• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skidkläder

bluetrain

Silver
Håller på att göra en översyn av skidkläderna och har kollat runt lite på ny jacka och byxor. Har kört NF gore-tex skaljacka o byxor och det har fungerat kanon. Nu när jag kollar både NF, HH och lite annat så verkar de inte köra goretex längre utan sina egna tekniker. Hos NF heter tex materialet dryvent eller futurelight. Någon som har koll om dessa är lika bra eller om gore-tex fortfarande är bäst avseende vattenavvisning osv?

Tjena!

Kan svara på detta, dem är bra tex futurelight eller dermizax osv. Men dem är inte lika bra som Gore tex är min erfarenhet.

Har jobbat för flera olika märken och andvänder flera olika själv. Gore tex är krav på åtminstone ett av mina skidställ.

Tipsar om whiteout som gör prisvärda skalkläder med Gore tex pro.

Tjena!

Kan svara på detta, dem är bra tex futurelight eller dermizax osv. Men dem är inte lika bra som Gore tex är min erfarenhet.

Har jobbat för flera olika märken och andvänder flera olika själv. Gore tex är krav på åtminstone ett av mina skidställ.

Tipsar om whiteout som gör prisvärda skalkläder med Gore tex pro.
Instämmer! Har provat mängder med ställ och membran i olika förhållanden och Gore-Tex är fortfarande bäst. Helst Gore-tex pro.

Jag var taggad på att prova futurelight när det kom. Tyvärr levde det inte alls upp till förväntningarna, visserligen ett följsamt och trevligt material, men ingen vidare kvalité trots ett pris som är jämförbart med toppställ från Norröna eller Arcteryx. Sömmarna och skarvarna på byxorna med Futurelight började fransa sig och se allmänt dassiga ut efter typ 1 vecka. Reklamerade och fick pengarna tillbaka.

Av alla olika jag har testat är det fortfarande Norröna jag faller tillbaka på. Bra kvalité, bra skandinavisk passform och helt fantastisk kundservice. Gillar även Arcteryx, men har fel passform för mig så har inte kunnat hårdtesta. Norröna har hjälp mig fixa deras kläder flera gånger gratis utan kvitton, fått prylar i kompensation och har alltid varit allmänt trevliga att ha o göra med.

Goretex har ju blivit något av en referens när det kommer till vattentäthet och tar väl antagligen betalt i paritet(?) varför märkena använder annat.

Har kört 5-6 stycken Arcteryx jackor i GT / GT PRO Shell sista 15-20 åren, de har alltid funkat klockrent. Förra säsongen. Bytte jag till NIke ACG,

Funkar bra även den till vettigt pris. Tror dock inte att det är PRO Shell.

Såg precis att det var en dammodell jag länkade, samma finns i herr.

Instämmer! Har provat mängder med ställ och membran i olika förhållanden och Gore-Tex är fortfarande bäst. Helst Gore-tex pro.

Jag var taggad på att prova futurelight när det kom. Tyvärr levde det inte alls upp till förväntningarna, visserligen ett följsamt och trevligt material, men ingen vidare kvalité trots ett pris som är jämförbart med toppställ från Norröna eller Arcteryx. Sömmarna och skarvarna på byxorna med Futurelight började fransa sig och se allmänt dassiga ut efter typ 1 vecka. Reklamerade och fick pengarna tillbaka.

Av alla olika jag har testat är det fortfarande Norröna jag faller tillbaka på. Bra kvalité, bra skandinavisk passform och helt fantastisk kundservice. Gillar även Arcteryx, men har fel passform för mig så har inte kunnat hårdtesta. Norröna har hjälp mig fixa deras kläder flera gånger gratis utan kvitton, fått prylar i kompensation och har alltid varit allmänt trevliga att ha o göra med.
Yes, det som är värt att notera är att norröna även har ett finger med i whiteout.
Bara lite mer ner skalat och less is more.

Arc'teryx , Haglöfs, peak, norröna med goretex i håller alla mycket hög kvalitet.

• Like
Reactions: omp
Yes, det som är värt att notera är att norröna även har ett finger med i whiteout.

Arc'teryx , Haglöfs, peak, norröna med goretex i håller alla mycket hög kvalitet.
Aha, har missat att Norröna har med dem att göra. Coolt! Norröna har ju en tendens att spåra ur med färgsättningen på deras kläder.

Håller helt med angående kvalitén på de andra märkena! :D

Intressant att Whiteout numera är lågprismärket från Norröna. Det var väl ett studentprojekt för länge sen som de först testade att köra som ännu mer premium än de värsta egna modellerna. Det gick nog inte så bra med tanke på vad Norrönas egna kostar. Har för mig att de tog bort den första Whiteout kollektionen och att det blev till Tamok-linjen istället. Eller något sånt.

@omp har du vänt dig direkt till Norröna för support eller gått via återförsäljare? Jag har ett par jackor jag skulle behöva få fixade.

Senast ändrad:
Precis, tamok är den gamla whiteout (första) och så re- introducerade man whiteout som en budget variant av skal när det inte flög.

Basic men med bra funktion.

Angående att få grejer lagade brukar närmaste norröna store vara behjälplig när det gäller dragkedjor, sömmar osv.

Intressant att Whiteout numera är lågprismärket från Norröna. Det var väl ett studentprojekt för länge sen som de först testade att köra som ännu mer premium än de värsta egna modellerna. Det gick nog inte så bra med tanke på vad Norrönas egna kostar. Har för mig att de tog bort den första Whiteout kollektionen och att det blev till Tamok-linjen istället. Eller något sånt.

@omp har du vänt dig direkt till Norröna för support eller gått via återförsäljare? Jag har ett par jackor jag skulle behöva få fixade.
Precis som @Opinioncarb säger så brukar de lösa sånt direkt i butikerna. Jag har bland annat fått dragkedjor utbytta på någon dag hos Norröna på Kungsgatan.

Precis som @Opinioncarb säger så brukar de lösa sånt direkt i butikerna. Jag har bland annat fått dragkedjor utbytta på någon dag hos Norröna på Kungsgatan.
Skönt att det blivit bättre. Jag blev av med en jacka hos dem, men det var ca 16-18 år sen. Lämnade in min primaloft, första versionen som var mjuk och skön, den försvann. Fick efter mycket om och men en ny prasslig primaloft GT

Tillbaka
Topp