• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skindivers - Samlingstråd

Lauda

Diamant
2-Faktor
IMG_6010.jpeg

(Bilden kommer from Spearfishing World: https://share.google/iHPVgOH4FRPr8pUBF)

Man har stött på begreppet ”skindiver” flera gånger här på KS. När jag tänker efter har jag till och med haft ett antal sådana genom åren, men i vanlig ordning var det bara att flippa vidare, så det var inget jag fastnade för.

Cirka 500–600 klockor senare sprang jag på möjligheten att köpa en klocka som enligt en YouTubers beskrevs som “an absolutely good choice as your first serious timepiece”. Det handlar alltså om Oris Divers Sixty‑Five (Ref: 01 733 7707 4354-07 8 20 18), som lanserades 2018. Jag vet inte varför, men ett köp av denna blev bara aldrig av – fram tills nu, 1–2 år efter att klockintresset faktiskt har svalnat.

Efter några dagar med Oris 65 på armen gjordes, på ett helt instinktivt sätt, följande konstaterande:
”Den här klockan är en skindiver.”

Konstaterandet ovan triggade mig att starta den här samlingstråden om ”skindivers”, i syfte att enkelt kunna hitta fler alternativ av klockor som faller under den här kategorin.

Äger du en skindiver? Dela gärna!

(Faktan nedan samlades med hjälp av AI)

En skindiver är en typ av dykarklocka som blev populär främst under 1950- och 60-talen, när fritidsdykning (snorkling och fridykning) började växa. Den är designad för ”skin diving” – alltså dykning nära ytan utan tung utrustning. 🐚⌚

Typiska kännetecken​

1. Mindre och tunnare boett
  • Vanligtvis 36–40 mm i diameter.
  • Tunnare än moderna dykarklockor → bekvämare på handleden.
2. Moderat vattentäthet
  • Ofta 100–200 meter, ibland mindre.
  • Tillräckligt för snorkling och lättare dykning.
3. Enkel roterande bezel
  • En dykring för att mäta tid under vatten.
  • Ofta tunnare och mer diskret än på professionella dykarklockor.
4. Klassisk retrodesign
  • Många har rena tavlor, smala bandhorn och kupat glas (ofta safir eller akryl).
  • Designen är ofta inspirerad av vintageklockor.

Skillnad mot en modern “tool diver”​

En skindiver är vanligtvis:

SkindiverProfessionell dykarklocka
Mindre och tunnareStörre och kraftigare
100–200 m WR300 m+ WR
RetrodesignMer teknisk/tool design

✅ Kort sagt: en skindiver är en lättare, mer elegant och vintage-inspirerad dykarklocka för grundare dykning.

Hur man känner igen en skindiver direkt 👀⌚

Det finns några design-detaljer som nästan alltid avslöjar en klassisk skindiver. När man väl sett dem några gånger går de att känna igen direkt.

1. Tunn, sluttande bezel​

Bezelringen på en skindiver är ofta:
  • Tunnare än på moderna dykarklockor
  • Sned/sluttande (coin-edge)
  • Ger klockan ett smäckrare och mer vintage-utseende
På många moderna dykare är bezeln tjock och rak, medan skindivers nästan alltid har den klassiska sluttningen.

2. Smala, eleganta bandhorn​

Bandhornen (luggarna) är ofta:
  • Relativt långa
  • Avsmalnande
  • Ibland lätt böjda nedåt
Det gör att klockan sitter platt och bekvämt på handleden, även om boetten är ganska bred.

3. Tunn boettprofil​

En skindiver brukar vara:
  • ca 11–13 mm tjock
  • ganska platt från sidan
Detta skiljer dem från moderna tool-divers som ofta är 14–16 mm tjocka.

4. Enkel, symmetrisk tavla​

Typiskt för många skindivers:
  • Stora tydliga index
  • Mycket lume
  • Ofta ingen eller minimal text
Designen var gjord för snabb läsbarhet under vatten.

