• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicetråd - Hublot Big Bang

JoakimS

Silver
2-Faktor
Hej!

Jag kom för några veckor sedan över en Hublot Big Bang Automatic 38mm. Fick den till vad jag tror var ett bra pris då den såldes som defekt och är i akut servicebehov. Tanken är att dela med mig av lite bilder längs vägen för att få lite insyn i Hublot och hur en service kan gå till.

Vi börjar med en paketöppning, box och cert på arbetsbänken:
IMG_9701.jpeg

IMG_9702.jpeg
IMG_9703.jpeg
IMG_9704.jpeg
IMG_9705.jpeg
IMG_9706.jpeg

Jag gillar klockan estetiskt och Hublot är duktiga med att mixa borstade ytor med polerade ytor på en smakfullt sätt. Tycker det hänger ihop och känner igen mig från deras tidigare MDM modeller. Denna klocka har kolfibertavla om jag inte misstar mig. Fin finish/struktur på tavlan. Urverket är dock ett ganska osexigt SW300-1.

Mitt inlägg tappades bort när jag behövde refresha sidan… inlägget skrivs om inom kort…

Senast ändrad:
Då fortsätter vi! (Note to self, kopiera texten innan refresh..)

Just det vi var mitt i unboxing och klockan visade sig precis:
IMG_9707.jpeg

IMG_9711.jpeg
IMG_9709.jpeg
IMG_9710.jpeg

38mm, något jag först var rädd skulle vara för litet. Men ej, perfekt storlek i mitt tycke. 17,5cm handled:
IMG_9774.jpeg

Tyvärr är bandet väldigt slitet och gissningsvis kommer jag investera i ett nytt. Ödmjuka 6600kr ska Jarl Sandin ha för ett nytt.. men då är det gummi med aligatorläder på utsidan.
IMG_9747.jpeg
IMG_9648.jpeg

Jag börjar med att montera ner spännet. Egentligen skulle jag velat tagit av hela bandet men måste invänta rätt mejsel och orkade inte fila till en egen just nu. Så bandet sitter kvar tills vidare och även bezel/glas mm sitter kvar tills vidare.
IMG_9748.jpeg
IMG_9749.jpeg

Sen lossar jag baklocket, 6 skruvar och sen hittar jag en fasning i baklocket för boettkniven och baklocket kommer av.
IMG_9750.jpeg
IMG_9751.jpeg
IMG_9752.jpeg

Jag monterar sen av automatverket för att verket ska ligga plant och stilla när visarna senare ska tas av. Automatverket har ofta kontrasterande skruvar för att förenkla för urmakaren. Även så i detta fall. Ser ni dom? Två av tre till vänster och den tredje är halvt dold under rotorn i denna bild.
IMG_9753.jpeg

IMG_9754.jpeg
IMG_9755.jpeg

Nu monterar jag av verkhållare och tar ut uppdragsaxeln och välter ut verket på en kudde.
IMG_9756.jpeg
IMG_9757.jpeg

Tavlan är i kolfiber och har läckert mönster. Riktigt trevlig tavla tycker jag med fasade index. Möjligen visarna jag tycker är något knubbiga men över lag en trevlig setup. Datumfönster tycker jag sitter bra.
Trycker i uppdragsaxeln och ställer visarna på samma ställe och tar av visarna och tavlan.
IMG_9758.jpeg
IMG_9760.jpeg

IMG_9761.jpeg
IMG_9762.jpeg

Jag lägger verket i en verkhållare och monterar ner tavelsidan ner till keyless works. För att inte riskera att datumskivan skadas när jag vänder på verket.
IMG_9763.jpeg
IMG_9764.jpeg

Vänder på verket och monterar ner även den sidan. Först balansen, sen gånghaken. Men när jag ska skruva av gånghaken slås jag av att bryggan ser ut som en plåtbit, här kunde hublot kostat på sig att borsta den lite snyggt tycker jag. Ändå en klocka som kostat 100k ny?
IMG_9766.jpeg
IMG_9767.jpeg

Nedre delen av bilden syns också stämpeln sw300-1 som är urverket i fråga, en klon av ETA 2892-A1. Hublot kallar verket Hub11 (syns på tidigare bilder stämpel på det). Nog det Hublot får kritik för att man tar betalt som om det vore inhouse kvalitetsverk men i själva verket är det något annat. Dock bra verk och billigt med reservdelar vilket kanske kan behövas för så här såg det ut på timegraphern 😅 men kan också vara bara akut servicebehov.
9434B7D5-D257-420F-A353-866C03F5B13C.jpeg

Fortsätter montera ner verksidan och till sist keyless works.
IMG_9768.jpeg

IMG_9769.jpeg
IMG_9770.jpeg

Efter detta monterar jag isär automatverket.
IMG_9771.jpeg

Intressant, jag är lite nyfiken på detaljer som tex gängorna i boetten för skruvarna som fäster bandet, hur är jobbet gjort ?
Kort sagt inte bara verk, urtavla utan det som man inte tittar på i vanliga fall.

