• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad i förstoring via bubblan på subs

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
En sak som slog mig när jag lekt lite med min nya 1680, förstoringen på bubblan ser ut att vara större på plexi-subbarna jämfört med safirsubbar så som 16610. Antar att den extra höjden på tophat-plexit har med saken att göra.

Tycker dock att den extra förstoringen (?) passar bra på plexin, ger en skön och cool vintage look

Förstoring på 16610 safir-sub (bild lånad från Blowers via google)
steel_submariner_date_close.JPG



Förstoringen på min plexi-variant:
6975D75A-9E49-4E5B-8CF3-98FAA8611148-18656-000008FDCA77C29F_zps24e1fdcf.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tufft, har jag inte tänkt på. Hur är känslan jämfört med de nyare subbarna tycker du?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tufft, har jag inte tänkt på. Hur är känslan jämfört med de nyare subbarna tycker du?
Har "bara" haft en 14060M Sub och en 16600 SD inom kategorin rolex-dykare. Länken på denna (93150) är ju lite rasslig, med hollow centre links och non-sel. Men när den väl sitter på armen så känns 1680 bra.

SD'n var ju lite mer solid i länken och vridringen, men den var ju från 1998 jämfört med min 1680 som är från ca 1979 (20 års skillnad ger ju en del, tex så har de ju ändrat just vridringen)

Roliga med denna sub är ju att den ser ut som vilken vanlig sub som helst på avstånd, det är först på närmare håll man ser plexit, matta tavlan med sina målade index...

Överlag tycker jag att 40mm sport-rollar sitter sjukt bra på min armar. Provat lite större klockor, men får dem inte riktigt att sitta lika skönt. Känns som om de större gräver sig ner i min ovansida på handen. Kan bero på att jag har mina klockor mindre tajt än tex Spence - dock inte bilhandlarstyle - utan jag vill kunna få in en lillfinger mellan länk och handled
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nice! Har funderat lite i vintagebanor själv men de sjunger inte riktigt för mig ännu. :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Testa en live, om du har tillgång till en vill säga. Annars kanske såna finns tillhands vid nästa GTG

Har ju kvar min 116520 när jag vill ha lite mer solid känsla på länken och överlag, så har man några moderna klockor i sitt stall redan kan en vintage liva upp mixen
 
Topp