• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjukt rådvill (dagens i-landsproblem)

Zed

Swissera
Professional Dealer
Lätt begagnad Daytona eller helt ny Deepsea?

Eller något helt annat? Endast Rolex dock. PP Aquanaut hade varit aktuellt men hittar inget vettigt kring 65-70.

Vad säger panelen?
 

Målarn

The Steak
Daytonan av dem två...

Om Jag själv skulle välja så skulle jag köpt 18k Speedy Pron från tyskland för 69tkr :cool: eller en DayDate... Jag vettefan haha
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Målarn skrev:
Daytonan av dem två...

Om Jag själv skulle välja så skulle jag köpt 18k Speedy Pron från tyskland för 69tkr :cool: eller en DayDate... Jag vettefan haha

Haha Målarn är målarn. :mrgreen: :mrgreen:

Vill ha något rätt nytt dock. Både DSSD och Daytona sjunger till mig men jag kan inte bestämma mig. Just nu lutar det mer åt en vit Daytona. :lol:
 

Målarn

The Steak
Zed skrev:
Målarn skrev:
Daytonan av dem två...

Om Jag själv skulle välja så skulle jag köpt 18k Speedy Pron från tyskland för 69tkr :cool: eller en DayDate... Jag vettefan haha

Haha Målarn är målarn. :mrgreen: :mrgreen:

Vill ha något rätt nytt dock. Både DSSD och Daytona sjunger till mig men jag kan inte bestämma mig. Just nu lutar det mer åt en vit Daytona. :lol:

Hahah sant :mrgreen:

Rätt nytt, ja då ska du ha Daytonan :D vit tavla = jävligt Snyggt!!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Inte deepsean... Finns så mycket roligare klockor i den prisklassen.

Daytonan är fin, men kanske lite tråkig. En vitguld på läder hade dock varit riktigt coolt.

Om det bara är rolex som gäller så är väl daytonan roligast.

Mitt personliga val i prisklassen hade varit en AP 15300. Enligt mig mycket roligare än daytonan :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
vaniljglass skrev:
Inte deepsean... Finns så mycket roligare klockor i den prisklassen.

Daytonan är fin, men kanske lite tråkig. En vitguld på läder hade dock varit riktigt coolt.

Om det bara är rolex som gäller så är väl daytonan roligast.

Mitt personliga val i prisklassen hade varit en AP 15300. Enligt mig mycket roligare än daytonan :)


AP RO är inte aktuellt pga WR och servicepriserna. Tanken är att klockan ska följa med överallt vilket inkluderar sandstränder och dykning.

Har sneglat lite på din 16600 V också. Hade kompletterat min 16610LV random serie fint. :cool:
 

Tom H

Breitling
Hva med en vintage Rolex? Alldrig feil og du taper ikke penger hvis du ikke er fornøyd. Foreslår en 1680 Red Sub eller en Sea Dweller 1665.
Tom
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Daytona alla dagar...

Hade det varit jag hade jag lagt lite till och köpt en 1655. Men nu var det ju inte mig det handlade om, tyvärr!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Zed skrev:
vaniljglass skrev:
Inte deepsean... Finns så mycket roligare klockor i den prisklassen.

Daytonan är fin, men kanske lite tråkig. En vitguld på läder hade dock varit riktigt coolt.

Om det bara är rolex som gäller så är väl daytonan roligast.

Mitt personliga val i prisklassen hade varit en AP 15300. Enligt mig mycket roligare än daytonan :)


AP RO är inte aktuellt pga WR och servicepriserna. Tanken är att klockan ska följa med överallt vilket inkluderar sandstränder och dykning.

Har sneglat lite på din 16600 V också. Hade kompletterat min 16610LV random serie fint. :cool:

Då hade jag inte kört på en daytona, pga att den är såpass blankpolerad..

I mitt tycke så är SD 16600 en mycket trevligare klocka än Deepsean! Klassisk, tidlös design och datum utan bubbla :) deepsean är lite för mycket vulgo för min del..

Släng iväg ett PM ifall du vill kika på seadwellern :)
 

Edin

Panerai
För någon som är mindre påläst och inte fullt lika bevandrad i Rolexträsket (än..) och vissa termer, vad menas med WR? Walue Rate? :oops:

I övrigt tycker jag helt klart Daytona i det givna fallet. Som jag ser det har du redan en Rolex som tål ett och annat äventyr men saknar något med lite fart i. Paul Newman kunde ju inte ha fel så go for it!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Edin skrev:
För någon som är mindre påläst och inte fullt lika bevandrad i Rolexträsket (än..) och vissa termer, vad menas med WR? Walue Rate? :oops:

I övrigt tycker jag helt klart Daytona i det givna fallet. Som jag ser det har du redan en Rolex som tål ett och annat äventyr men saknar något med lite fart i. Paul Newman kunde ju inte ha fel så go for it!

