• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förslag Skickskala för köp och sälj

mgm3

Silver
2-Faktor
Mall för att bedöma skick på klockan. Exempelvis (från Care of Carl):

Skickskala

5/5 – Nyskick
Klockan är helt ny med skyddsplaster kvar.

4/5 – Nästan nyskick
Använd ytterst sparsamt, men i samma visuella skick som en ny klocka.

3/5 – Mycket fint skick
Klockan har minimala tecken på användning – mindre spår kan förekomma på tavla eller länk.

2/5 – Bruksskick
Synliga men mindre spår av användning på både tavla och länk.

1/5 – Välanvänd
Tydliga spår av slitage; flera och mer framträdande märken finns.

Vintage – Skickskala

5/5 – NOS (New Old Stock)
Oanvänd vintageklocka i originalskick.

4/5 – Nära toppskick
Använd vid enstaka tillfällen och i mycket gott skick, men kan ha utvecklad patina.

3/5 – Fint skick med patina
Varsamt använd – mindre märken kan förekomma, tillsammans med åldersrelaterad patina.

2/5 – Bruksskick
Sporadiskt använd, med flera men mindre skönhetsfel.

1/5 – Tydligt använd
Buren under lång tid, med märkbara spår av användning och åldrande.

Ytterligare skickbeskrivningar

Full set – Klockan levereras med originalbox, certifikat och eventuella servicehandlingar.
Svensksåld – Ursprungligen såld i Sverige av auktoriserad återförsäljare.
Kortad länk – Länken har justerats och kan sakna enstaka bitar.
Tritium – Visare/index med äldre självlysande material, ofta med patinerad ton. Användes före mitten av 90-talet.
Ruckad – Urverket har finjusterats utan att ha genomgått full service.
Servad – Fullständig service har genomförts, inklusive byte av slitna delar.
Trycktestad – Vattentäthet har kontrollerats.

Förstår inte grejen riktigt men kanske bara jag? Hur förenklar eller förtydligar det någonting? Blir det inte bara än mer svepande och svårtolkat? Blir som ett steg tolkningar till, om i vilken grupp respektive klocka bör läggas i.

Kanske om man inte orkar eller har svårt att uttrycka sig i skrift.

Kan resultera i ganska intetsägande beskrivningar. Några exempel:
Nos kan innebära rätt stor variation i skick. Behöver inte alls vara nyskick vilket en del tar för givet. Är egentligen ingen ordentlig skickbeskrivning.

Nära toppskick, säger mig inte så mycket heller. Bättre få veta vad som skiljer mot toppskick via bild och/eller text. Kortad länk kan det vara fast det inte saknas länkar. Då behöver man väl ändå skriva det antar jag.

"Svensksåld" är knappast en skickbeskrivning.

"Samma visuella skick som en ny klocka" Då är den väl i nyskick utseendemässigt. Eller kanske inte?

Skillnad bruksskick kontra tydlgt använd? Oklart och beror på vem man frågar. Etcetera med mera.

Kanske bättre än ingen beskrivning alls och möjligen som komplement men jag skulle nog inte förlita mig enbart på en sån mall. Varken i köp eller sälj.

Senast ändrad:
Förstår inte grejen riktigt men kanske bara jag? Hur förenklar eller förtydligar det någonting? Blir det inte bara än mer svepande och svårtolkat? Blir som ett steg tolkningar till, om i vilken grupp respektive klocka bör läggas i.

Kanske om man inte orkar eller har svårt att uttrycka sig i skrift.

Kan resultera i ganska intetsägande beskrivningar. Några exempel:
Nos kan innebära rätt stor variation i skick. Behöver inte alls vara nyskick vilket en del tar för givet. Är egentligen ingen ordentlig skickbeskrivning.

Nära toppskick, säger mig inte så mycket heller. Bättre få veta vad som skiljer mot toppskick via bild och/eller text. Kortad länk kan det vara fast det inte saknas länkar. Då behöver man väl ändå skriva det antar jag.

"Svensksåld" är knappast en skickbeskrivning.

"Samma visuella skick som en ny klocka" Då är den väl i nyskick utseendemässigt. Eller kanske inte?

Skillnad bruksskick kontra tydlgt använd? Oklart och beror på vem man frågar. Etcetera med mera.

Kanske bättre än ingen beskrivning alls och möjligen som komplement men jag skulle nog inte förlita mig enbart på en sån mall. Varken i köp eller sälj.
Detta är ju inget specifikt för klockor utan en förståelse för hur man klassificerar sin begagnade vara rent allmänt. Då är en "mall" en bra idé. Har sett flera bevis på att det uppenbarligen behövs någon form av förklaring av skick eftersom folk tror att klockor som använts dagligen i två år är i det närmaste nyskick. Sedan är ju frågan om det hjälper ändå med tanke på att dessa personer ändå inte ser brister och felaktigheter på sina prylar. Mina förslag var ju bara ett klipp och klistra från CareofCarl men syftet var att få igång en diskussion och inte att implementera exakt detta.

Nobel idé. Men den är lika nobel som utopisk. Så länge klockornas skick inte bedöms av samma person (eller möjligtvis ett ytterst begränsat fåtal) så fyller skalorna ingen funktion. Eftersom annonsörer har svårt att följa de få tumregler som finns i dag lär det resultera i rätt meningslösa siffror som inte säger nåt. Även om det skulle bli någon konsensus om hur skalan ska användas lär det snart resultera i en mängd anomalier som exempelvis decimaler. Någon som redan förekommer. Jag för egen del har ingen susning vad som skiljer en klocka som är i ett skick 4,4/5 från en i 4,6/5. Redan nu finns det många som i text underskattar skicket, liksom att det finns de som överskattar skicket. Variationerna på skick på till exempel C24 är ju enorma, trots någon form av universell skala för skick. Det vore såklart önskvärt med en samstämmighet, men tyvärr är det ouppnåeligt.

Nobel idé. Men den är lika nobel som utopisk. Så länge klockornas skick inte bedöms av samma person (eller möjligtvis ett ytterst begränsat fåtal) så fyller skalorna ingen funktion. Eftersom annonsörer har svårt att följa de få tumregler som finns i dag lär det resultera i rätt meningslösa siffror som inte säger nåt. Även om det skulle bli någon konsensus om hur skalan ska användas lär det snart resultera i en mängd anomalier som exempelvis decimaler. Någon som redan förekommer. Jag för egen del har ingen susning vad som skiljer en klocka som är i ett skick 4,4/5 från en i 4,6/5. Redan nu finns det många som i text underskattar skicket, liksom att det finns de som överskattar skicket. Variationerna på skick på till exempel C24 är ju enorma, trots någon form av universell skala för skick. Det vore såklart önskvärt med en samstämmighet, men tyvärr är det ouppnåeligt.
Man kan ju ha en referenstråd med bilder. Kanske är overkill dock på ett entusiastforum.

Tillbaka
Topp