FlipSwede
Guld
Ok det var ju battre an vad jag trodde. Tack for forklaringen.Tjänsten är utformad som så att man som säljare fotar och dokumenterar paketet noggrant - innehåll, vikt osv. Om köparen reklamerar varan i ett försök att lura säljaren så ska köparen dokumentera med bilder till blocket, därefter ska paketet skickas tillbaka till säljaren. Om innehållet skiljer sig mot vad man som säljare skickat så gör man en likadan reklamation som köparen. Blocket träder då in och agerar utredare och baserar sin utredning på den dokumentation dom fått in. Den görs dessutom i samband med Schenker som har speciella rutiner och dokumentation för dessa försändelser. Detta är f.ö en tjänst som kräver både giltig legitimation och bank-id.
Självklart kommer det alltid finnas en risk att köpa/sälja saker över nätet, det är jag helt enig i. Mitt svar är gällande påståendet om att köpa saker utav en främling utan referenser på nätet innebär i princip samma risk som att göra affären genom Sveriges största köp & sälj sajt och deras speciellt framtagna system för att motverka just det här.
Da hoppas jag Blocket agerar mer "opartiskt" an PayPal som i stort sett alltid star pa koparens sida vid tvist. A andra sidan sa ar det ju iofs en ren betaltjanst och inte ett tillaggspaket som jag formodar kostar pengar som Bolcketpaketet.