• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Nyckeln ligger i små mängder av både wax och vatten och arbeta upp en jämn yta genom små cirkelrörelser. Vill man snabba på processen kan man byta ut vattnet mot sprit eller ta en whisky medan man putsar för att få till en riktig "spitshine". Kan låta som ett skämt med gör ganska stor skillnad då alkoholen får waxet att stelna snabbare.
Kan vaxen ta färg av whiskeyn? Om så fallet så kan jag tänka mig att glansen blir djupare, om det nu är brunt men svart?

Letar nya svarta Chelsea boots och har gallrat ner alternativen till två:
  • Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Black Calf
  • R.M.Williams Blaxland G Boot Yearling Black
Båda är tillverkade för hand med randsydd gummisula, resorskaft och finaste kalvskinn. Skiljer ca 1800kr (RM dyrare).
Har ni några erfarenheter av ovanstående alt? Vilken hade ni valt och varför?
Jag har ett par Chatsworth, men ville nog egentligen ha ett par rm Williams. De är verkligen inget fel på mina, men jag tycker rm Williams är snyggare. Mitt tips är att köra på de du tycker är skönast eller snyggast. :)

Förstår vad du menar men just en ekbarkgarvad sula skulle jag säga är en ganska tydlig skillnad. Om du går ner den på ett år så skulle jag säga att du lär gå ner en Benchgrade på en kvart.

Sen är ett år väldigt kort tid. Vet inte hur många par du snurrar men det är i min erfarenhet viktigt att ha rätt skor för rätt situation så man inte går med lädersula i extrem väta eller snöslask.

30-40k baserat på specifikation och hur mycket ändringar som behövs
Jo jag är väl medveten om att en ekgarvad sula ska hålla längre men hur pass utsmyckad den är spelar mindre roll för mej. Lädersulor slits ändå ner oavsett regn eller ej men visst går det snabbare om man går på grusade vintervägar..

Just det jag menade med drygt. Snön blir packad under sulan o allt grus fastnar..
Skön kollektion du har!!!
Tack, jag är nöjd och de används. Det äldsta paret börjar närma sig 10 år. Kollektionen har växt sakta. Jag är ständigt sugen på nya skor, men jag har inget behov. Jag kompletterade häromdagen med ett par bruna mockaskor på NK-rean, Rizzo. De var inte så dyra, men snygga och bekväma. Säga vad man vill om C&J, men de är hårda eftersom de är så välbyggda. Det är inte alltid bekvämt, men bra för dåliga fötter som behöver stabilitet. Mina kängor med commando-sula har blivit riktigt mjuka nu, efter tre år med långa promenader. Sulan har slitits ner lite så det fastnar inte så mycket småsten längre. Dessutom är sulan och skinnet mjukare nu så de har blivit vinterns favoriter.

20161201_165357.jpg
20161201_165416.jpg
20161201_165423.jpg
Aj tusan! Blev fullständigt fel i putsningen med västerskon... (högra skon i bild) Nån som kan ev ge en förklaring vad för fel jag gjort?
Det första jag gjorde var att ta vax, jobbade in den med trasa, ganska så länge. Såg bra ut utan en större glans.
Började arbeta på högerskon men inte med samma intensivitet, duttade i vax och vatten. Tog högst 10 min så fick jag till glansen som är nu. Lite förvånad faktiskt.
Så jag tänkte göra likadant med vänstern men det blev såhär istället :bored:
Tack för att Du vågar dela med Dig! Vi sko-lurkers uppskattar all utbildning... :)

20161201_165357.jpg
20161201_165416.jpg
20161201_165423.jpg
Aj tusan! Blev fullständigt fel i putsningen med västerskon... (högra skon i bild) Nån som kan ev ge en förklaring vad för fel jag gjort?
Det första jag gjorde var att ta vax, jobbade in den med trasa, ganska så länge. Såg bra ut utan en större glans.
Började arbeta på högerskon men inte med samma intensivitet, duttade i vax och vatten. Tog högst 10 min så fick jag till glansen som är nu. Lite förvånad faktiskt.
Så jag tänkte göra likadant med vänstern men det blev såhär istället :bored:
Samma sak har hänt mig. Jag löste det genom att gnugga riktigt hårt och snabbt med nylontrasa. Då gnuggades polishen bort och det var bara att börja om.

