• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skolådefyndet

En röst till på den oberoende. 4500 känns som ett överpris. Sedan kan man fråga sig varför kronan behöver bytas. Om det bara är för vattentätheten, kanske du kan skippa den manövern och vara lite försiktig med att utsätta klockan för väta?

Ja verkligen, skulle vilja veta varför man skulle byta kronan? Menar han då kronaxeln e utnött eller så eller har kronans gängningar gått upp? Finns ett nytt urmakeri i Uppsala förresten, vet inte prisbilden men lär vra betydligt bättre än 4500! https://www.facebook.com/tidlosaur/

Ja verkligen, skulle vilja veta varför man skulle byta kronan? Menar han då kronaxeln e utnött eller så eller har kronans gängningar gått upp? Finns ett nytt urmakeri i Uppsala förresten, vet inte prisbilden men lär vra betydligt bättre än 4500! https://www.facebook.com/tidlosaur/
Värt att notera är att ingen av dem tittat särskilt mycket på klockan. Bergströms har i alla fall sett den (utan att pilla på den) men den andra urmakaren har jag bara pratat med på telefon.

Ska definitivt kolla upp det nya stället.

Tittar man på hemsidan för tidlösaur (den nya i Uppsala) står det så här längst ner i texten gällande mekaniska armbandsur.
"Pris för service av självuppdragande armbandsur är från 3900:- inklusive fjäder, glas, löpverkshjul, krona och packning."

Värt att notera är att ingen av dem tittat särskilt mycket på klockan. Bergströms har i alla fall sett den (utan att pilla på den) men den andra urmakaren har jag bara pratat med på telefon.
Ska definitivt kolla upp det nya stället.
Ok, fattar! Tycker absolut inte du ska byta ngt ifall det inte är direkt defekt. I övrigt tycker jag klockan e värd en rengöring och oljning då den verkar komplett och hel. Det borde kosta 1500-2000kr för ett automatiskt ur hos fristående tycker jag. Berätta hur det gick sen, också nyfiken på tidlösa ur då jag följt dom/han på fb. :)

Tittar man på hemsidan för tidlösaur (den nya i Uppsala) står det så här längst ner i texten gällande mekaniska armbandsur.
"Pris för service av självuppdragande armbandsur är från 3900:- inklusive fjäder, glas, löpverkshjul, krona och packning."
Ring Edwalls ur i Örebro de har mycket humana priser på service. Om du inte är rädd för att skicka den med Postnord.

Ja, ofta byter man väl kronan för att få klockan så tät som möjligt. Att byta o- ringen på befintlig krona är tydligen väldigt trassligt i många fall och en del vill nog hävda att det inte alls går. Det till trots har jag sett en del obskyra, tidskrävande metoder som verkar fungera skapligt. Det verkar dock inte vara något som urmakare företar sig i vanliga fall.

Senast ändrad:
Ja, ofta byter man väl kronan för att få klockan så tät som möjligt. Att byta o- ringen på befintlig krona är tydligen väldigt trassligt i många fall och en del vill nog hävda att det inte alls går. Det till trots har jag sett en del obskyra, tidskrävande metoder som verkar fungera skapligt. Det verkar dock inte vara något som urmakare företar sig i vanliga fall.
Ja jag menade nog mest att om uppdragning och ställfunktionen fungerade med bef originalkrona så skulle jag inte brytt mig alls om att byta ut den :) i synnerhet inte med tanke på att det inte är ett regelrätt dykur :) Hade svårt att se motiveringen bara.

Tillbaka
Topp