• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnader 3130 Submariner samt Expy 3132 frågor

Chuck

Patek
2-Faktor
Blir förvirrad nu. Finns det 3st olika ND urverk?

Kika på nedan G serie 14060M som är utrustad med blue parachrom. Urverket heter som bekant 3130 (nodate)
image.png



Enligt Rolex webbsida så är dagens 114060 utrustad med 3130 men på bild utan blue parachrom
image.png


Någon som kan förklara varför gamla Nodaten har BP men inte nya Nodaten? o_O



Vidare, vad är 3132 för urverk jämfört med 3130? Här på bild med blue parachrom...:confused:
image.png



Minst sagt förvirrande, trodde Expy och Nodate delade urverk men en hardcore Rolex KSare kan säkerligen reda ut detta.

Cheers!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
3132 har Paraflex-stötsystem och Parachrom. 3130 har bara Parachrom och KIF-stötsystem, förstår dock inte varför 3130-verket på bilden inte har det. Kanske är ett fel på bilden. Vet att parachrom även har funnits i silver färg i de första 116520 från 2001 uppåt men det är länge sedan.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
3132 har Paraflex-stötsystem och Parachrom. 3130 har bara Parachrom och KIF-stötsystem, förstår dock inte varför 3130-verket på bilden inte har det. Kanske är ett fel på bilden. Vet att parachrom även har funnits i silver färg i de första 116520 från 2001 uppåt men det är länge sedan.

Har du lust och förklara skillnad mellan Paraflex och KIF stötsystem? Vet du vilket stötsystem en 3135 har?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Har du lust och förklara skillnad mellan Paraflex och KIF stötsystem? Vet du vilket stötsystem en 3135 har?

3135 har KIF. Skillnaden mellan 3135 och 3136 som sitter i DJII är samma som mellan 3130 och 3132. 3136 har lite större diameter och paraflex men i övrigt samma verk i stora drag.

Jag är dock inte rätt person att tekniskt förklara skillnaden mellan dessa två. @Undersköterskan kanske vet mer? Jag vet bara att skillnaden sägs vara försumbar.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
3135 har KIF. Skillnaden mellan 3135 och 3136 som sitter i DJII är samma som mellan 3130 och 3132. 3136 har lite större diameter och paraflex men i övrigt samma verk i stora drag.

Jag är dock inte rätt person att tekniskt förklara skillnaden mellan dessa två. @Undersköterskan kanske vet mer? Jag vet bara att skillnaden sägs vara försumbar.

Googlade lite. Om jag förstod det rätt så finns Paraflex bara i de större urverken dvs 3132, 3136, som du nämnde, och 3187 (som sitter i nya Explorer2). Det sägs att Paraflex tål stötar 50% bättre än KIF.
@acce1999 kanske vet mer?
 
Topp