Lite småsegt så här i mellandagarna med jobb vid klockbänken. Men fick lite tid idag, valde att tillverka en mejsel. Har sedan tidigare ett set med mejslar för länkskruvar. Modifierar ett av bladen för att passa hublots skruvar:
IMG_9810.jpeg
IMG_9811.jpeg
IMG_9812.jpeg

Här syns hur armband fixeras i boetten. Alltså inte via skruvarna från sidan som enbart fixerar ”plastbitarna”.
IMG_9813.jpeg
IMG_9815.jpeg

Jag lägger en plastficka mellan när jag lossar skruvarna sen skruvar jag resten försiktigt utan plast för att inte repa nåt.
IMG_9816.jpeg
img_9817-jpeg.2837767

IMG_9818.jpeg

Som synes ganska skitigt och väl dags för en rengöring. Känns skönt på armen sen att veta att den är ren överallt 😅
Sen plockas resten isär för hand:
IMG_9819.jpeg
IMG_9821.jpeg

Får väl anses som en relativt komplex uppbyggnad av boett?

Nu ska allt detta inkl urverket rengöras.
Fortsättning följer..

Bilagor

• IMG_9817.jpeg
    IMG_9817.jpeg
    616.3 KB · Visningar: 3
Gick direkt vidare med rengöring i ultraljud av boettdelar.
IMG_9827.jpeg

Men innan det inspekterade jag glaset på båda sidor och på tavelsidan är det repor, på insidan av glaset.. hur nu det kommit dit. Vet att jag märkt av detta innan jag började arbetet. Tidigare urmakare eller fabrikationsfel?
IMG_9828.jpeg

På baklocket syns också tydligt hur skador i antireflexbehandlingen och repor finns:
IMG_9822.jpeg

Jag väljer att byta ut båda glasen. Använder en rackpress för att pressa ur dom och tar ut glaspackningen på båda sidor:
IMG_9823.jpeg
IMG_9824.jpeg
IMG_9829.jpeg

IMG_9825.jpeg

Sen mäter jag glasens tjocklek med mikrometer och diameter med skjutmått. Beställer nya glas senare.
IMG_9830.jpeg
IMG_9831.jpeg

IMG_9832.jpeg

Fortsättning följer..

Gick direkt vidare med rengöring i ultraljud av boettdelar.
IMG_9827.jpeg

Men innan det inspekterade jag glaset på båda sidor och på tavelsidan är det repor, på insidan av glaset.. hur nu det kommit dit. Vet att jag märkt av detta innan jag började arbetet. Tidigare urmakare eller fabrikationsfel?
IMG_9828.jpeg

På baklocket syns också tydligt hur skador i antireflexbehandlingen och repor finns:
IMG_9822.jpeg

Jag väljer att byta ut båda glasen. Använder en rackpress för att pressa ur dom och tar ut glaspackningen på båda sidor:
IMG_9823.jpeg
IMG_9824.jpeg
IMG_9829.jpeg

IMG_9825.jpeg

Sen mäter jag glasens tjocklek med mikrometer och diameter med skjutmått. Beställer nya glas senare.
IMG_9830.jpeg
IMG_9831.jpeg

IMG_9832.jpeg

Fortsättning följer..
Mellanboett i titan och glaset bak är inte safir?

Mellanboett i titan och glaset bak är inte safir?
ja exakt så uppfattar jag det. Titan och mineralglas bak. Är det safirglas fram på dessa? Tänker att jag sätter väl i så nära original jag kan. Verkar vara safirglas fram iaf ja:

Ta det lugnt och använd styrning så ytorna förblir plana och bortsningen parallell.
Gjorde ett försök. Gjorde likt jag gör med Rolex länkar.
Borstar lite för grovt på 3M matta (superfine). Och tar ner det lite med ett polerblock från Bergeon.
IMG_9839.jpeg
IMG_9840.jpeg

Urmakarbänken har en ”sarg” som hindrar verkdelar att hamna på golvet. Denna blir en bra styrning. Lägger mattan och boettdelen mot kanten och drar för hand.
Så här blev det innan polerblocket. Jämfört med oborstad(original).
IMG_9841.jpeg

Så här är jämförelsen mellan borstad och när jag tagit ner det lite:
IMG_9842.jpeg
IMG_9843.jpeg

Den nedre har inte fått polerblocket ännu.

Sen tejpar jag dom för att polera kanten:
IMG_9847.jpeg
IMG_9844.jpeg

Sen kör jag tre olika polermedel på polermaskinen för att få lite lyster i dom blanka delarna. Tog ingen bild på polermaskinen nu men ni har nog sett den i andra trådar. Filthjul och väldigt fint polermedel på. Här är resultatet.
IMG_9845.jpeg
IMG_9846.jpeg

Nu ska jag bara få beställt nya glas..

Fortsättning följer..