5. Vintage-inspirerat glas​

Många använder:
  • Kupat safirglas
  • eller tidigare akrylglas
Avrundar med ett par bilder på min skindiver 🌊

IMG_5858.jpeg

IMG_6002.jpeg
IMG_6003.jpeg

Den här tråden kom inte en dag försent! Blev med min första Skindiver i början av januari, också en Oris 65:a fast en Cotton candy.

Gillar den skarpt som tusan och den är min trogna följeslagare nu under OWGM och den är ändå väldigt mångsidig trots den ”skrikiga” färgen.

IMG_5887.jpeg
IMG_5829.jpeg
IMG_5782.jpeg
IMG_5809.jpeg

Den här tråden kom inte en dag försent! Blev med min första Skindiver i början av januari, också en Oris 65:a fast en Cotton candy.

Gillar den skarpt som tusan och den är min trogna följeslagare nu under OWGM och den är ändå väldigt mångsidig trots den ”skrikiga” färgen.

IMG_5887.jpeg
IMG_5829.jpeg
IMG_5782.jpeg
IMG_5809.jpeg

Härliga bilder 🤩

Älskar verkligen den lekfulla färgen på urtavlan på din Cotton Candy – den fångar blicken direkt och får en att le. P.S. Sommaren väntar runt hörnet, och varenda en som får syn på din klocka kommer bli sugen på den 🩵😉

Jag har haft ett gäng olika nyutgåvor av vad man väl får kalla skindivers. Vissa har jag gillat mer än andra. Longines egen, lämpligt nog, kallad Skindiver är på många sätt riktigt bra. Förutom att de gjorde den på tok för stor med sina 42mm. Antagligen för att försöka återupprepa succén med Legend Diver (med den stora skillnaden att dess proportioner är desamma som förlagan).
foto 2020-10-02 16 21 51.jpeg

Min personliga favorit av alla jag har ägt är dock Vulcains Nautique, som har en utsökt boettform med en tilltalande tunnhet. Sitter helt enkelt perfekt på handleden med sina dryga 38mm.
IMG_1155.jpeg

Bra tråd! Jag är på jakt efter en ny skindiver inför sommaren. Wolbrook Skindiver 38 mm ligger högt på listan. Mido Ocean Star Tribute tycker jag också passar in i tråden. Riktigt fina dimensioner. Länken är också den föredömligt följsam och bekväm.

20240320_141718.jpg

Jag gillar verkligen denna typ av klockor och jag förstår idén med tråden, men om jag skall vara lite besvärlig så kanske det måste sägas att för vanlig fridykning som det heter på svenska så behövs ju ingen vridring för tidtagning. Tanken med en dylik är ju att man måste hålla reda på hur länge man har exponerat sig för ett kväveöverskott baserat på djup och tid under ett dyk. Att vridringen endast skall gå att rotera åt ett håll bygger på att man aldrig skulle riskera att överexponera sig om ringen råkade vridas åt fel håll och således visade att man inte ännu hade varit vattnet fullt ut. Detta är direkt livsfarligt.

100 meters eller 200 meters vattentäthet är de facto irrelevant. När jag började dyka i slutet på 1980-talet var rekommendationen att ett dykarur skulle tåla 200 meter medan man idag pratar om 300 meter. De flesta kompisar jag dök tillsammans med hade klockor som var klassade för 100 meter och vi dök ner mot 45 - 50 meters djup utan några problem. Det jag försöker säga är att det är mycket hajp, myt och försäljningsargument involverat.

De flesta som fridyker pressar sig sällan, mycket sällan, djupare än 10 - 15 meters djup särskilt i Sverige.

Med tanke på sin roll i utvecklingen av dykarur vill jag nog påstå att den ultimata fridykarklockan trots allt blir en Rolex Submariner såvida man inte har en Blancpain 50 Fathoms. Dessa båda klockor hade i sitt ursprung 100 respektive 90 meters vattentäthet och var tillräckligt robusta för att tåla lite skrap och stötar då en fridykare rotade runt bland stenar och klippor i jakt på hummer och krabbor samt av ren nyfikenhet.

