• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sevenfriday V-series, nytt innovativt sätt att visa tiden

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Läste just om Sevenfridays nya V-serie. Fascineras över deras påhittiga nya sätt att visa tiden;
image.jpeg

Kan ni se vad klockan är exakt?
Som jag förstår det kl 17:10:19. Visst är det tydligt?

Så här fungerar det; den svarta plattan i centrum med +0, +4 samt +8 agerar timvisare. På bilden ovan visar klockan 17 därför att dag/natt indikeringen indikerar dag (tydligen) och +4 pekar mot 1, dvs 4+1=5 fast på dagen, dvs 17.
Minutvisaren är traditionell och går 360 grader runt och visar på 10 minuter (dock lite förvirrande med relationen till timindex placering...)
Sekunderna funderar i princip som timvisningen. Dvs 19 sekunder.


Nåväl, kan ni se vad klockan är på följande bilder!

1
image.jpeg


2
image.jpeg


3
image.jpeg


Idiotiskt... :shifty:
//Rozzy
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag håller med! Klart snyggare än de tidigare modellerna. Och lite kul med "komplikationen", vilket här verkligen gör skäl för namnet!

Det hade varit lite roligt att gå fram till någon på småtimmarna och fråga om tiden;
-"Få se nu, 0 + 3 är tre, det är enkelt. Minuterna är 31 och sekunderna 16 + 20, dvs... trettiosex. Vad var timmarna nu?"
Eller tror ni personen plockar fram telefonen?

Inga gissningar på tiden ännu? Är ni rädda för att svara fel? :D
 

par

Patek
2-Faktor
Jag håller med! Klart snyggare än de tidigare modellerna. Och lite kul med "komplikationen", vilket här verkligen gör skäl för namnet!

Det hade varit lite roligt att gå fram till någon på småtimmarna och fråga om tiden;
-"Få se nu, 0 + 3 är tre, det är enkelt. Minuterna är 31 och sekunderna 16 + 20, dvs... trettiosex. Vad var timmarna nu?"
Eller tror ni personen plockar fram telefonen?

Inga gissningar på tiden ännu? Är ni rädda för att svara fel? :D
Ingår en 3-dagars utbildning för att lära sig utläsa tiden så är jag lite sugen
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har ej gett modellerna från 7F en chans mest för att jag tycker de är rätt fula och inget jag gillar. Att de sedan måste ingå en lektion för hur man läser av tiden gör det ju ännu mer idiotiskt.
 

JayJay

Rolex
Va fan... en komplikation ska vara svår att bygga inte att använda. Det här var verkligen bara märkligt. Dock är utseendet som sagt helt ok.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Lite kul, men mer en gimmick.
Utan att ha varit inne på deras hemsida, borde inte första bilden vara kl 5 istället för 17? Visar inte ljusfärg natt på den klockan?@rozzy
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Lite förvirrande att natt/dag har olika färg beroende av modell. Eller borde det inte vara så man tolkar de olika markeringarna på texten?
Kanske inte något jag skulle betala över 10k för...
 

romanov

Cartier
Den var inte ful men det känns som att det blir lite väl jobbigt när man snabbt vill kolla vad klockan är.
Eller så kanske man vänjer sig
 

luddviig

Panerai
Klockan i sig var inte speciellt ful, ganska cool ändå. Men känns ganska förvirrande när man ska läsa av tiden tyvärr.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kom igen nu! Inte ett endaste försök på att avläsa tiderna. Det är lite krångligt i början, inte omöjligt :D
 
Topp