• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska man eller ska man inte?

Osclat

Cartier
Godkväll KS, har under en kortare tid funderat på någonting som jag verkligen måste få hjälp med.

Har för tillfället en Omega Seamaster 300 master Co-axial som jag nu funderar att sälja för att köpa eller byta mot en sub, GMT eller varför inte en Explorer II till och med? Omegan är fullset med lite hairlines och vääääldigt små dings på spännet (syns från vissa vinklar).

Därför tänkte jag få lite perspektiv på eventuella fördelar och nackdelar med att byta till någon av dessa modeller från en klocka där jag antar att bytesvärdet ligger runt en 40k? Har den värderad till 50400 kr och den har endast varit använd till och från sedan början av juli. Därför kommer jag givetvis behöva lägga lite mellan för att få en i fint skick med papper och box, och nu kommer frågan. Är detta värt?

Tacksam för svar
 

Osclat

Cartier
Godkväll KS, har under en kortare tid funderat på någonting som jag verkligen måste få hjälp med.

Har för tillfället en Omega Seamaster 300 master Co-axial som jag nu funderar att sälja för att köpa eller byta mot en sub, GMT eller varför inte en Explorer II till och med? Omegan är fullset med lite hairlines och vääääldigt små dings på spännet (syns från vissa vinklar).

Därför tänkte jag få lite perspektiv på eventuella fördelar och nackdelar med att byta till någon av dessa modeller från en klocka där jag antar att bytesvärdet ligger runt en 40k? Har den värderad till 50400 kr och den har endast varit använd till och från sedan början av juli. Därför kommer jag givetvis behöva lägga lite mellan för att få en i fint skick med papper och box, och nu kommer frågan. Är detta värt?

Tacksam för svar
image.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kolla de senaste annonserna här på Klocksnack för att få en uppskattning om värdet. De har gått för strax över trettio och vissa har bumpats bra länge trots prissättning och extratillbehör.

Klockan är fin, så jag förstår inte varför den verkar vara svårsåld. Jag själv var inne på den ett tag, men det som stör mig något fruktansvärt är en udda bandbredd eftersom att jag gillar natoband.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Våga dissa Rolex ! , tänk om den endaste lilla skillnaden hade varit att det stog Rolex istället för Omega i din smp urtavla. Hade ditt begär på byte varit lika starkt då ??
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det en Rolex du vill ha är det värt det! Ska vi bortse från vad du vill är det inte värt det...
Om du gillar Omegan så behåll den ett tag.. Du kan alltid byta senare!
Eller... Så byter du nu så du får klockan du egentligen vill ha!
Eller... Så lyssnar du inte på nån som fått alldeles för mycket bubbel innanför västen ikväll för att ge några som helst råd... Go natt!;-)
 

Osclat

Cartier
Våga dissa Rolex ! , tänk om den endaste lilla skillnaden hade varit att det stog Rolex istället för Omega i din smp urtavla. Hade ditt begär på byte varit lika starkt då ??
Ja jo... Har testat både submariner och en exp2 och kan faktiskt säga att jag kände mig mer bekväm med dem på handleden. Känns mer som konkreta toolwatches som många här på forumet säger tillskillnad från omegan där jag knappt vågar röra på armen pga den polerade mittlänken som repas såfort man typ kollar på den.. Så begäret hade nog funnits där ändå;)
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Har du börjat fundera så är du ju sugen, är du sugen så kommer det förr eller senare bli av. Jag skulle satsa på förr medan nuvarande klocka har ett så bra värde som möjligt!

Lycka till!
 

Osclat

Cartier
Jag har en 300 och jag kan bara säga JA, klart du skall byta mot Rolex. Säga vad man vill men känslan är högre, man känner sig inte så mellanmjölk längre. Med det sagt så kommer jag behålla min Omega. Jag har dock Rolex också vilket hjälper upp.
Om admin säger så då blir man ju nästan illa tvungen :angel:. nä men ska ta mig en funderare!
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja jo... Har testat både submariner och en exp2 och kan faktiskt säga att jag kände mig mer bekväm med dem på handleden. Känns mer som konkreta toolwatches som många här på forumet säger tillskillnad från omegan där jag knappt vågar röra på armen pga den polerade mittlänken som repas såfort man typ kollar på den.. Så begäret hade nog funnits där ändå;)
But till gummi eller ett fint strap då, och börja använd klockan pöjk :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Givet att du har möjlighet att lägga mellanskillnaden tycker jag helt klart att du ska testa Rolex. Men som någon redan har sagt, det kommer nog bli svårt att få 40' för din klocka. Och ju längre tid du väntar desto mer sjunker din klocka i värde, samtidigt som Rolexpriserna ökar... :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tycker Omegan är fin, men hade bytt upp mig till en Explorer 2 alla dagar i veckan. Otroligt fin och samtidigt toolig klocka. Sen har jag ju mitt eviga mantra; har du både vit och svart tavla finns det inget som slår den i mångsidighet (oavsett hur många jäkla inserts man har till sin 16710)..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fin klocka, länken är dock ingen större hit rent designmässigt.
Du får nog vara beredd på att sätta bytesvärdet till runt 32-33k.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tycker du ska byta (högst personlig åsikt dock) men som tidigare nämnts, var beredd på att du troligtvis får lägga mer i mellan än vad du tänkt dig.
 

