• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnader, dela gärna med er

CAL 1138, hör dig runt. Är ju lite ett ETA verk liksom.
Skärmavbild 2016-12-06 kl. 09.54.32.png
Jo precis. samtidigt verkar de byta ut hela moduler i vissa av de ETA-verken istället för att pilla med småbitar, men guld om man kan serva dem lite varstans annars. kan alla urmakare få tillgång till kronografmodulen till ett ETA-1138?
 
Jo precis. samtidigt verkar de byta ut hela moduler i vissa av de ETA-verken istället för att pilla med småbitar, men guld om man kan serva dem lite varstans annars. kan alla urmakare få tillgång till kronografmodulen till ett ETA-1138?
är själv ingen urmakare, så du måste nog börja kontakta urmakare. Farfars ur, ABC, även kanske hör med urmakarna på ROB. Fast tror du har nog större chans med en mindre urmakare.
 
Hur funkar det med klockservice av exklusivare ur egentligen?
Lämnar man in klockan och säger att man vill ha service, och så ligger klockan där tills urmakaren har tid (när denne är klar med tidigare kunders klockor), eller kan man som med bilar ringa och boka service, och så lämnar man in uret då det "börjar närma sig" i urmakarens kalender?
@Nymans Ur 1851 , ni som är extremt duktiga på att svara här, hur gör ni?

Typ OT: Jag utgår kallt i från att det finns ett vänt på ett par veckor från "bokning" av service tills någon verkligen tar i grejerna. Annars har serviceinrättningen för lite att göra.
Det låter modernt och framåttänkt. Frågan är om det kräver urverk uppbyggda av servicemoduler?
 
Någon som vet vad service på DSSD ligger på? Är ett antal år kvar innan det är dags, men bra att ha en aning.
 
Ingen aning men Swatch Group verkar vara enda tillverkaren som har ”billig” service idag, eller snarare prisvärd, alla andra är helt orealistiska i sin prissättning.

Maila SGN och fråga, de brukar svara snabbt.
Det vet jag inte om jag håller med om. Har för mig att Patek hade vettiga priser senast jag kollade?
 
Jag behöver lite guidning i min skepsis kring klockservice/batteribyte.

Jag har en SBGN003 där batteriet en dag hade gjort sitt, så jag hörde av mig till Klockmaster (som ju sålde GS förut) och bad om prisuppgift och en tidsram. Jag fick snabbt svar om pris och tid (550:- & 2-4 dagar), allt gott så långt.

Tyvärr bor jag inte i samma stad, utan behöver resa. Jag sökte därför hjälp hos min lokala handlare, som föreslog ett batteribyte och täthetsservice. Svaret jag (upplevde att jag) fick var att det skulle ta ca. 2 veckor och att jag skulle "hålla utkik i min mail-korg de närmsta dagarna" för att svara på deras kostnadsförslag. Cirkakostnad kunde jag inte få i butiken. Nu snart två veckor senare hör jag av mig till dem och frågar hur det går och får då veta att det tar 2 veckor att få ett kostnadsförslag och ytterligare 5-8 veckor (!!) för själva "servicen", då den måste skickas ner till Frankrike. Trolig kostnad 2-3000:-

Vad får jag extra för de 1500-2500 det verkar kosta att posta runt klockan nere i Europa? Om man är flexibel med restider kan man ju flyga ner till Frankrike för samma pengar ;)

Missar jag någonting, är jag snål och småaktig eller blir jag lurad?


Edit: Jag hörde även av mig till URbrev och fick liknande svar som Klockmaster fast lite längre tid då det ska gå postvägen.
 
Senast ändrad:
"Stor service" på Omega Seamaster PO 2012 skulle gå på 9 400 kr men får fråga mer vad som faktiskt ingår.....
 
Jag behöver lite guidning i min skepsis kring klockservice/batteribyte.

Jag har en SBGN003 där batteriet en dag hade gjort sitt, så jag hörde av mig till Klockmaster (som ju sålde GS förut) och bad om prisuppgift och en tidsram. Jag fick snabbt svar om pris och tid (550:- & 2-4 dagar), allt gott så långt.

