• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Silvrig klocka till guldaccessoarer?

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är nyfiken på hur du ställer dig till att bära en silvrig klocka om man sedan tidigare har en del gula guldaccessoarer (ringar, armband, halsband?)

Tycker du att det skär sig eller är det okej att blanda metaller? Givetvis förstår jag att det optimala är att matcha metaller men jag tycker utbudet på klockor blir extremt begränsat för min del som bär en del guldaccessoarer och vill gärna fortsätts med det :).

Än så länge har jag hållit mig till svart, titan eller guldfärgad klocka just för det ska matcha okej och inte skära sig allt för mycket. Dock finns det betydligt fler trevliga klockor som är silvriga och som jag fått upp ögonen för men tvekar just för att det kan se dumt ut på handleden :).

Har letat runt här på KS men inte hittat någon tråd där denna fråga tas upp så det vore kul med lite inputs/tankegångar.
 

Lelle88

Omega
Om du gillar att blanda så kör!

Jag använder inga andra accessoarer än klocka men rent spontant så hade jag nog matchat om jag hade använt t.ex ett armband medan ett halsband hade jag kanske inte varit lika noga med.

Kör på det du själv gillar helt enkelt
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om du gillar att blanda så kör!

Jag använder inga andra accessoarer än klocka men rent spontant så hade jag nog matchat om jag hade använt t.ex ett armband medan ett halsband hade jag kanske inte varit lika noga med.

Kör på det du själv gillar helt enkelt

Hittills har jag undvikit att blanda metaller just för att jag ”tror” det kommer skära sig :).

Skönt för dig, önskar ibland att jag inte hade börjat med guldaccessoarer. Det hade underlättat avsevärt med utbudet av klockor ;).

Kanske får köpa mig en billig silvrig klocka för att testa om ser er okej ut eller inte.
Tack för din åsikt!

Vigselring i guld tillsammans med stålklocka tycker jag personligen fungerar utmärkt.

Jag bär klockan på vänstra handled och har också vigselring, däremot har jag två ringer och ett armband på högra handen.
Svårt det här :D.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Personligen är jag inne på samma linje, fast omvänt... Jag har vigselring i titan, och en halskedja i titan. Detta har faktiskt gjort att jag sällan (men visst händer det) bär guldklockor, även om jag tycker det är riktigt snyggt på vissa modeller. När jag var yngre hade jag halsband och ring i guld och bar då klockor i guld/guldfärg. Testa och känn efter :)
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag förlovade mig nyligen och valde vitguldsring med liknade finish som en oysterlänk på rolex just av den anledningen att jag inte tycker det är snyggt att blanda guld och "silver". Skulle heller troligtvis aldrig bära guldklocka. Men kör på det som känns rätt. Det är ju dina grejer.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag förlovade mig nyligen och valde vitguldsring med liknade finish som en oysterlänk på rolex just av den anledningen att jag inte tycker det är snyggt att blanda guld och "silver". Skulle heller troligtvis aldrig bära guldklocka. Men kör på det som känns rätt. Det är ju dina grejer.
Hoppas det inte var en rodinerad och borstad
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Är nog den kombinationen som slits mest och snabbast. Borstat repas snabbt och ytbelagt guld blir gult där det slits.
Ja, alltså den är solid i vitt guld och har en lätt borstning i mina ögon. Är ju inte guldsmed, så jag ska inte försöka mig på att förklara något. Jag hade på mig min klocka och pekade som en neandertalare på länken och önskade liknande. Vill minnas att guldsmeden sa att en blank ring blir mattare och vise versa med tid. Så vi får se helt enkelt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, alltså den är solid i vitt guld och har en lätt borstning i mina ögon. Är ju inte guldsmed, så jag ska inte försöka mig på att förklara något. Jag hade på mig min klocka och pekade som en neandertalare på länken och önskade liknande. Vill minnas att guldsmeden sa att en blank ring blir mattare och vise versa med tid. Så vi får se helt enkelt!
Mycket, skulle säga majoritetet, av vitguld är ytbelagt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag blandar hejvilt men sen är jag inte särskilt klassisk heller. Tatueringar och ringar, armband och helst svarta kläder. Point being - det du trivs med ska du ha. Jag trivs i mina kläder och med mina smycken. Det är det enda som räknas. :)
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen annan kommer bry sig. Köp det du gillar.
Du har så rätt så. Tack!

