• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

km007

Omega
Det här är nog lite som att svära i kyrkan, men var på fredags rea på Åhléns för att de hade 15% på skor, var ute efter ett par Loake för första gången och var intresserad av Kempton Boot Brown Suede som jag tycker passar här på hösten. Men, när jag tog på skorna så var det som att ta på sig lådan skorna låg i, har aldrig varit med om något liknande och så behöva betala 3000 kronor för det. Testade sedan ett par Vagabond och ett par Llyod i samma stil och jag kan bara säga att ta på sig vagabonden var som att sätta fötterna i ett packet smör de var bara så sköna, Lloyds sko var något mittemellan och eftersom jag tröttnat på Vagabonds skor som "skvätter" upp på baksidan av byxorna så blev det ett par Lloyd, men för er som lovordar Loake så förstår jag inte varför man skall lida sig genom en säsong bara för saken skull eller är det bara så att jag har frökenfötter?
 

Hutti

Cartier
Sjukt dåligt ljus på tåget, men när man talar om trollen. Jag hade inga problem alls med mina Loake Kempton. De enda skorna jag haft problem med är Meermin, kommer aldrig röra deras standard-linje någonsin igen, inte ens om de fixar sina jävla stenhårda hälkappor.
 

Bilagor

  • 14758670823601379056434.jpg
    14758670823601379056434.jpg
    62.1 KB · Visningar: 113

km007

Omega
Inga troll här inte, men att behöva betala för att få liktorn där går gränsen... även om jag tyckte att Loake Kempton var snyggast men passade mina fötter dåligt, precis som alla andra av Loakes skor... Så det blev ett par Lloyd för en tusing :)
Lloyd.png
 

Yrsnö

Cartier
Det här är nog lite som att svära i kyrkan, men var på fredags rea på Åhléns för att de hade 15% på skor, var ute efter ett par Loake för första gången och var intresserad av Kempton Boot Brown Suede som jag tycker passar här på hösten. Men, när jag tog på skorna så var det som att ta på sig lådan skorna låg i, har aldrig varit med om något liknande och så behöva betala 3000 kronor för det. Testade sedan ett par Vagabond och ett par Llyod i samma stil och jag kan bara säga att ta på sig vagabonden var som att sätta fötterna i ett packet smör de var bara så sköna, Lloyds sko var något mittemellan och eftersom jag tröttnat på Vagabonds skor som "skvätter" upp på baksidan av byxorna så blev det ett par Lloyd, men för er som lovordar Loake så förstår jag inte varför man skall lida sig genom en säsong bara för saken skull eller är det bara så att jag har frökenfötter?

Saken är det att randsydda skor har en konstruktion(kork och läder) som känns jäkligt stelt i början men sedan mjuknar upp och formar sig efter dina fötter, vilket då blir riktigt bekvämt. Men som sagt, det tar ett tag, finns även märken som är mjukare än loake redan från start.

"Billigare" skor med gummi sula känns ofta bra i butik, men problemet är att gummi inte formar sig efter dina fötter... Dina fötter formas efter dem.
Inte för att nämna att ett par randsydda skor går att ha år in och år ut(p.ga mycket högre kvalite på ovanlädret) och blir bara bättre och skönare =)

Mina 2-cents :D
 

DrDre

Patek
Här kommer sommarens skoskörd. Fick två par Trickers i somras av frugan i födelsdagspresent (se här: https://klocksnack.se/threads/ot-skor.230/page-252#post-1435545). Jag blev väldigt förtjust i deras country line, särskilt med commando sula. Bekväma, funkar väldigt bra till informell klädsel och de håller nog en livstid. Så i glädjeyran efter de första två Trickers (ett par bruna Stow boots och Iklley zug) köpte jag snabbt samma modeller fast i andra utföranden, så det blev ett par svarta Stow (med dainite) och ytterligare ett par Ilkley fast i slätt läder.

Efter att ha burit Trickers en hel del på sistone måste jag säga att jag verkligen gillar deras county line. Robust och rejält och väldigt välgjorda men kanske inte riktigt samma nivå på finish som Crockett and Jones. Gillar särskilt deras brogues (Bourton, Ilkley och Keswick) så ev blir det något mer från den serien längre fram.