Senast ändrad:
Idag fortsatte jag lite med verket. Demonterade fjäderhuset, monterade balansen på verkplattan (säkraste platsen under rengöring) och packade ner allt i tvättkorgar. Tog även ur cap jewels på balansen.
IMG_9849.jpeg

IMG_9852.jpeg

IMG_9853.jpeg

Rengöringsprogrammet i min Allmer tar ca 45min. Gammal video, men samma maskin som går fortfarande. Helautomatisk svensk ingenjörskonst:

Sen sorterar jag delarna i en ren dammkupa.
IMG_9877.jpeg

Monterar fjädern i fjäderhuset med fjädervindan.
IMG_9878.jpeg
IMG_9879.jpeg

Ett tips vid smörjning av minutröret på eta/sw är att använda verktyget som jag använder för fjäderhusbomen. Då får man bra grepp och kan lägga en oljedroppe i spåret och sen snurra hjulet för hand med fingertutor.
IMG_9880.jpeg

Sen behandlar jag gånghjul och gånghake med epilame(fixodrop) och reversing wheel med speciallösning (lubeta v105) för rätt oljning av detta hjul.
Då hjulet inte går att montera isär så doppar man hela hjulet i lösningen, sen avdunstar det och lämnar en lagom mängd / hinna inuti hjulet.
IMG_9881.jpeg
IMG_9885.jpeg

Sen börjar jag montera ihop verket. Först verksidan.
IMG_9883.jpeg
IMG_9886.jpeg

Sen tavelsidan:
IMG_9888.jpeg

Sen sätter jag tillbaka gånghaken:
IMG_9889.jpeg

Jag smörjer ena juvelen på gånghaken med moebius 9415 och stega för hand fram en tand i taget på gånghjulet så alla tänder får likvärdigt med fett. Då gånghaken fått epilame behandling syns tydligt hur stark ytspänning som ges, oljan vill inte flyta iväg utan stannar där den appliceras. Här syns en droppe, lägger på mer efter hand:
IMG_9890.jpeg

Sen monterar jag balansen och drar upp fjädern fullt. Den kickar igång och direkt på timegraphern syns en hälsosam amplitud. Kommer öka ytterligare när oljorna arbetar in sig lite. Ska rucka in den senare också. Men so far so good. Väntar på glas nu som är beställt.
IMG_9891.jpeg
IMG_9892.jpeg

Fortsättning följer..

Senast ändrad:
ja exakt så uppfattar jag det. Titan och mineralglas bak. Är det safirglas fram på dessa? Tänker att jag sätter väl i så nära original jag kan. Verkar vara safirglas fram iaf ja:

Gjorde ett försök. Gjorde likt jag gör med Rolex länkar.
Borstar lite för grovt på 3M matta (superfine). Och tar ner det lite med ett polerblock från Bergeon.
IMG_9839.jpeg
IMG_9840.jpeg

Urmakarbänken har en ”sarg” som hindrar verkdelar att hamna på golvet. Denna blir en bra styrning. Lägger mattan och boettdelen mot kanten och drar för hand.
Så här blev det innan polerblocket. Jämfört med oborstad(original).
IMG_9841.jpeg

Så här är jämförelsen mellan borstad och när jag tagit ner det lite:
IMG_9842.jpeg
IMG_9843.jpeg

Den nedre har inte fått polerblocket ännu.

Sen tejpar jag dom för att polera kanten:
IMG_9847.jpeg
IMG_9844.jpeg

Sen kör jag tre olika polermedel på polermaskinen för att få lite lyster i dom blanka delarna. Tog ingen bild på polermaskinen nu men ni har nog sett den i andra trådar. Filthjul och väldigt fint polermedel på. Här är resultatet.
IMG_9845.jpeg
IMG_9846.jpeg

Nu ska jag bara få beställt nya glas..

Fortsättning följer..
Använd aldrig mjuka dykor på plana ytor. Man ser att den blivit tillrundad. På blanka ytor måste man först slipa bort skador innan man polerar. Annars blir det fula mjuka kratrar.

Använd aldrig mjuka dykor på plana ytor. Man ser att den blivit tillrundad. På blanka ytor måste man först slipa bort skador innan man polerar. Annars blir det fula mjuka kratrar.
Förstår vad du menar. Det var nog inte så många djupa skador men ska syna boetten lite o se om jag kan slipa ner lite innan jag polerar om det bandhornet. För tror kanske bara det var en krater. Finns helt klart förbättringspotential i poleringsprocessen, inget jag är speciellt påläst inom än tyvärr.

Superkul att följa. Jag uppskattar verkligen dina ambitiösa inlägg.
Är glasen mestadels standardstorlekar eller är det tvärtom?
Jag har aldrig varit någon större fan av Hublot, men jag har mjuknat något nu när jag läst ditt inlägg :)

Superkul att följa. Jag uppskattar verkligen dina ambitiösa inlägg.
Är glasen mestadels standardstorlekar eller är det tvärtom?
Jag har aldrig varit någon större fan av Hublot, men jag har mjuknat något nu när jag läst ditt inlägg :)
Det är ofta så att dom går ifrån standardstorleken för att försvåra att efterlikna. Har bara hittat glas som är 2,5mm och 2,6mm tjocka men glaset var 2,55mm. Sen är skillnaden marginell 😅
Det är ju iaf ett runt, platt safirglas så det kommer bli bra 👍

Kanske en dum fråga men om inget är trasigt i urverket, räcker de då att plocka isär allt och göra rent för att den ska gå bra igen?

Tillbaka
Topp