När jag applicerar vatten tar jag och doppar lillfingret i vattnet och släpper sedan en droppe på skon. Mer behövs inte.

Dessa, Tricker's Bourton som inhandlades för ett halvår sedan, har blivit höstens favoriter. Funkar bra till chinos, jeans och manchester, bekväma, stryktåliga och commandosulan gör också att de klarar blöta gator. Har ett par nästan likadana fast i "zug grain" så de används växelvis så att de får torka ur ordentligt mellan varven. Inget överdrivet finlir och finishen är inte i superklass, men lädret är stryktåligt och av bra kvalitet. Ungefär like mjuka som ett par slalompjäxor första veckan men efter det har de mjuknat. Kommer nog att hålla resten av livet.

Trickers.JPG

Båda är tillverkade för hand med randsydd gummisula, resorskaft och finaste kalvskinn. Skiljer ca 1800kr (RM dyrare).

Valde mellan dessa två för ca två veckor sedan. Jag valde Loake. Prisskillnaden var för stor för att motivera, då mina Loake satt som en smäck direkt! Nu har jag inte haft dom länge, men detta paret är jag otroligt nöjd med!

Köpte RM men wentworth.
image.jpg

Dags att fylla på med ett par bruna oxfords på lädersula.
Provade av en händelse Allen Edmonds Park Avenue och blev positivt överraskad över passform och hur välgjorda de faktiskt kändes. Tråkig bild på oputsat par men tänkt färg nedan:
image.jpeg

Dessa ligger lite över Loake 1880 i prisklass och jag ser ju vissa skillnader i tex snörningens utförande, men i övrigt då? Hur står sig dessa mot de välkända Loake Aldwych? Har inte möjlighet att prova Aldwych utan att beställa hem på slump.
image.jpeg

Det roliga med AE är ju att de är riktigt mycket billigare i USA, eller på eBay om man nu vågar sig på det.

Ni som har använt Grease på era kängor, hur har det gått för er? Jag har inga jag skulle våga testa på direkt (eller ok, kanske ett par Meermin), så vad använder ni era skor till egentligen? Badar i lera? :)

Dags att fylla på med ett par bruna oxfords på lädersula.
Provade av en händelse Allen Edmonds Park Avenue och blev positivt överraskad över passform och hur välgjorda de faktiskt kändes. Tråkig bild på oputsat par men tänkt färg nedan: Dessa ligger lite över Loake 1880 i prisklass och jag ser ju vissa skillnader i tex snörningens utförande, men i övrigt då? Hur står sig dessa mot de välkända Loake Aldwych? Har inte möjlighet att prova Aldwych utan att beställa hem på slump.
Det roliga med AE är ju att de är riktigt mycket billigare i USA, eller på eBay om man nu vågar sig på det.
Snyggare tåform på AE än på Loake! Har du koll på storlek är det ju fyndläge på eBay.
Har bara ett par AE (cordovan saddle shoes), verkar tåla rejält med stryk (mina beaters).

Har nyligt köpt mina första seriösa skor, det blev en sorts chelsea boots. Då jag diggar dom och vill hålla dom fina ett tag så tänkte jag på skoblock. Köpte hem ett par med fjäder vilka var helt värdelösa då fotvalvet var alldeles för högt. Vilka skoblock är bäst för "höga" skor? Vore ju toppen om man kan använda blocken på andra låga skor också.

Snyggare tåform på AE än på Loake! Har du koll på storlek är det ju fyndläge på eBay.
Har bara ett par AE (cordovan saddle shoes), verkar tåla rejält med stryk (mina beaters).
Ja, jag tyckte först de såg gubbiga ut på bild (Obama hade dem på...) men när jag provade kändes de bra. På eBay i varierande skick men i mängder och det verkar gå att få tag på ett par för strax norr om 1500:-. Det är typ Vagabond-prisklass :)

Har nyligt köpt mina första seriösa skor, det blev en sorts chelsea boots. Då jag diggar dom och vill hålla dom fina ett tag så tänkte jag på skoblock. Köpte hem ett par med fjäder vilka var helt värdelösa då fotvalvet var alldeles för högt. Vilka skoblock är bäst för "höga" skor? Vore ju toppen om man kan använda blocken på andra låga skor också.
Använder vanliga från Skolyx. Finns även på Herrstil. Ingenting som kräver en boots-specialare direkt, kör samma.

Tillbaka
Topp