N.Bathes

Cartier
image.jpeg
image.jpeg
Godkväll KS, har under en kortare tid funderat på någonting som jag verkligen måste få hjälp med.

Har för tillfället en Omega Seamaster 300 master Co-axial som jag nu funderar att sälja för att köpa eller byta mot en sub, GMT eller varför inte en Explorer II till och med? Omegan är fullset med lite hairlines och vääääldigt små dings på spännet (syns från vissa vinklar).

Därför tänkte jag få lite perspektiv på eventuella fördelar och nackdelar med att byta till någon av dessa modeller från en klocka där jag antar att bytesvärdet ligger runt en 40k? Har den värderad till 50400 kr och den har endast varit använd till och från sedan början av juli. Därför kommer jag givetvis behöva lägga lite mellan för att få en i fint skick med papper och box, och nu kommer frågan. Är detta värt?

Tacksam för svar
Med risk att försvåra ditt val slänger jag in denna Google bild
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Orkar du blocket borde du kunna få över 35 för den utan några större problem. Angående repor, våga använda skiten... Du kommer få repor på din Rolex också oavsett polerade mittlänkar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja jo... Har testat både submariner och en exp2 och kan faktiskt säga att jag kände mig mer bekväm med dem på handleden. Känns mer som konkreta toolwatches som många här på forumet säger tillskillnad från omegan där jag knappt vågar röra på armen pga den polerade mittlänken som repas såfort man typ kollar på den.. Så begäret hade nog funnits där ändå;)

GMT som du nämner i ditt första inlägg har väl också polerade mittlänkar?

Utan att ha ägt någon men provat både Omegan och Subben vid ett flertalet tillfällen, hade jag till skillnad från alla andra svar du fått behållt Omegan. För mig personligen är den ett mycket roligare val och den är dessutom riktigt snygg på original-natot plus på läder.

Angående mellanmjölksreferensen så kommer du känna dig mer mellanmjölk med en Sub på armen, åtminstone om du bor i Stockholm och rör dig runt Rörstrandsgatan, Hammarby Sjöstad och ett antal andra områden där den är så gott som var mans egendom.

Eller gör så här...behåll Omegan men sätt upp som mål att till nästa sommar ska du köpa en Rolex. Då kommer du sitta på en grym kombo som kompletterar varandra väl oavsett om det landar i en Sub eller en Explorer II.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
GMT som du nämner i ditt första inlägg har väl också polerade mittlänkar?

Utan att ha ägt någon men provat både Omegan och Subben vid ett flertalet tillfällen, hade jag till skillnad från alla andra svar du fått behållt Omegan. För mig personligen är den ett mycket roligare val och den är dessutom riktigt snygg på original-natot plus på läder.

Angående mellanmjölksreferensen så kommer du känna dig mer mellanmjölk med en Sub på armen, åtminstone om du bor i Stockholm och rör dig runt Rörstrandsgatan, Hammarby Sjöstad och ett antal andra områden där den är så gott som var mans egendom.

Eller gör så här...behåll Omegan men sätt upp som mål att till nästa sommar ska du köpa en Rolex. Då kommer du sitta på en grym kombo som kompletterar varandra väl oavsett om det landar i en Sub eller en Explorer II.
Vilka är de andra områdena?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har oxå haft omegan o tycker den är bra. Den fick dock lämna till förmån för annat. Omega är dock på G in i lådan snart. Istället för Sub o GMT så kanske SD kan vara nåt?
image.jpeg
image.jpeg
 

luddviig

Panerai
Min personliga åsikt är att du ska byta om du verkligen vill ha en rolex, känns som om du vill ha en rolex egentligen ;)
 
Topp