Andreas Wayne
Basic
Goddag! Mitt namn är Andreas. Jag tillsammans med min vän ska starta upp vårat egna företag där vi ska tillverka armbandsur under vårat egna namn, Wayne & Rockler. Då vi bara är 16 år gamla så har vi ingen tidigare erfarenhet av att varken driva ett företag eller skapa armbandsur. Så jag tar gärna emot råd och funderingar kring hur detta ska bli möjligt!
Såhär ser det ut just nu:
Vi har tänkt oss att den första modellen ska vara cirka 10mm hög, Ø40mm bred och 50mm lång.
Den första modellen ska tillverkas i rostfritt stål och sedan färgas/pläteras i guld
Armbandet ska vara i brunt läder och vara 20mm bred
Urverket ska vara ett Citizen Miyota 9015 (automatiskt)
Botten ska ha ett Ø26mm glas så att man kan se in till urverket
De båda glasen ska vara Safirglas
Urtavlan ska förmodligen vara vit med pelare istället för siffror, och ha W istället för 11 samt R istället för 5
Klockan ska monteras av oss i Sverige
Boetten ska tillverkas i Kina med hjälp av Scaninasian.se
Vi har 20000kr i startkapital och tänker finansiera företaget först och främst genom en väl genomarbetad kampanj på kickstarter.com
Vårt första inköp ska bestå av 500 enheter
Vi tänker ungefär sälja klockan för 4000kr (men priset är svårt att räkna ut nu då vi inte vet alla kostnader)
Vi tänker lägga ungefär 1år på att framställa prototyp och utveckla varför man just ska köpa våran klocka, etc
Det är ungefär så vi tänker just nu. Men vi skulle mycket gärna ta emot råd och funderingar!
T.ex vart man kan beställa armband, hur man ska exportera produkten, vad man kan ändra på det som står ovan, vilka stora problem vi kan stöta på, etc.
Fyll på med förslag! Gärna inga onödiga kommentarer om t.ex gramatik och att vi är för unga.
MVH ANDREAS
Såhär ser det ut just nu:
Vi har tänkt oss att den första modellen ska vara cirka 10mm hög, Ø40mm bred och 50mm lång.
Den första modellen ska tillverkas i rostfritt stål och sedan färgas/pläteras i guld
Armbandet ska vara i brunt läder och vara 20mm bred
Urverket ska vara ett Citizen Miyota 9015 (automatiskt)
Botten ska ha ett Ø26mm glas så att man kan se in till urverket
De båda glasen ska vara Safirglas
Urtavlan ska förmodligen vara vit med pelare istället för siffror, och ha W istället för 11 samt R istället för 5
Klockan ska monteras av oss i Sverige
Boetten ska tillverkas i Kina med hjälp av Scaninasian.se
Vi har 20000kr i startkapital och tänker finansiera företaget först och främst genom en väl genomarbetad kampanj på kickstarter.com
Vårt första inköp ska bestå av 500 enheter
Vi tänker ungefär sälja klockan för 4000kr (men priset är svårt att räkna ut nu då vi inte vet alla kostnader)
Vi tänker lägga ungefär 1år på att framställa prototyp och utveckla varför man just ska köpa våran klocka, etc
Det är ungefär så vi tänker just nu. Men vi skulle mycket gärna ta emot råd och funderingar!
T.ex vart man kan beställa armband, hur man ska exportera produkten, vad man kan ändra på det som står ovan, vilka stora problem vi kan stöta på, etc.
Fyll på med förslag! Gärna inga onödiga kommentarer om t.ex gramatik och att vi är för unga.
MVH ANDREAS