• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skadar kemikalier i t.ex tvål klockors tätningar?

TobiasD

Pandion
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker det är kul att läsa klockors manualer och FAQ sidor, även sådana som handlar om klockor jag inte ens själv äger. På nästan 100% av dem så skriver de att man ska undvika kemikalier.

Vad menar de med det? Är det endast starka medel de syftar på eller kan de kemikalier som finns i tvål, schampo osv skada de tätningar och packningar som finns i våra vattentäta pjäser?

Någon som vet?

Innan jag säger något, de flesta vet detta, men jag har jobbat med recond i ett antal år.
Diskmedel är betydligt mer aggressivt mot packningarna i våra klockor än tvål och schampo.
Diskmedel är gjort för att lösa upp allt fett, gummipackningar blir gärna lite torra på sikt om de tvättas kontinuerligt i diskmedel!
Varmt vatten löser en del fett. Jag brukar använda isopropanol till undersidan av boetten.
Det står också på produkterna vad de ska användas till.
Fönsterputs till fönster osv.
Fönsterputs innehåller oftast ammoniak som inte är bra för stålet, ok för rostfritt, lite sämre för gamla fulstålsboetter.
Generellt kan man nog säga att våra klockor är av väldigt hög kvalitet, och eventuella skador pga rengöring är något som tar lång tid att förorsaka!

Innan jag säger något, de flesta vet detta, men jag har jobbat med recond i ett antal år.
Diskmedel är betydligt mer aggressivt mot packningarna i våra klockor än tvål och schampo.
Diskmedel är gjort för att lösa upp allt fett, gummipackningar blir gärna lite torra på sikt om de tvättas kontinuerligt i diskmedel!
Varmt vatten löser en del fett. Jag brukar använda isopropanol till undersidan av boetten.
Fönsterputs innehåller oftast ammoniak som inte är bra för stålet, ok för rostfritt, lite sämre för gamla fulstålsboetter.
Generellt kan man nog säga att våra klockor är av väldigt hög kvalitet, och eventuella skador pga rengöring är något som tar lång tid att förorsaka!
Tack för det utförliga svaret!

Jag hade kollegor i tryckeriet som snålade med att blanda egen spolarvätska på ipa, vatten och yes. Funkade kanon och gjorde rent och fint tills den dagen packningarna i pumpen skar :D

Man har ju varit med om bilägare som fyllt kylaren med endast vatten eller fel glykol också, kan få alla möjliga roliga effekter eftersom glykol både smörjer och har högre kokpunkt och lägre fryspunkt ;) Det bästa är oftast att använda avsedda medel.

Jag tycker det är kul att läsa klockors manualer och FAQ sidor, även sådana som handlar om klockor jag inte ens själv äger. På nästan 100% av dem så skriver de att man ska undvika kemikalier.

Vad menar de med det? Är det endast starka medel de syftar på eller kan de kemikalier som finns i tvål, schampo osv skada de tätningar och packningar som finns i våra vattentäta pjäser?

Någon som vet?
Undvik allt, men desto mildare desto bättre.

Jag försöker undvika alla starka kemikalier, vad gäller kontakt med packningar runt urtavlans glas, eller packningar runt krona och boettlock.

Vad gäller diskmedel vs handtvål när man vill tvätta av en klocka, så är det en intressant diskussion. Jag har hört vissa påstå att handtvål innehåller mer salter än diskmedel, och därför så repar handtvål klockan mer än diskmedel, som då påstods vara saltfriare. Någon som kan detta och vill kommentera?

Jag försöker undvika alla starka kemikalier, vad gäller kontakt med packningar runt urtavlans glas, eller packningar runt krona och boettlock.

Vad gäller diskmedel vs handtvål när man vill tvätta av en klocka, så är det en intressant diskussion. Jag har hört vissa påstå att handtvål innehåller mer salter än diskmedel, och därför så repar handtvål klockan mer än diskmedel, som då påstods vara saltfriare. Någon som kan detta och vill kommentera?

Jag tror att @meo_swe är expert på det där. Vet att han brukar undvika handtvål av just den anledningen, att han inte vill repa klockorna.

Man har ju varit med om bilägare som fyllt kylaren med endast vatten eller fel glykol också, kan få alla möjliga roliga effekter eftersom glykol både smörjer och har högre kokpunkt och lägre fryspunkt ;) Det bästa är oftast att använda avsedda medel.
Kul med dem som byter ut/ inte köper bilschampo mot Yes. Jisses vad dom får slita!
Bilschampo borde funka på klockor, då det dels är snällt mot packningar och innehåller ytspänningshöjande medel, som innesluter grus och sammpartiklar så att de ej ska repa lacken! :)
Bör ju skydda boetter också!
Ska testa på Zodiacen när jag kommer hem!

Ställde just den frågan till Sjöö Sandström.
Man ska helst använda handtvål framför diskmedel.
Men risken är att man får olika bud om man frågar runt, handtvål och tanborste till länk och bara vatten till själva klockan är vad jag kör med.

Jag har hört att klockan riskerar att få märken av att användas också... Helst ska man förvara den i ett kassaskåp så att den aldrig får smuts på sig för att skydda mot repor när smutsen tas bort eller annan påverkan på packning. Däremot sägs det vara dåligt för urverket att klockan är helt stilla också, pga att oljorna inte rinner till där de ska så att säga.

