.

Det går att skippa destvattnet, men destvatten är ju billigare än ipa och ipan håller sig fräsch längre om du först sköljer i destvatten istället för att gå direkt från rengöringsvätska till ipa.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Ja jag tror det finns en påtaglig risk, jag skulle absolut kört en sköljning i ipa också. Ipa finns på kjell o co för 100:-/litern.

Jag sköljer först delarna i destilerat vatten efter tvätt och sedan en sköljning i ipa som suger upp eventuella vattenrester. Sedan centrifugtork med värme.

Det går att skippa destvattnet, men destvatten är ju billigare än ipa och ipan håller sig fräsch längre om du först sköljer i destvatten istället för att gå direkt från rengöringsvätska till ipa.
Tack, det blir definitivt en vända till Kjell &Co på hemvägen.
Stort tack!
 

rogart-63

Patek
Ja jag tror det finns en påtaglig risk, jag skulle absolut kört en sköljning i ipa också. Ipa finns på kjell o co för 100:-/litern.

Jag sköljer först delarna i destilerat vatten efter tvätt och sedan en sköljning i ipa som suger upp eventuella vattenrester. Sedan centrifugtork med värme.

Det går att skippa destvattnet, men destvatten är ju billigare än ipa och ipan håller sig fräsch längre om du först sköljer i destvatten istället för att gå direkt från rengöringsvätska till ipa.
Tänk bara på att shellac och IPA inte trivs så jättebra ihop. Ipa smälter shellacen. Tvättar gånghake och balans i kemisk ren bensin.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns nån test nånstans. Tror att det har lite betydelse på kvaliteten på shellacen oxå? Seiko t.e.x använder nåt syntetmaterial.
Även hur lång tid de ligger i ipa, läste någonstans att shellacen löstes upp, men att det hände om den låg över natten. Mina 15 min i tvättmaskinen tror jag inte på långa vägar hinner lösa upp shelacen även om den är av äldre typ (kört allt från 30-tal till nytt i ipa).
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hej, nej tyvärr inte, tänkte använda tex pegwood, eller något liknande som är runt, mjukt och har samma diameter?

Det var så jag själv gjorde innan jag hade de rätta verktygen. Så länge du får den att sitta rakt och får den på rätt höjd tror jag det skall funka.

Sen kanske det visar sig att det finns en anledning till att den hamnat snett? Trasig juvel eller kanske vidgat hål? I så fall behöver du nog det där stans- verktyget trots allt. Är du seriöst intresserad kommer du behöva ett sådant verktyg förr eller senare ändå :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det var så jag själv gjorde innan jag hade de rätta verktygen. Så länge du får den att sitta rakt och får den på rätt höjd tror jag det skall funka.

Sen kanske det visar sig att det finns en anledning till att den hamnat snett? Trasig juvel eller kanske vidgat hål? I så fall behöver du nog det där stans- verktyget trots allt. Är du seriöst intresserad kommer du behöva ett sådant verktyg förr eller senare ändå :)
Sant, vad heter verktyget på Cousinsuk?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Fråga, kan jag bara trycka ner rubinen för escape wheel på ovan sidan? Titta noga på bilden, eller kommer den att spricka om jag börjar bruka milt margarinvåld på den? @rogart-63 @eriksson850 @JLW
Tack
image.jpeg
Oh, läskig fråga! Spricka bör den inte göra om du lyckas få in den rakt. Men bra verktyg är A&O.

PS. Använd inte margarin, då måste du rengöra allt igen ;)
 

rogart-63

Patek
Frågan är varför har den hamnat så snett? Har den suttit i det läget när verket gått så är den säkert snedsliten och bör bytas. Verktyget du använder heter staking set på engelska . Finns ibland gamla urmakarverktyg på Tradera.
Men det kan gå att byta utan ? Skäms att säga den men har gjort det en gång. Tryckte ut den gamla med pegwood och återmonterade en från ett annat verk med hjälp av visarpressverktyget. Ett sånt där som pressar rakt. Funka den gången. Nu har jag inskaffat ett boley stakings set.
 

McGyver

Rolex
Ett trick annars:

Ta en bit "stång" i lämplig diameter som trycker på ovansidan av juvelen och en bussning/bricka/mutter - någon med ett hål i - på undersidan av bryggan i viken juvelen kan pressat ut i - pressa sedan ut juvelen med hjälp av en mikrometer! ;)

Fördelen är att du vid montering nu har en skala på mikrometern så att du ganska lätt kan justera läget på juvelen!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Verket var rostigt och hade stannat eftersom rosten byggde på. Timvisaren satt fast på urtavlan men invändigt "såg" verket ok. Endast lite rost och ärgning. Jag ska se om jag kan få ut stenen och inspektera den, annars får jag beställa en ny sten. Har inget offer verk, men det är ju ett ETA 2825-2 så det borde finnas reservdelar på cousins och då passar jag även på att beställa staking setet. Men det kan vara så att jag pressade ur stenen för det var inte helt enkelt att få hjulen i position, jag fick skruva ned skruvarna ett kvartsvarv innan jag ens fick allt på plats, men det kan ju också bero på stenen...?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Frågan är varför har den hamnat så snett? Har den suttit i det läget när verket gått så är den säkert snedsliten och bör bytas. Verktyget du använder heter staking set på engelska . Finns ibland gamla urmakarverktyg på Tradera.
Men det kan gå att byta utan ? Skäms att säga den men har gjort det en gång. Tryckte ut den gamla med pegwood och återmonterade en från ett annat verk med hjälp av visarpressverktyget. Ett sånt där som pressar rakt. Funka den gången. Nu har jag inskaffat ett boley stakings set.
Egentligen är det väl bättre med ett jeweling tool än ett staking tool, lättare att trycka dit juvelen utan att den går sönder och hamnar på rätt djup?

IMG_20160420_194143_515.JPG
 
Topp