• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Simning för bövelen !

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Är simning att rekommendera ifall man vill gå ned (långsiktigt och varaktigt) i vikt ?
Isåfall hur långt bör man nöta av i bassängen på daglig basis ?
Tacksam för svar från någon initierad :)

Just nu simmar jag 500 meter bröstsim per dag, har gjort det sedan 4 juni. Där har jag inga problem med andningen, simmar heller inte 'tantsim' utan kör upp/ner/upp/ner. Min ambition är att göra detta helst varje dag, hittills har jag "skolkat" kanske 4-5 dagar.

Simmade 1100 meter i havsvatten igår. Blandade alla simstilar beroende på hur trött jag var och idag kan jag fan inte röra min högerarm :D skrek nästan av smärta då jag skulle ha på skjortan imorse så bra träning måste det vara! Kan ju tilläggas att jag inte har någon teknik längre så troligtvis är det därför min arm är sönder.

Just nu simmar jag 500 meter bröstsim per dag, har gjort det sedan 4 juni. Där har jag inga problem med andningen, simmar heller inte 'tantsim' utan kör upp/ner/upp/ner. Min ambition är att göra detta helst varje dag, hittills har jag "skolkat" kanske 4-5 dagar.
Simning är kul och när jag hade bättre tillgång till simhall tidigare gjorde jag ofta så att jag kanske körde en kilometer på vilodagar när jag inte tränade annat.

Ett tips, utifrån bara min egen erfarenhet, är att du bör försöka få till lite längre sträckor (åtminstone 1 km). Simmade själv alltid bröstsim och tycker det var någonstans efter 200 meter som rytmen började kännas bra och att jag kände mig uppvärmd. Du behöver liksom ligga och nöta för att få till ett bra flyt i rörelserna och som med mycket annat blir det bara roligare med tiden. När man simmar lite längre så går verkligen allt på automatik och man kan nästan börja zona ut och bara tänka på små detaljer i rörelserna och testa vad som blir effektivt.

Det här tror jag är väldigt individuellt men är det vikten som det är fokus på så håll först och främst koll på vad du äter, det kommer ge bättre resultat än simningen. Kombinera dock gärna med simning. Simma länge, försök hålla igång minst en timme. Ös på lite var fjärde längd så du håller pulsen uppe.

Om du inte tycker det är svintråkigt så skulle jag slänga in ett par styrkepass på gymmet också

Lycka till

Simningen är ju ett bra sätt att komma igång på, dessutom ger det en bra grundkondis som gör att löpning och annan träning går lättare och ger bättre resultat.
Sen är det ganska så skonsamt mot lederna (om man jmf ex. joggning) för att få grundkondis. Så för riktigt överviktiga/kraftiga personer är simning ett bra sätt att starta/komma igång med sin träning.
Som tidigare påpekats kan det bli långtråkigt att bara simma fram o tillbaka, (kanske använda vattentät mp3 spelare) som också tidigare nämnts så kör var 4:de som lite ta-i-intervall.

Ja jag gillar inte alls att jogga, men att simma är helt ok. Det känns inte som träning typ.
Jag väger idag 97.5 kg

Simningen är ju ett bra sätt att komma igång på, dessutom ger det en bra grundkondis som gör att löpning och annan träning går lättare och ger bättre resultat.
Sen är det ganska så skonsamt mot lederna (om man jmf ex. joggning) för att få grundkondis. Så för riktigt överviktiga/kraftiga personer är simning ett bra sätt att starta/komma igång med sin träning.
Som tidigare påpekats kan det bli långtråkigt att bara simma fram o tillbaka, (kanske använda vattentät mp3 spelare) som också tidigare nämnts så kör var 4:de som lite ta-i-intervall.
Vad är en grundkondis? Att just simningen skulle göra så att löpresultaten på något magiskt vis skulle bli bättre handlar endast om att man tränat hjärtat, Man når en förbättrad kondition lika bra på en cykel, i löparspåret eller i simbassängen, allt handlar om att öka hjärtfrekvensen. Simning har andra fördelar som du nämner angående leder och minskad belastning.

Som tidigare sagt: Kosten! Det är allt när det gäller viktnedgång. En macka med smör och ost på är lätt några kilometer i löparspåret, då kan kan man fråga sig om det verkligen är värt att äta den där mackan i en minut om man måste ut och löpa i trettio för att förbränna den.

Som tidigare sagt: Kosten! Det är allt när det gäller viktnedgång. En macka med smör och ost på är lätt några kilometer i löparspåret, då kan kan man fråga sig om det verkligen är värt att äta den där mackan i en minut om man måste ut och löpa i trettio för att förbränna den.
Jag har mer eller mindre helt fasat ut bröd ur min kost.

Ja jag gillar inte alls att jogga, men att simma är helt ok. Det känns inte som träning typ.
Jag väger idag 97.5 kg
No pain, no gain.
Simning är bra men om du vill gå ner handlar det till 90% om kosten.
Dessutom, till nackdel för simningen är ju att det tar rent ut sagt för djävla mycket tid om man inte har en egen bassäng. Jämför med en timmes löpning/cykling/roddmaskin med hemmet som bas.

No pain, no gain.
Simning är bra men om du vill gå ner handlar det till 90% om kosten.
Dessutom, till nackdel för simningen är ju att det tar rent ut sagt för djävla mycket tid om man inte har en egen bassäng. Jämför med en timmes löpning/cykling/roddmaskin med hemmet som bas.
Jag är lyckligt lottad, simhallen ligger på 7 minuters gångavstånd hemifrån.