Skall man dessutom hålla sig till hårdfakta kring dykning i Sverige kommer en metallänk aldrig att fungera då man snabbt kommer att behöva åtminstone en våtdräkt och inte sällan handskar vilket en metallänk, med eller utan förlängningsmöjligheter omöjligen klarar av att omsluta. NATO-band, eller en spännrem som brukades förr är det som förknippas med dykning. Dessa band kan spännas runt underarmen även om den är klädd med våt- eller torrdräkt samt handskar.

Förvisso använder de flesta en dykdator i dagens läge men en vanlig analog klocka rekommenderas som reserv.

Lite onödiga tankar från mitt håll. Kul tråd och fina klockor i vilket falla som helst.

/ PJ

Jag gillar verkligen denna typ av klockor och jag förstår idén med tråden, men om jag skall vara lite besvärlig så kanske det måste sägas att för vanlig fridykning som det heter på svenska så behövs ju ingen vridring för tidtagning. Tanken med en dylik är ju att man måste hålla reda på hur länge man har exponerat sig för ett kväveöverskott baserat på djup och tid under ett dyk. Att vridringen endast skall gå att rotera åt ett håll bygger på att man aldrig skulle riskera att överexponera sig om ringen råkade vridas åt fel håll och således visade att man inte ännu hade varit vattnet fullt ut. Detta är direkt livsfarligt.

100 meters eller 200 meters vattentäthet är de facto irrelevant. När jag började dyka i slutet på 1980-talet var rekommendationen att ett dykarur skulle tåla 200 meter medan man idag pratar om 300 meter. De flesta kompisar jag dök tillsammans med hade klockor som var klassade för 100 meter och vi dök ner mot 45 - 50 meters djup utan några problem. Det jag försöker säga är att det är mycket hajp, myt och försäljningsargument involverat.

De flesta som fridyker pressar sig sällan, mycket sällan, djupare än 10 - 15 meters djup särskilt i Sverige.

Med tanke på sin roll i utvecklingen av dykarur vill jag nog påstå att den ultimata fridykarklockan trots allt blir en Rolex Submariner såvida man inte har en Blancpain 50 Fathoms. Dessa båda klockor hade i sitt ursprung 100 respektive 90 meters vattentäthet och var tillräckligt robusta för att tåla lite skrap och stötar då en fridykare rotade runt bland stenar och klippor i jakt på hummer och krabbor samt av ren nyfikenhet.

Skall man dessutom hålla sig till hårdfakta kring dykning i Sverige kommer en metallänk aldrig att fungera då man snabbt kommer att behöva åtminstone en våtdräkt och inte sällan handskar vilket en metallänk, med eller utan förlängningsmöjligheter omöjligen klarar av att omsluta. NATO-band, eller en spännrem som brukades förr är det som förknippas med dykning. Dessa band kan spännas runt underarmen även om den är klädd med våt- eller torrdräkt samt handskar.

Förvisso använder de flesta en dykdator i dagens läge men en vanlig analog klocka rekommenderas som reserv.

Lite onödiga tankar från mitt håll. Kul tråd och fina klockor i vilket falla som helst.

/ PJ
Noterat!

1000029584.gif

/ PJ
Kategorin "skindivers" har ju dock ingen direkt koppling till fridykning i sig. Hela grejen med den kategorin var väl att det var lite mindre klockor som inte var som tanks till skillnad från de flesta dykarur på 60-talet då dessa började komma. Man ville ha sportklockor som tålde vatten men de behövde inte tåla riktig dykning utan det räckte gott till snorkling. Att fastna vid meter är helt irrelevant också, det är som alla vet helt overkill för alla normala människor.

Kul trådstart så jag slänger in de jag har i samlingen för tillfället. Blandat både nytt och gammalt men börjar framifrån och går bakåt i någorlunda ordning.

