• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

20250710_120415.jpg

En fråga...
Jag har ett länkarmband till min Royal Steel Chronograph (42 mm), passar det även till Royal Steel Classic (41 mm) och Royal Steel Worldtimer (41 mm)?
Alla tre har 20 mm mellan luggen och de ser väldigt lika ut på SS hemsida, även om det är två olika artikelnummer.

#Andreas

• Like
Reactions: NRE
En fråga...
Jag har ett länkarmband till min Royal Steel Chronograph (42 mm), passar det även till Royal Steel Classic (41 mm) och Royal Steel Worldtimer (41 mm)?
Alla tre har 20 mm mellan luggen och de ser väldigt lika ut på SS hemsida, även om det är två olika artikelnummer.

#Andreas
Nej, olika form vid boetten. Titta noga på ändlänkarna så ser du. Wt41 och rs41 passar dock

Mottar gärna stiltips på alternativa band till denna pärla. Tänker mig gummi eller varför inte nått läderband, alligator? Mocka hade kanske varit snyggt? Vad tycker ni passar i färgkombination med svart urtavla?

Vart köper ni band någonstans?

Någon med örnkoll på storlek, RSC36. 19mm?
IMG_9230.jpeg

Senast ändrad:
Tjena KS!

Funderar på att sälja min Sjöö Sandström Royal Steel Classic 41mm med blå urtavla. Den är i väldigt gott skick och är komplett med originalbox, certifikat, kvitto, manual och extra länkbitar – alltså full set. Inköpt ny av mig 2022, sparsamt använd och väl omhändertagen.

Jag har kollat lite på begagnatmarknaden men tycker priserna varierar rätt mycket, så jag skulle uppskatta input från er som har bättre koll på vad man faktiskt kan förvänta sig att få ut vid en privat försäljning.

Vad tror ni är ett rimligt marknadspris om man vill sälja den hyfsat snabbt men ändå få ut ett fair värde?

Tack på förhand för alla tankar och tips! 🙏

Bilagor

• IMG_2136.jpeg
    IMG_2136.jpeg
    808.1 KB · Visningar: 6
Mottar gärna stiltips på alternativa band till denna pärla. Tänker mig gummi eller varför inte nått läderband, alligator? Mocka hade kanske varit snyggt? Vad tycker ni passar i färgkombination med svart urtavla?

IMG_9230.jpeg
Den har 20mm mellan bandhornen så det blir enklare att hitta passande band!

Tjena KS!

Funderar på att sälja min Sjöö Sandström Royal Steel Classic 41mm med blå urtavla. Den är i väldigt gott skick och är komplett med originalbox, certifikat, kvitto, manual och extra länkbitar – alltså full set. Inköpt ny av mig 2022, sparsamt använd och väl omhändertagen.

Jag har kollat lite på begagnatmarknaden men tycker priserna varierar rätt mycket, så jag skulle uppskatta input från er som har bättre koll på vad man faktiskt kan förvänta sig att få ut vid en privat försäljning.

Vad tror ni är ett rimligt marknadspris om man vill sälja den hyfsat snabbt men ändå få ut ett fair värde?

Tack på förhand för alla tankar och tips! 🙏
vad tycker du är fair? Tror inte du får mer än 12-13 tyvärr

IMG_9230.jpeg
Jag har haft ett brunt mocka på min svarta RSC36 ibland. Gillar det. Blir casual. Och som sagt 20mm, så finns mängder att välja på. 👍🏽
IMG_5921.jpeg

Fint kit

Jag har haft ett brunt mocka på min svarta RSC36 ibland. Gillar det. Blir casual. Och som sagt 20mm, så finns mängder att välja på. 👍🏽
Tack! Gillar också tanken på mocka. kan nog tänka mig att köpa något extra läderband också för ombyte.
Är watchwear.se ett bra ställe att plocka hem band ifrån eller har ni fler tips?

Tack! Gillar också tanken på mocka. kan nog tänka mig att köpa något extra läderband också för ombyte.
Är watchwear.se ett bra ställe att plocka hem band ifrån eller har ni fler tips?
Watchwear är reko, är @Feskarn som säljer grejer där. Lade precis ut en kod också. Dock begränsat sortiment vad gäller olika längd på band och framförallt om man vill ha quick release.

Finns mycket skräp på nätet förstås som ska undvikas.

Generellt så är ju Hirsch band ett säkert kort. En sorts mellanprisklass där du inte blir missnöjd.

Riktigt mysiga band är molequin.com, men rätt högt prissatta dock. Men köper du nåt bättre så kan det ju vara med mååånga år, och på olika klockor.

På mina små handleder och då lite mindre klockor så tycker jag det funkar bäst med ostoppade band, är dom stoppade så smiter dom inte åt lika mjukt. Rätt säker på att det bruna mockat på min bild är ett ostoppat Hirsch, mjukt o fint.
IMG_6749.jpeg

Senast ändrad:
Är sugen på att testa att äga en SS och har varit i kontakt med två personer som säljer olika modeller. Den ena en RSC36 uttagen 2019 och servad för ca 2 år sen(utan dokumentation) och den andra en WT41 uttagen 2018 och med bytt/uppdaterat verk 2020. Två helt olika klockor förstås där den ena är mer dressad och bär betydligt mindre än den andra, men tycker båda har något som tilltalar mig. Worldtimern är med vit tavla och kommer på original gummi med en oanvänd länk vid sidan av och RSC:n kommer med svart tavla. Vad är en vettig prisnivå på respektive modell att kliva in på och hur mycket kostar en service i runda slängar på en WT41?

Är sugen på att testa att äga en SS och har varit i kontakt med två personer som säljer olika modeller. Den ena en RSC36 uttagen 2019 och servad för ca 2 år sen(utan dokumentation) och den andra en WT41 uttagen 2018 och med bytt/uppdaterat verk 2020. Två helt olika klockor förstås där den ena är mer dressad och bär betydligt mindre än den andra, men tycker båda har något som tilltalar mig. Worldtimern är med vit tavla och kommer på original gummi med en oanvänd länk vid sidan av och RSC:n kommer med svart tavla. Vad är en vettig prisnivå på respektive modell att kliva in på och hur mycket kostar en service i runda slängar på en WT41?
10-12 för rsc36, 13+/- växel för wt41.

Räkna med 4-5k för service

Grymt trevliga klockor båda två.

Edit: roligare med bild.
20200804_182325.jpg

Håller med angående prisbilden @NRE gav.

Har ägt WT i både 36 och 41, och har kvar min RSC36. Som sagt riktigt trevliga modeller. Det jag gillar med dessa boetter är att dom sitter "lågt" och tight mot handleden. Bekvämt, snyggt och praktiskt.

Dock tycker jag att 36 och 41 känns rätt olika pga skillnaden i längd på boetterna. Har du möjlighet att prova så gör det. Men med mina klena handleder så var 41 helt enkelt för lång. Jag tycker rent objektivt att proportionerna är bättre i WT41 än WT36, och på andra hållet så är dom bättre i RSC36 än RSC41. Så modellerna du tittar på är "rätt". Med det sagt så skulle jag gärna haft en WT36 igen nån gång..... ;)

Tillbaka
Topp