• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har några manuella klockor som har en del år på nacken (ca. 1920-1960-tal). De är inköpta för mellan 2000-5000 kr/st, så de har inget större värde. Efterhand har de slutat fungera, eller fått en stor gångavvikelse. Att reparera dem skulle ju kosta några tusen per klocka, här hemma i Sverige. Eftersom jag inte har något större intresse att göra detta, har de blivit liggandes i en låda. Synd, för jag gillar dem egentligen, och hade de fungerat så hade jag använt dem då och då.

Nu har jag kommit på en idé. Borde man inte kunna skicka klockorna i ett vadderat kuvert till en urmakare i Östeuropa, Spanien, Turkiet etc? Det känns som att det borde vara billigare än att fixa dem där. De är ju inte så jättevärdefulla så det känns som att jag kan riskera att de kommer bort i postgång, eller att de har sönder dem. Just nu ligger de bara och samlar damm.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver, men du kan väl kolla med någon av de duktiga hobby urmakarna/ proffsurmakarna aktiva här på klocksnack....? Jag har bra erfarenhet ..
Kolla i goodguy tråden med...
 
Dessa! Omegan och Junghansen går bra, men behöver nog servas ändå. De andra går dåligt eller inte alls.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    233.3 KB · Visningar: 170

Lolle

Panerai
Idén i sig är inte så tokig om jag ska vara ärlig. Jag själv är ifrån Ungern/Rumänien och har passat på både med skrädderitjänster men även service/reparation av bland annat just vintage omega däremot har jag därmed inte skickat fram o tillbaka.

Pris och service kan absolut vara riktig bra i östvärlden och de har tillgång till delar vid behov är min erfarenhet.

Det som kanske blir svårast är att du skulle behöva hitta en duktig urmakare nästan enklare att under semester i rätt land få kontakt och lämna in klockorna. Sen kan de gott skickas till dig efter att ha reparerats om det tar för lång tid för att lösa på någon dag.

Annars håller jag också lösningen med mindre urmakare eller hobbyurmakare här i Sverige.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Min farsa har en gammal sliten Omega som han fixat till vid en semester i Polen. Skicket på klockan var så illa att den knappt gick att använda. Nytt glas och lite allmänt trix och fix och klockan var i mycket gott skick. Säkert är det fel glas och inte heller världens bästa service men det kostade några hundralappar. Jag tror stenhårt på din idé men det gäller som vanligt att hitta rätt person. Lycka till!
 
Topp