Det förstås, men simning har fördelen att det är nästan omöjligt att skada sig vid utövandet. Det spelar stor roll för mig.

Det förstås, men simning har fördelen att det är nästan omöjligt att skada sig vid utövandet. Det spelar stor roll för mig.
Sant iofs, särskilt om man är ovan och tyngre löpare är det lätt att kroppen tar stryk.
Pga detta köpte jag en Concept2 roddmaskin. Låg skaderisk och bygger mycket pannben utan att man behöver gå hemifrån :)

Sant iofs, särskilt om man är ovan och tyngre löpare är det lätt att kroppen tar stryk.
Pga detta köpte jag en Concept2 roddmaskin. Låg skaderisk och bygger mycket pannben utan att man behöver gå hemifrån :)
Har tyvärr inte sån stor golvyta att jag kan få plats med något sådant.
Och ja, jag får nästan omedelbart ont i knäna när jag kutar. Måste helst komma ned permanent under 80 kilo, det är drömmen.

Har tyvärr inte sån stor golvyta att jag kan få plats med något sådant.
Och ja, jag får nästan omedelbart ont i knäna när jag kutar. Måste helst komma ned permanent under 80 kilo, det är drömmen.
Good luck!
PS. Vikbar roddmaskin:
IMG_3151.jpg

Jag väger idag 97.5 kg

Om det inte känns som träning är sannolikheten att det inte bränner särskilt många kalorier ganska stor om det är det man är ute efter.

Simmar själv 3-4 gånger i veckan, är självlärd i crawl och tycker det är ett grymt komplement till min övriga träning (främst löpning). Brukar försöka simma minst 40 min aktiv simtid per pass. Det är lätt värt mödan att lära sig crawl då det dels är mycket roligare men även snabbare och mer skonsamt än bröstsim! Ett bra tips amgående andningen är att fokusera på utandningen under vattnet, får man till det blir det mycket lättare när man väl ska andas in.

Som alla andra säger är kosten nästan allt när det kommer till viktnedgång. Löpning hjälper till om man tolererar det (gärna långa pass), simning är nästan försumbar energikonsumption om man inte kör högintensivt och länge. Men allt man gör är såklart bättre än inget men det är bra att veta lite kring vad som är viktigt vid viktnedgång så att man inte trampar på och sen känner att inget händer!

Höll på med simning hela tonåren, känns som en komplett träning , även skönt att inte ha problem med temperaturen . Jag svettas massor vi löpning eller hård cykling. Tror att grejen att hitta en träningsform man personligen orkar hålla på med utan att tröttna. Känns som det är ganska bra för kroppen o ingen direkt skaderisk.

Kul med simning! Jag började i november förra året, gick en crawlkurs. Sedan gick jag en till som jag skolkade halva gångerna ifrån så jag fick gå om den, men: On the subject of breathing... kan jag tillägga att du inte behöver spela hjälte. Det är helt ok att köra tvåtakt om det är det som lungorna kräver. Jag körde fyrtakt ett tag men nu kör jag tretakt. Jag var riktigt otränad när jag började så då var 30 min bröstsim asjobbigt. Nu kan jag köra 45 min bröstsim och tycka att det inte är så jobbigt alls. Men jag är inte hemma med andningen på långa vägar, det kommer ta tid att hitta rytmen.

Man kan förstås tänka längder men jag tycker att det säger mer om man räknar tid. Så jag försöker köra 45 minuter.

Jag brukar alternera tre 45-minuterspass: (1) intervaller i 25-metersbassängen: 25 meter crawl, vända och direkt köra 25 meter ryggsim tillbaka. Vila. Upprepa. (2) Längdträning i 50-metersbassängen: Lugnt tempo, fokus på rörelserna, fokus på att hitta andningen på längre sträckor. (3) Vanlig hederlig motionscykel.

Fördelar med simning: Inga skador, tränar hela kroppen, du blir rörligare. Nackdelar: frustrerande att inte kunna andas!

Kul med simning! Jag började i november förra året, gick en crawlkurs. Sedan gick jag en till som jag skolkade halva gångerna ifrån så jag fick gå om den, men: On the subject of breathing... kan jag tillägga att du inte behöver spela hjälte. Det är helt ok att köra tvåtakt om det är det som lungorna kräver. Jag körde fyrtakt ett tag men nu kör jag tretakt. Jag var riktigt otränad när jag började så då var 30 min bröstsim asjobbigt. Nu kan jag köra 45 min bröstsim och tycka att det inte är så jobbigt alls. Men jag är inte hemma med andningen på långa vägar, det kommer ta tid att hitta rytmen.

Man kan förstås tänka längder men jag tycker att det säger mer om man räknar tid. Så jag försöker köra 45 minuter.

Jag brukar alternera tre 45-minuterspass: (1) intervaller i 25-metersbassängen: 25 meter crawl, vända och direkt köra 25 meter ryggsim tillbaka. Vila. Upprepa. (2) Längdträning i 50-metersbassängen: Lugnt tempo, fokus på rörelserna, fokus på att hitta andningen på längre sträckor. (3) Vanlig hederlig motionscykel.

Fördelar med simning: Inga skador, tränar hela kroppen, du blir rörligare. Nackdelar: frustrerande att inte kunna andas!
Vad menas med två resp fyrtakt i detta sammanhang ?

Simning är grymt. Men brukar ofta ligga gym i anslutning. När jag tränade som mest avslutade vi alltid med simning efter gym, kombinationen med vikter är att föredra. Men som de flesta nämner. Kost är a och o :)

Tillbaka
Topp