Personligen är jag inne på samma linje, fast omvänt... Jag har vigselring i titan, och en halskedja i titan. Detta har faktiskt gjort att jag sällan (men visst händer det) bär guldklockor, även om jag tycker det är riktigt snyggt på vissa modeller. När jag var yngre hade jag halsband och ring i guld och bar då klockor i guld/guldfärg. Testa och känn efter :)
Jag får nog prova mig fram som du säger :). Ska hitta någon hyfsat billig silvrig klocka innan jag köper mig en finare.

Jag blandar hejvilt men sen är jag inte särskilt klassisk heller. Tatueringar och ringar, armband och helst svarta kläder. Point being - det du trivs med ska du ha. Jag trivs i mina kläder och med mina smycken. Det är det enda som räknas. :)

Haha jag är också oerhört långt ifrån klassisk. Tatueringar på hela kroppen, ringer, armband samt halsband. SI, C.P och Adidas kläder och som du säger trivs jag i både mina kläder och smycken. Tack :cigar:!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hoppas det inte var en rodinerad och borstad
Finns det ens guldsmeder som inte rodierar vitguld? Vet att vi valde vitguld med högre grad platina än brukligt just för att de ringde skulle gulna men trots det gulnar det lite när det blir slitet. Har inte orkat bry mig, har roderat om den en gång på 8 år.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns det ens guldsmeder som inte rodierar vitguld? Vet att vi valde vitguld med högre grad platina än brukligt just för att de ringde skulle gulna men trots det gulnar det lite när det blir slitet. Har inte orkat bry mig, har roderat om den en gång på 8 år.
Ska finnas, vet tyvärr inte mer än så. Hade iaf aldrig valt vitguld när det finns ädla vita metaller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska finnas, vet tyvärr inte mer än så. Hade iaf aldrig valt vitguld när det finns ädla vita metaller.
Nu var det ju några år sedan, men ring i platina var tydligen otänkbart när jag frågade olika guldsmeder, de gillar ju guld. Så då fick det bli en tjock ring i vitguld istället. Man får ju liksom anpassa sig till den guldsmeden frun vill använda sig av, om man vill köpa på samma ställe, speciellt om man vill betala med guld.

Oavsett tycker jag inte man behöver bry sig om att matcha klockan till resten. Vill man ha guldklocka, WG, platina, stål, titan, tantal, keramisk klocka så köper man ju det, oavsett vad resten har för färg. Ser inte problemet alls faktiskt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
KBK. Ingen bryr sig.
B715F530-4E40-4517-9258-86EA8D8CEB52.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Saxat från guldsmeden.

De är solida vitguld med 16 % palladium vilket är den legering som ger den bästa vitgulds färgen. De har ingen ytbehandling. Ytbehandling eller rhodiering används ofta för att dölja färgen på en vitguldslegering med en gulare ton.
Just det, palladium var det, inte platina. Tror man skiljer mellan 14% och 16% legering. Sak samma dock, jag ser ändå en gul nyans om jag tittar noga. Kan garantera att ingen ytbehandling är kvar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ska finnas, vet tyvärr inte mer än så. Hade iaf aldrig valt vitguld när det finns ädla vita metaller.
Vi lät tillverka våra ringar hos en guldsmed och valde vitguld. Jag bad att få min o-rhoderad för att få en mer metallisk och mer ”manlig”, nertonad och mindre blingig ring i mina ögon. Min ser lite ut som stål/titan och man ser skarven. Gillar det och den slits bra. Fruns rhodierade för att stenarna skulle blänka extra mycket. Fått behandla om dessa en gång.
 
Topp