• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service

KMS

Rolex
Börjar komma till den punkten då det hade vart kul att hitta en klocka som det kan finnas en poäng med att lämna in på service.

Överlag hur kostar det med service?

Stämmer tesen dyrare klocka dyrare service?

Vad kostar en service för tex en Omega SMP?

Kontra vad kostar det att serva en Oris, Glycine, Hamilton?

Hur stor skillnad är det på att serva en kronograf mot en "vanlig" klocka utan extra funktioner?

Behöver inte veta exakta priser, nånstans mellan tummen och pekfingret räcker. :)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Farfars Klocka har humana priser och han gör bra jobb. Service mellan 1200 och 3500 kr beroende på klocka. Jag har lämnat in flera och alltid varit nöjd.
http://www.farfarsklocka.se/text1_8.html

En annan höjdare är Werner, ABC-ur på Hornsgatan. Fixar bl.a. Omega och har mycket NOS-reservdelar, men är nog något dyrare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Överlag hur kostar det med service?
-Detta är omöjligt att svara på, eftersom det beror på var du lämnarin klockan och vad som ska göras. Det är ungefär som att fråga vad det kostar att serva en bil.

Stämmer tesen dyrare klocka dyrare service?
Inte nödvändigtvis. Om du köper en klocka av ett dyrt märke och lämnar in klockan på hos en försäljare av det märket, kan du däremot räkna med att det blir dyrare än om du lämnar klockan hos en oberoende urmakare som enbart servar urverket.

Vad kostar en service för tex en Omega SMP?
Det beror helt var du lämnar in den och vad som ska göras.

Vad kostar det att serva en Oris, Glycine, Hamilton?
De har väl alla ETA-verk, så om det enbart är urverket som ska servas, så borde priserna vara lika, förutsatt att det är samma urverk och inte exempelvis en ETA2824-2 och en med kronograf-funktion.

Hur stor skillnad är det på att serva en kronograf mot en "vanlig" klocka utan extra funktioner?
Det beror på vad som behöver bytas. Räkna med några 100kr mer för ett automatiskt kronografurverk än ett automatiskt urverk utan kronograffunktioner.

Behöver inte veta exakta priser, nånstans mellan tummen och pekfingret räcker.
1500kr brukar jag se som ett standardpris för isärplockning, smörjning och ihopsättning av ett automatiskt urverk.
Allt annat blir dyrare, exempelvis byte av glas och delar i urverket.
 

KMS

Rolex
Tack för svaren!

Min tanke var framförallt om det skiljer sig stort mellan olika märken och om det skiljer sig stort mellan kronograf och utan.
Om man utför samma service på samma ställe på en Omega kostar det samma som en Glycine/Oris eller annat märke.
Är det ens möjligt? Får vilken urmakare som helst tag i Omega reservdelar t.ex.

Servar man en bil skiljer det sig naturligtvis om det är kamremsbyte eller oljebyte typ. Det förstår jag också...
 

axa

Omega
Om du räknar Rolex som dyrare märke så är de förhållandevis billiga att serva. Kostar inte så mycket mer än att serva ett ETA-verk i Omega, Oris eller Glycine.

Det dyra är nog om delar ska bytas och Rolexdelar är ju då dyrare än till ETA.

Sedan är ju kronograf dyrare att serva då det är vanligtvis lite fler delar i sådant urverk.
 

DrDre

Patek
Min erfarenhet ligger ungefär så här:
ETA 2824 - ett enkelt och robust urverk som alla urmakare kan fixa - ca 1700 kr
ETA 7750 - en vanligt och robust och bra automatkronograf - ca 3500-4000 kr
Rolex vanliga automater ca 3000-4000 kr och ytterligare lite dyrare om du vill lämna till auktoriserade
'
Och sedan har du high end märkena, som Jaegar, AP, Patek mfl. Dessa är betydligt dyrare än ovanstående, även om de inte har någon avancerade funktioner.
 
Några konkreta siffror, alltså som jag själv låtit utföras:
Helservice av Omega Speedmaster verk 1141 (ETA 2890-02) hos auktoriserad verkstad 4.500:-
Helservice av två Seamaster från 70-talet hos samma verkstad, 1500 kr/st
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bernhard skrev:
Några konkreta siffror, alltså som jag själv låtit utföras:
Helservice av Omega Speedmaster verk 1141 (ETA 2890-02) hos auktoriserad verkstad 4.500:-
Helservice av två Seamaster från 70-talet hos samma verkstad, 1500 kr/st

Vad menar du med helservice? Vad byttes? Glas? Polering? Ultratvätt?
 
Nja, helservice menar jag utbyte av slitna eller trasiga delar, fjädrar, knappar,m.m. samt rengöring och inoljning.
D.v.s. normalt underhåll...
 
Topp