• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skambud på Köp&Sälj?

Håller med trådskaparen och får även samma förslag själv rätt ofta, men ska man försöka se lite objektivt på detta ur köpares perspektiv så finns det även rätt många som överprisar sina klockor (se även inlägg i andra trådar om detta). När flera vill ha ut +100K för en vanlig använd Hulk eller 80 för en Sub skapar man en överprissättning där köpare (kan) tolka det som utgångsbud med utrymme för förhandling (precis som på C24). Sen att vissa inkl undertecknad sätter ett rimlöigt pris direkt, den urskiljningen kan då dessa köpare inte göra utan kommer pruta på samma sätt på alla annonser.

Skall vi få bukt med detta måste även säljares priser harmoniseras, såväl som att köpare skall respektera och faktiskt läsa säljares annonser.
Kloka ord och en problematik som följer med en fri marknad. Upp till var och en att ta ansvar för både prissättning som säljare och vettigt beteende som köpare. Brukar bli bäst så.

Är det ok att ge skambud vid något tillfälle? Finns det tumregler om hur låga bud man får ge utan att behöva skämmas?

Tack, tolkar jag dig rätt att det här är en plats att samla klockintresserade på för att en minoritet ska tjäna pengar på en majoritet, inte ett entusiastforum? Det är en mörk beskrivning. I ett entusiastforum i den bemärkelsen som jag menar, tar medlemmarna/drevet ansvar för att stävja avarter som t ex girighet.

Ja du jag skulle nog kalla denna sida för klockintresserade. :)
Sedan DREVET då det driver så spelar det ingen roll om det är rätt eller fel [Tänk Media] folk bara hänger på..
Avarter samt deras ansvar mm kan jag inte svara på då det ligger inte på mej att svar på. ;)

Men titta på lite annonser sedan på inlägg av personerna så ser du vad dessa tillför till detta forum så kommer du se den röda tråden :)
Det finns annat i livet en att vara på ett forum.

Visst har jag fått något lågt bud under åren, Men INTE skapar jag en tråd om detta :D

Redan i denna tråd så finns det en liten del hets MOT medlemmar. :rolleyes:
MOD redan raderat/ändrat i inlägget. :cigar:

//Simon

Kan förstå att det blir irriterat om mängder med dåliga skambud kommer, men å andra sidan finns det så mkt klockor på K&S som känns rejält överprissatta. Det oavsett egentlig prissklass. Både billigt som dyrt...

Varför inte? Det som säljaren upplever som ett skambud kanske egentligen är mer verklighetsanpassat om man tittar runt på begagnat av vad som skulle kunna vara en motsvarande produkt. Jag är intresserad av en annons som ligger ute, men för det begärda priset får jag en helt ny med fem års garanti som inte denna begagnade har. Jag har inte lagt något bud än, blir nog en beg från annan sida, jag vill ju inte skämma ut mig här.

Tycker personligen att det är okej men att då också förvänta sig eventuell irriation... Meningen med skambud är väl att ge uppmaning till motbud och sedan möts man och kompromissar. Lite så.

Varför inte? Det som säljaren upplever som ett skambud kanske egentligen är mer verklighetsanpassat om man tittar runt på begagnat av vad som skulle kunna vara en motsvarande produkt. Jag är intresserad av en annons som ligger ute, men för det begärda priset får jag en helt ny med fem års garanti som inte denna begagnade har. Jag har inte lagt något bud än, blir nog en beg från annan sida, jag vill ju inte skämma ut mig här.
Allt beror på. Svårt att svara generellt.
Om någon vill sälja en 116500 för 245k och du erbjuder 160 som ändå få ses som marknadsmässigt OK så kallar jag det inte skambud..
Om du ger ett bud som motsvarar begagnat-priset så skulle jag inte kalla det för skambud.

Nej det kan man inte. Skiljer det dem pengarna så handlar man ALLTID hos handlaren. Fördelarna det ger är många. Tar du ut en klocka från handlaren är den begagnad och ska prissättas därefter.
Ja i praktiken gör man det. Handlarn har många fördelar. Men om någon vill sälja en 1 månad gammal Rolex till inköpspris tänder jag inga facklor för det. Det finns säkert någon som kommer köpa den ändå. Vad hade du förväntat dig för pris för en 1 månad gammal Rolex? Är bara nyfiken.

Ja i praktiken gör man det. Handlarn har många fördelar. Men om någon vill sälja en 1 månad gammal Rolex till inköpspris tänder jag inga facklor för det. Det finns säkert någon som kommer köpa den ändå. Vad hade du förväntat dig för pris för en 1 månad gammal Rolex? Är bara nyfiken.

Beror väl på vilken rolex? Många säljs ju under listpris.

Jag fattar ärligt talat inte vad som är problemet. Om ngn lägger ett bud på en klocka som jag har ute så visar det ju bara ett intresse för klockan. Tar hellre ett lågt bud än inget bud alls, då det just påvisar intresse för objektet. Om det är ett lågt bud eller vad andra kallar ett skambud så brukar jag tacka nej, svårare än så är det liksom inte. Att hetsa upp sig över för låga bud måste vara jobbigt för välmåendet. Om du går igång på riktigt, riktigt, över ett lågt bud så kan du ev lida av en personligthetsstörning, men det är för dig själv att upptäcka.

Senast ändrad:

5 lax under nypris på en klocka för 60 lakan.

Alla har ju också olika preferenser för nytt kontra begagnat. Själv skulle jag aldrig köpa begagnat för någon procent i rabatt. Då köper jag hellre nytt.

Det enklaste vore väl att skapa en regel där säljaren anger om hen tillåter bud eller inte. Om man budar på ett objekt där säljaren angett att det inte är ok så riskerar man en varning. Om säljaren däremot accepterar bud så måste ju alla bud vara ok, att säljaren ska bestämma vad som är ett rimligt bud för köparen är ju jättekonstigt.

Är det ok att ge skambud vid något tillfälle? Finns det tumregler om hur låga bud man får ge utan att behöva skämmas?
Svar ja. Ex: säljaren uppdaterar titeln i annonsen med ”PRISBUMP” och dra av en tusenlapp på priset. Sedan bumpar han 10ggr utan att ta bort ”prisbump” i titeln och utan att ytterligare sänka priset. Då utgår jag ifrån att han har glömt sänka priset för varje gång och bjuder därför 10000:- under begärt pris, för det var väl menat så?! ;)

Fan vilken meningslös tråd. Är man intresserad av en klocka, så har man ju kollat upp vad denna skulle kunna kosta. Har man väl hittat en säljare, som känns bra, så kontaktar man denne. Ber att denne ringer upp alt. ber om ett telefon nummer, så att man själv kan ringa upp. Hur ton & samtal löper, om allt utom klockan, så upptäcker man ju vad för slags människa säljaren kan vara. Det är ju därefter som man kan komma överens om ett pris. Men bortsätt från det, så är det ju fortfarande du som köpare som sätter tonen i hur du vill kunnan gå vidare med ett eventuellt köp, (väldigt lång mening, jag vet). Min matsked av salt i denna tråd

Man skulle ju åtminstone kunna ha samma regler som för att lägga upp en annons. Inbillar mig att färre kommer spontanbuda om k&s kräver en liten ansträngning innan man får tillgång.

Tillbaka
Topp