Tyvärr bor jag inte i samma stad, utan behöver resa. Jag sökte därför hjälp hos min lokala handlare, som föreslog ett batteribyte och täthetsservice. Svaret jag (upplevde att jag) fick var att det skulle ta ca. 2 veckor och att jag skulle "hålla utkik i min mail-korg de närmsta dagarna" för att svara på deras kostnadsförslag. Cirkakostnad kunde jag inte få i butiken. Nu snart två veckor senare hör jag av mig till dem och frågar hur det går och får då veta att det tar 2 veckor att få ett kostnadsförslag och ytterligare 5-8 veckor (!!) för själva "servicen", då den måste skickas ner till Frankrike. Trolig kostnad 2-3000:-

Vad får jag extra för de 1500-2500 det verkar kosta att posta runt klockan nere i Europa? Om man är flexibel med restider kan man ju flyga ner till Frankrike för samma pengar ;)

Missar jag någonting, är jag snål och småaktig eller blir jag lurad?
Du har ju fått ett kostnadsförslag på batteribyte och ett annat på täthetsservice (där batteribyte så klart ingår), där hela boetten plockas ner, rengörs, alla packningar och troligtvis krona och boetthals byts. Eventuellt ingår också polering i detta.
 
Du har ju fått ett kostnadsförslag på batteribyte och ett annat på täthetsservice (där batteribyte så klart ingår), där hela boetten plockas ner, rengörs, alla packningar och troligtvis krona och boetthals byts. Eventuellt ingår också polering i detta.
Nu vet inte jag om du blandar ihop mig med någon? De enda jag fått kostnadsförslag från är Klockmaster och URbrev.

Om det är så att du har skickat ett kostnadsförslag till någon i ett sådant ärende, och den personen är jag, så får du gärna skicka det igen då det verkar ha kommit på villovägar.

Jag frågar för att jag undrar 👍
 
Nu vet inte jag om du blandar ihop mig med någon? De enda jag fått kostnadsförslag från är Klockmaster och URbrev.

Om det är så att du har skickat ett kostnadsförslag till någon i ett sådant ärende, och den personen är jag, så får du gärna skicka det igen då det verkar ha kommit på villovägar.

Jag frågar för att jag undrar 👍
Det jag menar är att du fått ett kostnadsförslag från Klockmaster på 550:- för ett batteribyte och ett annat (uppskattat) kostnadsförslag från din "lokala handlare" på 2000-3000, och det du får extra för dina 1500-2500 kronor är en täthetsservice som involverar en del arbete, plus en fabriksgaranti på funktionen.
 
Det jag menar är att du fått ett kostnadsförslag från Klockmaster på 550:- för ett batteribyte och ett annat (uppskattat) kostnadsförslag från din "lokala handlare" på 2000-3000, och det du får extra för dina 1500-2500 kronor är en täthetsservice som involverar en del arbete, plus en fabriksgaranti på funktionen.
Tack för förtydligandet 👍

Jag förstår att arbete inbär en kostnad. Jag tänkte väl helt enkelt att man inte behöver montera isär och byta delar på 2,5 år gammal klocka för att batteriet är slut. Möjligtvis smörja/byta o-ringarna kring baklock och krona. Polering är bortvald.

Det får väl helt enkelt visa sig om 5-8 veckor :)

Uppdatering: Täthetsservice innefattar tydligen endast att man byter gummipackningar, inte att man plockar isär klockan, rengör och byter delar. Butiken kan dock trycktesta den efter batteribyte, men inga garantier lämnas på tätheten.
 
Senast ändrad:
Tack för förtydligandet 👍

Jag förstår att arbete inbär en kostnad. Jag tänkte väl helt enkelt att man inte behöver montera isär och byta delar på 2,5 år gammal klocka för att batteriet är slut. Möjligtvis smörja/byta o-ringarna kring baklock och krona. Polering är bortvald.

Det får väl helt enkelt visa sig om 5-8 veckor :)

Uppdatering: Täthetsservice innefattar tydligen endast att man byter gummipackningar, inte att man plockar isär klockan, rengör och byter delar. Butiken kan dock trycktesta den efter batteribyte, men inga garantier lämnas på tätheten.
Det räcker generellt med batteribyte + trycktest efter 2.5 år tycker jag. Jag skulle kört på Klockmasters förslag. Men såklart det är en risk med packningar, etc. men om Klockmaster tycker det räcker med batteribyte skulle jag kört på det.
 
Jag har en klocka med selitta sw200. Gick inte att skruva upp utan att hela rotorn följde med. Tydligen ett vanligt fel hos urverket som bara behöver lite smörj.

Kostade 400:- att åtgärda
 
Jag har en klocka med selitta sw200. Gick inte att skruva upp utan att hela rotorn följde med. Tydligen ett vanligt fel hos urverket som bara behöver lite smörj.

Kostade 400:- att åtgärda
Tror inte det är olja som är problemet utan reversing wheels som byts ut. Gissar jag på. Möjligt att man kan rengöra och olja dom men troligen byts dom ut.
 
Tillbaka
Topp