Efter det blev det ett par sommarskor, också från Trickers i beige mocka (Bourton heter modellen,identisk med Ilkley fast i andra utföranden) och så rundades av med ett par Carmina från Singular på Linnegatan 2. De var mer av ett ad hoc köp som dök upp på rea men jag har, och kommer nog, att använda dem mycket.

Sommarskor.JPG
 

DrDre

Patek
för er som lovordar Loake så förstår jag inte varför man skall lida sig genom en säsong bara för saken skull eller är det bara så att jag har frökenfötter?

Jag har ett par Kempton och de var inte särskilt bekväma i början. Särskilt uppe i skaftet precis vid benet. Första dagen kunde jag bära dem en timma efter det gjorde det för ont och efter det tejpade jag de ömma punkterna, smorde in lädret ordentligt för att mjuka upp det och bar dem sedan ett par dagar. Efter det har de formats och mjukats upp och nu är de bekväma.

När man väl har gått in ett par finare skor tycker jag inte att passformen är ngt problem. Däremot är sulorna rätt hårda (jfr tex med ett par Ecco) så ska man gå riktigt långt och på hårt underlag (tex en storstadssemestern när man går från morgon till kväll i en vecka) så är det nog betydligt bättre för knän att köra med ngn form av löparskor, vandrarskor odyl.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det var lite det jag tänkte på. Har du något tips på en prisvärd doja i den prisklassen? Mellan. 2 och 3000. Gärna i mocka
Vet att det är en del här som beställt RMWs från bootsonline.com då landar du nog underfär där i pris. Fast då gäller det ju att du vet vaken storlek du har.
Är faktiskt själv på jakt efter en höst/vintersko, så återkom gärna med vad du valde.
 

Zingo

Rolex
Höstkängor samt chelsea boots är check på men för vinter med sula som går att gå med i snö är kvar. Gillar grönt och är riktigt sugen på dessa men fegar och funderar på om det är mer taktiskt att hålla sig till motsvarande i någon brun variant?
image.jpeg
 

DrDre

Patek
Höstkängor samt chelsea boots är check på men för vinter med sula som går att gå med i snö är kvar. Gillar grönt och är riktigt sugen på dessa men fegar och funderar på om det är mer taktiskt att hålla sig till motsvarande i någon brun variant?

Vad är det för märke på de där? Crockett and Jones?

Jag har gått och funderat i liknande banor. Gillar verkligen Trickers Bourton och de har en grön variant som är jäkligt cool. Det är ju väldigt brittiskt med grönt, ungefär som deras bilar (racing green) och chesterfieldsoffor. Vi får se hur det går. Tveklöst är ju brunt mer allround och ska man bara ha ett par skor så är väl brunt mer praktiskt, men grönt är ju lite coolare.
6lsm5PeckyYPZMnvR8yI_original.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Höstkängor samt chelsea boots är check på men för vinter med sula som går att gå med i snö är kvar. Gillar grönt och är riktigt sugen på dessa men fegar och funderar på om det är mer taktiskt att hålla sig till motsvarande i någon brun variant?
image-jpeg.402413
Snygga! (Vad är det för märke? Cheaney?)
Våga grönt (grönt är skönt osv...:D)! Mina två gröna par: :)
5214-jpg.108694
1147b-jpg.178682
0318-jpg.281942
 

Zingo

Rolex
Vad är det för märke på de där? Crockett and Jones?

Jag har gått och funderat i liknande banor. Gillar verkligen Trickers Bourton och de har en grön variant som är jäkligt cool. Det är ju väldigt brittiskt med grönt, ungefär som deras bilar (racing green) och chesterfieldsoffor. Vi får se hur det går. Tveklöst är ju brunt mer allround och ska man bara ha ett par skor så är väl brunt mer praktiskt, men grönt är ju lite coolare.
6lsm5PeckyYPZMnvR8yI_original.jpg
De är från Cheaney.

Det är ju kul att göra lagom avsteg från normen... :cool:
 
Topp