Jag har hört att klockan riskerar att få märken av att användas också... Helst ska man förvara den i ett kassaskåp så att den aldrig får smuts på sig för att skydda mot repor när smutsen tas bort eller annan påverkan på packning. Däremot sägs det vara dåligt för urverket att klockan är helt stilla också, pga att oljorna inte rinner till där de ska så att säga.
Det där med oljorna stämmer inte riktigt längre med moderna klockor. De använder sig av oljor som inte försämras av att vara stillasittande. Men det gäller med lite äldre ur, har jag hört iallafall.

Oljeproblemet har jag löst!
Se till att motoroljan är ordentligt varm (inte het, det gör ont)
Lägg dig under fordonet töm sedan ut oljan, men inte allt...
Montera sedan ner tråget och låt dig och klockan överraskas av den varma oljan!
Spännande!

Nu har jag inga dyrare pjäser, men jag bryr mig inte så mycket om det.
Diskar jag så diskar jag, då får klockan hänga med. Samma med biltvätt, saltvattensfiske, bad eller vad jag nu gör. Det är därför jag kör på dykare och tycker att klockan ska användas och inte vara så förbannat rädd om.
Misstolka mig inte, jag hatar repor och är allmänt försiktig men det är lite som att köpa en ny bil och dra på överdrag över klädseln...:banghead:
Jag tror inte klockan påverkas något nämnvärt av lite diskmedel då och då.

Nu har jag inga dyrare pjäser, men jag bryr mig inte så mycket om det.
Diskar jag så diskar jag, då får klockan hänga med. Samma med biltvätt, saltvattensfiske, bad eller vad jag nu gör. Det är därför jag kör på dykare och tycker att klockan ska användas och inte vara så förbannat rädd om.
Misstolka mig inte, jag hatar repor och är allmänt försiktig men det är lite som att köpa en ny bil och dra på överdrag över klädseln...:banghead:
Jag tror inte klockan påverkas något nämnvärt av lite diskmedel då och då.
Äntligen en pragmatisk klockägare.....!!!

Jag duschar, badar och diskar med alla mina klockor som är trycktestade. Gör rent dem med diskmedel o vatten.
Dagens packningar är inte av gummi utan syntetmaterial och torkas inte ut på samma sätt som förr.
Det viktiga är att skölja rent med rikligt av vatten efteråt, gäller speciellt vid bad i saltvatten.

Jag duschar, badar och diskar med alla mina klockor som är trycktestade. Gör rent dem med diskmedel o vatten.
Dagens packningar är inte av gummi utan syntetmaterial och torkas inte ut på samma sätt som förr.
Det viktiga är att skölja rent med rikligt av vatten efteråt, gäller speciellt vid bad i saltvatten.
Intressant!
Trodde att klockbranchen var lika modern i tänket som bil och husvagnstillverkare!
Kombinera polymerer som älskar lågt pH med gummilister och buthylmassa som gillar höga pH!
Skämt åt sido, hejja klocktillverkarna!

Läste denna diskussion med stort intresse då jag regelbundet (ca 2 ggr/år) låter klockan (Longines HC) ligga ett par timmar i ljummet vatten med lite Yes i. Sköljer klockan ordentligt efteråt (under rinnande ljummet vatten) och torkar med en bommulsduk. Den lyser som ny! Om inte ännu bättre.
Jag litar också på att lite diskmedel inte kan skada en modern dykarklocka.

Läste denna diskussion med stort intresse då jag regelbundet (ca 2 ggr/år) låter klockan (Longines HC) ligga ett par timmar i ljummet vatten med lite Yes i. Sköljer klockan ordentligt efteråt (under rinnande ljummet vatten) och torkar med en bommulsduk. Den lyser som ny! Om inte ännu bättre.
Yes torkar ut packningar, mild tvål är bättre

Lägger ibland mina länkar i varmt vatten och Cillit Bang eller motsvarande. Löser upp skiten fint! Dock inga boetter. Där blir det tvål och tandborste..

Använder mig någon gång per år av antingen badrumscleaner eller köksrent av ngt bra märke, en gång varannan-var tredje månad kör jag handtvål eller yes med varmvatten, lite beroende på vad jag gör när jag upptäcker behov. Inget ur eller packning har tagit skada av detta, inte vad jag har kunnat se på service delarna jag fått i retur i alla fall.

Kör ultraljudstvätt på länkar (med diskmedel) och handtvål och tandborste på boett. Undviker tandborsten på polerade ytor utan kör i skrymslen där det behövs.

Jag tvättar mina klockor (förutsatt att de inte sitter på läder) flera gånger i veckan med (hand)tvål och vatten.
Om det är sommar och varmt, så tvättar jag dem varje dag efter användning i samband med att jag tar av dem när jag kommer hem.
Hinner aldrig bli riktigt äckligt och svårrengjort (så man behöver ultraljudstvätt, tandborste osv) om man håller efter, som med alla annan städning.

Enda gången jag kör med tandborste och noggrann tvätt är när jag precis köpt en begagnad klocka. Fy fan vad äckliga vissa människor är....

Tillbaka
Topp