Det har inget med rolex att göra, utan står helt enkelt för Water Resistance :)
 

Edin

Panerai
När du säger det så är det ju rätt uppenbart..

Men när man pratar om WR nu då är ju inte en Daytona speciellt badvänlig heller?

Tack för upplysningen vaniljglass! Jag antar det är Lejonet och björnen vi talar om? ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Edin skrev:
När du säger det så är det ju rätt uppenbart..

Men när man pratar om WR nu då är ju inte en Daytona speciellt badvänlig heller?

Tack för upplysningen vaniljglass! Jag antar det är Lejonet och björnen vi talar om? ;)

Haha.

Daytonan tål ju 100 meter. Men har ju fler potentiella vattenläckor i och med kronografknapparna. Dessa är ju visserligen skruvade, så ingen tvekan om att den tål att badas med. Även om det inte är någon dykare direkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj oj vad många datona tips det var här.
Personligen gillar jag deepsean, men framförallt den äldre versionen.
 
U

urinvånaren

Guest
Ja, ja vet ännu ett Daytona tips men jag kunde inte låta bli! vitguld , smakar gott :D
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    24.6 KB · Visningar: 188
Förmodligen det sista du vill höra MEN, du skulle behållit Subben :roll:

Men DSSD före Daytona alla dagar i veckan för min del...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag är ju något partisk, så jag väljer Daytona'n. Om du har en LV redan så behöver du ju inte en dykare till?

Roligare att bredda portföljen, så du har både dykare och kronograf i lådan

2525D521-30F6-4C10-835F-32D88896838C-2767-000001F954D0BD84_zps1da18d4e.jpg


885F2615-6A65-4FFB-AB44-A8AB32A038F0-4771-0000037ACDFB6E28_zps6c0ee3a4.jpg


34961894-A19C-4575-9BE2-7EA16046066E-1377-000000EE7C4ED03E_zps50db027a.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
masterkiller skrev:
Förmodligen det sista du vill höra MEN, du skulle behållit Subben :roll:

Men DSSD före Daytona alla dagar i veckan för min del...

Mjo, grejen är dock att jag inom de närmaste åren kommer att röra mig i lite mindre bemedlade delar av världen så en blå Sub med guldinslag är inte optimalt.

Äh, jag vet inte. Jag är fortfarande rådvill även om det väger över för Daytonan. Man får dock en ny DSSD för samma pris som en beggad Daytona med några år på nacken.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
JS_80 skrev:
Jag är ju något partisk, så jag väljer Daytona'n. Om du har en LV redan så behöver du ju inte en dykare till?

Roligare att bredda portföljen, så du har både dykare och kronograf i lådan

Vackert! Vit eller svart urtavla, hur resonerade du? Har för mig att den svarta är mer läsbar.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag tycker den vita zenith-tavlan är snygg på bild och på andra. Men jag gillar inte vita urtavlor när jag själv har de på armen...

Tycker den svarta är dels ett säkrare kort (svart är ju svart) samt dels är mer lättläst (silver mot svart vs silver mot vit)

Ville ha med nya länken och låset men gillar ej vita nya tavlan - så valet blev lätt. Har varit sugen att sätta in en urtavla från WG-versionerna men de är så satans dyra, så det får bli ett senare projekt.

Tänker faktiskt inte så mkt på de polerade mittlänkarna, tycker inte det syns så mkt som jag trodde. Dock är kanske vridringen lite väl blank kanske (där har ju PP nautilus/aquanaut samt AP RO en mer sober look)
 

Ricrob

Patek
yonsson skrev:
Oj oj vad många datona tips det var här.
Personligen gillar jag deepsean, men framförallt den äldre versionen.

Vad menar du med äldre modellen?

Det talas ibland om "nya" och "äldre" Deepsea, så nu vill jag bena ut detta. I min värld finns bara en Deepsea, dvs Seadweller Deepsea "SDDS" ref 116660. Sen finns ju sedan innan Seadwellers men de heter inte Deepsea (eller?) Och nu finns även grisen Challenge som också heter Deepsea men då SKA man lägga till Challenge, eftersom det är en heeelt annan klocka.

Rätta mig gärna om jag tänker tokigt, så jag kan sluta tänka tokigt! ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ricrob skrev:
yonsson skrev:
Oj oj vad många datona tips det var här.
Personligen gillar jag deepsean, men framförallt den äldre versionen.

Vad menar du med äldre modellen?

Det talas ibland om "nya" och "äldre" Deepsea, så nu vill jag bena ut detta. I min värld finns bara en Deepsea, dvs Seadweller Deepsea "SDDS" ref 116660. Sen finns ju sedan innan Seadwellers men de heter inte Deepsea (eller?) Och nu finns även grisen Challenge som också heter Deepsea men då SKA man lägga till Challenge, eftersom det är en heeelt annan klocka.

Rätta mig gärna om jag tänker tokigt, så jag kan sluta tänka tokigt! ;)

Du har helt rätt..
 
Topp