Aquastar Model 60 - 2000-tal - 37mm
DSCF8385.jpg

Aquastar Deepstar II - 2000-tal - 37mm
DSCF6338.jpg

Squale 1545 80-tal - 36mm
DSCF8091.jpg

Squale 1515 med PescaSub branding - 80-tal - 34mm
IMG_2632.jpg

Squale 1515 - 60-tal - 34mm (ber om ursäkt för bandet)
DSCF0701 (1).jpg

Squale 1157 "Super Squale" - 60-tal - 37mm
IMG_1573.jpg

Kul trådstart så jag slänger in de jag har i samlingen för tillfället. Blandat både nytt och gammalt men börjar framifrån och går bakåt i någorlunda ordning.

DSCF8385.jpg

DSCF6338.jpg

DSCF8091.jpg

IMG_2632.jpg

DSCF0701 (1).jpg

IMG_1573.jpg
Underbar samling skinndykare! Min favorit är nog Deepstar II bland dessa. Har länge varit sugen på att testa just den modellen. ❤️

Underbar samling skinndykare! Min favorit är nog Deepstar II bland dessa. Har länge varit sugen på att testa just den modellen. ❤️
Tack så mycket! Deepstar II är riktigt bra men jag måste dock erkänna att jag använder Model 60 mycket mer av någon anledning. Det kan bero på att läsabarheten är bättre nu när jag tänker efter. Ska du ha någon av dem så är ladder-länken ett måste. 😁 Go for it säger jag, du kommer inte att ångra dig!

Tack så mycket! Deepstar II är riktigt bra men jag måste dock erkänna att jag använder Model 60 mycket mer av någon anledning. Det kan bero på att läsabarheten är bättre nu när jag tänker efter. Ska du ha någon av dem så är ladder-länken ett måste. 😁 Go for it säger jag, du kommer inte att ångra dig!
Bra att veta. 👍 Bra läsbarhet är hyfsat viktigt för mig ändå. Finns så många fina skindivers på marknaden just nu. Sjukt svårt att välja! Oris, Vulcain, Wolbrook, Aquastar, m fl, m fl... Blir vimmelkantig.

DSCF8385.jpg

DSCF6338.jpg

DSCF8091.jpg

IMG_2632.jpg

DSCF0701 (1).jpg

IMG_1573.jpg

Underbar samling - Gratulerar 🤩🙌

Rado Captain Cook 39 mm är också sjukt fin. Nu uppgraderad med applicerade index och lysmassa i vridringen. De enda nackdelarna är udda bandbredd (19 mm) samt att det är svårt att få till passformen på BoR-länken ifall man har otur, i alla fall blev det så både på min Captain Cook 42 mm och på min Golden Horse 37 mm. Länken i sig känns dock lyxig och porrig.

rado-captain-cook-39mm-flatlay-turquoise-jpg.2814038
rado-captain-cook-39mm-flatlay-light-blue-jpg.2814039

Rado Captain Cook 39 mm är också sjukt fin. Nu uppgraderad med applicerade index och lysmassa i vridringen. De enda nackdelarna är udda bandbredd (19 mm) samt att det är svårt att få till passformen på BoR-länken ifall man har otur, i alla fall blev det så både på min Captain Cook 42 mm och på min Golden Horse 37 mm. Länken i sig känns dock lyxig och porrig.

rado-captain-cook-39mm-flatlay-turquoise-jpg.2814038
rado-captain-cook-39mm-flatlay-light-blue-jpg.2814039

Good shout!!

Bra att veta. 👍 Bra läsbarhet är hyfsat viktigt för mig ändå. Finns så många fina skindivers på marknaden just nu. Sjukt svårt att välja! Oris, Vulcain, Wolbrook, Aquastar, m fl, m fl... Blir vimmelkantig.
Ja, det har verkligen exploderat i den kategorin de senaste året. 😁 Vill du ha bättre läsbarhet så hade jag valt den svarta Deepstar II. Jag har den gråa och den är lite sämre på det sättet. 😊

Tillbaka
Topp