• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

sköning på blocket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det där med marknadsvärde är ett subjektivt begrepp.
Sålde min Oris till en trevlig herre för 9000:- Detta genom Blocket. Låg ute för 11000, dock förhandlingsbart hade jag skrivit.
Många lågvattenmärken var det med div anledningar till varför den inte var värd sitt pris. Priset i tävlingen om lågvattenmärken togs dock av honom som skulle ge 4000 för den med motivet att Oris har erkänt dåligt andrahandsvärde och håller dessutom låg kvalitet. Det är inte att jämföra med Bretling och Tag Heuer. Ehh, va?
Så för att bespara mig massa trassel erbjöd han sig att köpa den för 4000, "så gör vi med en bra affär bägge två". Ehh, what?
Jag tycker man ska föra sig med respekt. Skapa en bra relation till säljaren, disktuera innehållet i affären. Sedan tar man priset, det sista som händer. Inte i ett inledande skede, om man inte på förhand vill skapa en kylig relation till säljaren.
4000-mannen svarade jag att det är svårt att uppfatta skriven ironi utan något förtydligande från den som skriver. Kanske var han allvarlig. Kanske var han dum i huvudet. Vilket det var, låg inte i mitt intresse att ta reda på. Frågan är varför man ens bemödar sig med att komma med ett sådant påstående. Vår relation blev hur som helst lika varm som permafrost. Marknadsvärde? Ja, inte vet jag. Inte mitt marknadsvärde hur som helst. Som sagt; till slut lättade den vid 9000:-
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Ja jäklar, mkt troligt att det faktiskt är den gode thaikioskarn som är ute o gör affärer. Dock konstigt om han budar vintage då min erfarenhet säger att han föredrar lite vräkigare dinkor.
 

André

Omega
Helt övertygad om att säljaren tyckte du gav honom en pungspark. 25% prut är hårt utgångsbud tycker jag. 10% kan väl kännas fair.
Jag skulle ha reagerat som han, även om thai-historien var ny.
Finns an gammal regel från hästhandlar-tiden att man inte får buda under 50%. Klart tiderna förändras men jag håller mig till det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp