• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sicura Submarine

Stiffe

Breitling
Hej.
Jag är ägare till en Sicura Submarine, som i mitt tycke är riktigt snygg.
Eftersom jag är lite hooked på att pilla med klockorna. O nu har jag en önskan att komma in i Sicuran. Men det är ju så att, locket är 12-kantigt o de helt omöjligt o komma i den med de vanliga verktygen.
Så, min fråga är om det finns någon som har något tips?
Mvh
Stefan
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    522.9 KB · Visningar: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    557.3 KB · Visningar: 29

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ett välkänt trick är att limma fast en mutter på locket med superlim. Sen bara öppna. Koka loss muttern efteråt.

...men sen ska den stängas igen...


Annars 3D-printa ett eget verktyg?
Köpa ett som passar?
Gummiboll som du pressar mot boettlocket och vrider?
 

Stiffe

Breitling
Tack för tipsen.
De tre sista är inte passande vid detta tillfälle. Tro mig jag har testat. 😊

Vilken superlim skulle du rekommendera samt vet du garanterat att limmet kommer lossna när jag kokar den?

Och, Ja!!! Det ska sättas tillbaka. 😁
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kika i hemslöjdsdelen så hittar du säkert bra tips avseende sort.
Men jag skulle ha kört med Loctites superlim.
Har inte använt den metoden själv, men det är flera som gjort och ingen har misslyckats med att koka loss muttern efteråt såvitt jag vet.
Limrester går även att skära loss.
 

Martin Lovasz

Audemars
Går bra att lägga lock med mutter i lite kemisk ren aceton några minuter så börjar limmet löses upp och muttern lossar. Känns som man måste göre superlim tricket mest hela tiden på vissa klockmodeller.
 
Senast ändrad:
Topp