• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicekostnader, dela gärna med er

Chrisse

Pandion
2-Faktor
Jag är relativt oerfaren när det gäller service av kvalitetsklockor.
Har blivit man säljer innan det är dags i regel.

Har väll tänkt hitta de klockor jag verkligen vill behålla, men då ska man ha lite koll på underhållet som krävs.

Vad kostar de olika, generellt, i service.

AP är dyrt
Rolex inte dyrt?
Modifierade ETA (beroende på modell säkert)
JLC, GP,VC, GO... osv.

De jag främst är intresserade av nu är Girard Perregaux och JLC Master Compressor serierna och VC Overseas chrono.

Fyll gärna på allt som har med servicekostnader att göra.

JLC någon?
Eller VC?

Funderar på om det är ovist köpa en oservad VC overseas från 2009?

Rolex har ju fattat det där med att bevara sina kunder, ganska nice price på service där.

JLC någon?
Eller VC?

Funderar på om det är ovist köpa en oservad VC overseas från 2009?

Rolex har ju fattat det där med att bevara sina kunder, ganska nice price på service där.

Jag har ingen egen erfarenhet men jag läste för ett tag sedan (kommer inte ihåg var) att det tydligen kan ta väldigt lång tid att få sin VC servad. Så mitt tips är att forsätt att luska lite mer innan du slår till.

AP 8k - Krono 12k
PP från 7k till oändligt beroende på komplikation. Snygga till case ca 1500
Rolex 5k - Krono 7k
Random automat 2500 - Krono 5k

Typ... :)

Vetifan om jag tycker Rolex är prisvärt med tanke på hur urverken ser ut.

AP 8k - Krono 12k
PP från 7k till oändligt beroende på komplikation. Snygga till case ca 1500
Rolex 5k - Krono 7k
Random automat 2500 - Krono 5k

Typ... :)

Vetifan om jag tycker Rolex är prisvärt med tanke på hur urverken ser ut.

Ett "problem" med Rolex är ju att man ofta, vad jag vet i alla fall, inte kan välja bort poleringen för att få ned priset. Grundpriset för en service inkl polering är ju 4600 kr hos Nymans. På de flesta andra märken som tex en jämförbar IWC AT så går man ned från 5500 till 3500 om man avstår från poleringen. Och på Royal Oak (vanliga automat) får man från 13 500 till 9 400 om man avstår från poleringen (poleringen är säkert rätt knivig på Royal Oak och något jag aldrig skulle överlåta till någon man inte litar på).

Servade min gamla 16610 hos Nymans för 3600 kr (ingen polering) jan 2013. Gillar inte personalbemötandet där men däremot är priset riktigt bra!

Tyvärrär mitt råd att beakta tiden det tar att få klockan servad när du väljer märke, en klocka som är borta ett halvår är till ringa glädje.

Hur funkar det med klockservice av exklusivare ur egentligen?
Lämnar man in klockan och säger att man vill ha service, och så ligger klockan där tills urmakaren har tid (när denne är klar med tidigare kunders klockor), eller kan man som med bilar ringa och boka service, och så lämnar man in uret då det "börjar närma sig" i urmakarens kalender?
@Nymans Ur 1851 , ni som är extremt duktiga på att svara här, hur gör ni?

Typ OT: Jag utgår kallt i från att det finns ett vänt på ett par veckor från "bokning" av service tills någon verkligen tar i grejerna. Annars har serviceinrättningen för lite att göra.

Har erfarenhet av GP, ganska "normala" servicekostnader jämfört med APs service som är extremt dyr för även den enklare kalibern.

GP har långa väntetider dock enligt min erfarenhet, 14 veckor för min del.

Har erfarenhet av GP, ganska "normala" servicekostnader jämfört med APs service som är extremt dyr för även den enklare kalibern.

GP har långa väntetider dock enligt min erfarenhet, 14 veckor för min del.

Vilken GP var detta?

Jag skickade en hyfsat okomplicerad GP till dem för två år sedan, tog 4,5 månad och kostade 13500:-

Någon som har en susning om vad det kostar att serva en Omega Dynamic Chrono?

Tack på förhand
Wboy
CAL 1138, hör dig runt. Är ju lite ett ETA verk liksom.
Skärmavbild 2016-12-06 kl. 09.54.32.png

Tillbaka
Topp